Naisten käytöksestä ja vuorotyön tekemisestä valikoiden.
Luin tuota parin sivun takaista ketjua ja se herätti ajatuksia. Itse olen työpaikassa, jossa tehdään kolmea erilaista vuoroa. Vuorot on aamu, ilta ja yö. Mieheni on opettaja amk:ssa ja hänellä on myös iltatyötä ja koska jonkun on hoidettava lapset (5v ja ekaluokkalainen) iltaisin, niin itse olen sopinut niin, että kun miehelläni on opetusta iltaisin, niin en tee iltavuoroja. Mies ei tässä asiassa voi joustaa, hänen työnantajansa ei suostunut. Minun työnantajani mietti asiaa ensin ja lopulta sitten suostui tähän järjestelyyn, kun palasin hoitovapaalta töihin.
Käytännössä voin tehdä noita iltavuoroja vain 1/3 siitä mitä muut tekevät ja vain niinä aikoina kun meidän perheelle sopii. Yövuoroja teen normaalisti.
Minun työkavereista kukaan ei ole kehdannut asiasta valittaa, vaan hymyillen iloisesti sanovat että "Tottakai se onnistuu". Meidän työporukassa on noin 20 ihmistä. Sairaalassa olen töissä.
Nyt kuitenkin aloin miettimään, tuon eilisen ketjun pohjalta, että mahtaako nyt ollakin niin että selän takana käy supina ja paha silmä tuijottaa selkääni?
Kommentit (5)
Mä olen ollut monessa vuorotyöpaikassa ja aina on niitä, jotka ei tee kaikkia vuoroja tai tekee vain harvoin.
mutta aika moni vastaavassa tilanteessa pitäisi kuitenkin oikeutettuna toimia kuten sinä. Eihän työnteon pidä tehdä normaalielämästä kohtuuttoman vaikeaa.
Se toinen vaihtoehto olisi ollut eri osastolle siirtyminen. Osastolle, jossa tehdään pelkkää 7.30-15.30 vuoroa. Minulla on kuitenkin erityisosaaminen, jonka vuoksi minut ilmeisesti kuitenkin tahdottiin pitää tuolla nykyisellä osastollani, vaikka teenkin valikoidusti vuoroja. Tuota toiselle osastolle siirtymistä mietittiin kyllä ja lopulta sain itse valita siirrynkö vai en, en siirtynyt.
ap
t. äiti, kenellä myös vuorotyö ja pienet lapset ja miehellä myös vuorotyö.
Meillä vuorojen järjestämiset sopii vain pomon tutuille ja lellikeille. Ei meille muille.
Onneksi mummi auttaa.
Mutta uskon, että teillä on taatusti pohdittu myös, oletko jotain kautta sukua pomolle tai muuten vain hänen suosikki. Erityisoikeuksia saavat eivät yleensä ole suosiossa jos niitä ei kaikki saa tasapuolisesti.
Kukaan ei uskalla sanoa sulle suoraan jos olet pomon lemmikki. Ja vielä parempi jos pomo on mies niin sua pidetään pomon panopuuna.
Myös työntekijä, joka suostuu vain päivävuoroihin.
Arvatkaa miten tälle kaverille on käymässä, nyt kun taantuman myötä työvoiman saatavuus on selvästi parantunut?
Aivan. Arvasitte ihan oikein :)