Mikä mun mokkapalakuorrutteessa on vikana ?!?
Siis se jämähtää aina, kun kaadan sitä pohjan päälle niin, että sitten väkisin saan sitä yrittää levitellä ja jälki on kauheaa. Ja vaikka laittaisin lämpimän pohjan päälle (pohja sen verran poissa uunista, kun teen sen kuorrutteen).
Ohje on tällainen ja teen tämän KAKSINKERTAISENA, että edes jotenkin saisin koko pohjan peittoon:
4dl (225g) tomusokeria
5 rkl sulatettua voita
5 rkl vahvaa kahvia
1 rkl kaakaojauhetta
2 tl vanilliinisokeria
Nämä siis x2 ja kattilassa lämmittäen sekaisin. Tälläkin kertaa lisäilin vielä voita ja kahvia, kun kuorrute alkoi jämähtää heti saman tien kun nostin kattilaa liedeltä. Eipä apua niistäkään.
Kommentit (15)
eikä sitä kuorrutetta edes lämmitetä munkaa mielestä. Itse olen laittanut muutaman tipan vettä sekaan kun on niin liisteriä.
tosiaan sekaisin ilman lämmittämistä? Mä en tahdo saada sitä millään sekaisin siinä ennen kuin kattila on lämmennyt kunnolla. Tulee sellaista jauhemaisen näköistä taikinaa vain. "Vetistyykö" se todellakin, jos vain jatkaa sekoittamista (vaikka tuossa vaiheessa meinaa jo lusikka katketa :D)?
ap.
kattilassa. Aina lyön ensin sekaisin kuivat aineet, sulatan voin mikrossa ja kippaan sen kuivien aineiden joukkoon ja sit heti sen jälkeen kahvi. Sekoitan nopeesti ja levitän pohjan päälle. Olisko kahvia liian vähän? Ite oon huomannut, että kun laitan kahvia ihan pikkaisen enemmän niin se kestää hieman kauemmin jähmettyä.
pahin jämähdys. Joku sitten ehdotti lämpimän päälle kaatamista, ja se sentään sen verran auttoi, ettei ihan kasaksi jää.
mä teen näin:
sulatan vähän rasvaa
lisään sit sokerit ja kaakaojauheen
sit alan laittamaan sitä kahvia pikkuhiljaa ja samalla sekoitan sokerin
sinne se sulaa!
ja kahvin laittamisen lopetan siinä vaiheessa, kun näyttää tarpeeksi notkealta.
sit vaan heti valutan sen piirakan päälle.
nam
Eli kulhoon siivilän läpi tomusokeri ja kaakaojauhe, lisäksi vaniljasokeri.
Sitten sulatan mikrossa voin ja otan kippoon kahvin (tai maidon, kun en aina khavia kuorrutukseen halua).
Voi sokerin joukkoon ja sitten pikkuhiljaa kahvia sen verran, että koostumus on sopiva.
Voihan sen kuorrutuksen jähmettää, eli sen määrä ratkaisee, jähmettyykö se (joskus joku ihmetteli, miten kuorrutus ei onnistu, kun hän käytti juoksevaa rasvaa; eihän ne jähmety ikinä.)
Eli älä tee kattilassa, se on turhaa työtä
mut se kaatolämpötila on oltava just sopiva, ennemmin melkein jäähtynyt pohja kuin kuuma. Samoin tehdään niin et mies kaataa kattilasta päällistä ohuena vanana ja samalla itse levitän, jos kaataa itse ja yrittää sen jälkeen levittää tulee rumempaa jälkeä, kun päällinen ehtii jäähtyä siinä ajassa.
On myös sit semmonenki kuorruteohje joka lämmitetään kattilassa,mut ei todellakaan toi.
Sekoita kuorrutteen kuivat aineet ensin keskenään, sitten sekaan jäähtynyt voisula, lisää kylmää kahvia tilkka kerrallaan siihen asti kunnes kuorrute tuntuu sopivalta levitettäväksi. Kahvia lisätessä kannattaa varmistaa, että kuorrute on riittävän notkeaa eikä siten tartu kiinni pohjaan. Ei siis mitään lämmintä, eikä lämmitetä.
terveisin jauhopeukalon vaimo
Minä en edes muista tarkkoja mittasuhteita, koska tunnustelen aina millon on sopivaa. Eli rasvan joukkoon kaakao ja kahvi, sitten tomusokeria niin paljon et tuntuu sopivalta. Mulla ei koskaan mene ohjeen mukaista määrää ( teen myös aina kaksinkertaisena ). Kuorrutteen levitän aina joko haalean tai jo jäähtyneen pohjan päälle, eikä ole ikinä jämähtänyt ennen aikojaan :)
sitten kaadan lämpimän kakkupohjan päälle ja annan jäähtyä, hyvää tulee!!
Mutta jämähtäähän se ohjeella millä hyvänsä, jos kuorrute on liian jähmeää. Eli ap:llä on liikaa tomusokeria ohjeessa (tai liian vähän voita, sillä tuollaiset ruokalusikalliset on niin epämääräinen mitta, että ne voi heittää aika paljonkin).
mun ohjeessa 50g voita ja ½ dl kahvia. Tomusokeria kannattaa levittää pikkuhiljaa, kunnes on sopivan notkeaa. En lämmitä kuorrutetta ja levitän aina jäähtyneen pohjan päälle.
Tässä myös helppo ja makoisa kuorrute: 3dl suklaarouhetta sulatetaan ja sekaan 1dl vaniljajogurttia ja sitten vaan levittämään pohjan päälle. Mokkapaloihin kannattaa tehdä kaksinkertainen annos
Leivon usein mokkapaloja. Pellillisen teen kerralla ja minulla kuorrute riittää hyvin siihen päälle. Joskus oli sama probleema kuin sinulla, mut et saa antaa sen kuorrutteen jäähtyä liikaa niin ei mee kököksi.
Älä tee kaksinkertaista kuorrutetta vaan kokeile tällä reseptillä!
Pohja: 4 munaa
3 dl sokeria
2 dl maitoa tai kermaa
150g sulatettua rasvaa
2 tl vaniliinisokeria
3 tl leivinjauhetta
5 dl vehnäjauhoja
3 rkl van houten kaakaojauhetta
Vaahdota munat&okeri. Lisää mausteet ja sulatettu,jäähdytetty rasva. Lisää maito vuorotellen jauho-kaakaojauhe-leivinjauhe seoksen kanssa.
Kaada uunipellille, leivinpaperin päälle ja uunin keskitasossa 200 astetta n.20min.
Kuorrute:
4dl tomusokeria
2rkl kaakaojauhetta
50 g sulatettua rasvaa
5-6rkl vahvaa kahvijuomaa
2 tl vaniliinisokeria.
-sekoita kuorrutteen aineet kattilassa miedolla lämmöllä ja kaada vähän jäähtyneen kakkulevyn päälle.
(joskus mulla tulee tomusokerista kökköjä kuorrutteen joukkoon, niin meillä tyttö auttaa minua ja pitää siivilää, kaadan kuorrutteen siivilä läpi kakkulevylle ja levitän samalla kakkulapiolla tai suurella lusikalla sitä kuorrutetta. Sit vaan strösselit päälle ja avot.
Toivottavasti onnistut!!
sekasin vaan, en tiä voisko vika löytyy siitä...