Onkojoku teistä käynyt Berliinissä viimeaikoina?
Mitä kivaa, erikoista nähtävää siellä olisi? Olen menossa ensi kuussa, ja pitäisi keksiä ryhmällemme jotain tekemistä, Mielummin jotain muuta kuin perinteisiä nähtävyyksiä.
Kommentit (4)
Itse kävin ennen muurinmurtumista, joten siitä on aika:-). Suurelle osalle kaupunki on aika tuttu, ja ryhmäläiset on työnsä puolesta matkustelleet aika paljon. Toive oli saada jotain erilaista, vierailu kenties jonnekin erilaisen paikkaan yms.
Grünewaldin asema, siellä hylätty raide, jota pitkin menivät aikoinaan junat keskitysleirille (Grünewald oli yksi isommista lähtöasemista)
Schönbergin kaupungisosassa, Bayerischer Platzin ympärillä on lyhtypylväissä kylttejä, joihin on kirjoitettu natsiajan määräyksiä.
Jos porukassa on leikkimieltä niin tekniikan museon Spectrum-talo (erillinen talo museon lähellä).
Ja kyllä nuo perusnähtävyydet ovat ihan vaikuttavia. Ihan hauska vaihtoehto on ottaa bussi nro 100 itään päin (lähtee zoolta, reitti kulkee monien nähtävyyksien ohi). Mutta: ei kannata jäädä pois Alexander Platzilla vaan jatkaa matkaa päätepysäkille asti: reitti kulkee ddr-puolen läpi ihan berliinin reunalle, tyypilliseen ddr-lähiöön. Samalla bussilla pääsee takaisi Alexille. Oikea aikamatka.
Alexilla kannattaa hypätä bussiin nro 200, kulkee myös useiden nähtävyyksien kautta zoolle.
niin kannattaa vierailla Potsdamissa esim. Sanssouci -linnassa ja puutarhassa.
Itäpuolella on paljon erikoisia pubeja eli iltakierros kannattaa aloittaa sieltä.
Museioita on paljon. Ette varmaankaan ole käyneet kaikissa.
tosin olin vain 4 päivää. Jos ei ole Berliinissä ennen käynyt ( kuten minä), minusta juuri "perinteiset nähtävyydet" olivat parasta antia. Ja tottakai verrata Itä- ja Länsisaksan eroja, jotka edelleenkin näkyvät rakennustyylissä. Aivan valtava paikka, ja välimatkat paikkojen välillä saattavat olla tosi pitkiä ja yht'äkkiä kesken tosi urbaanin kaupungin alkaakin iso puistoalue. Onneksi juna- ja metrosysteemit ovat todella helppoköyttöiset ja kannattaakin hommata useamman päivän lippu, mitkä ovat todella edullisia.
Sori, ettei nyt tippunut tämän parempia ideoita. Varmaan joltain joka on käynyt siellä useammin tai asuu siellä osaa neuvoa paremmin. Mutta siltikin olen sitä mieltä, että eka kerralla ne perinteiset asiat, mitä siellä käydään katsomassa, ovat todella vaikuttavia.