Mitä mieltä olette pph:sta, joka tekee myös etnistä ruokaa? Ov
Siis tarkoitan, että kerran viikossa lapsille tarjoiltaisiin esim. intialaista (ei liian mausteista), thaimaalaista, japanilaista ym. ruokaa, tietty lapsen suuhun sopivaa eli ei liian mausteista jne.
Itselläni on kaks kertaa viikossa tuollainen päivä, loppuviikko syödään sitten sitä tuttua ruokaa. Kaikki muut perheet ovat olleet tästä iloisia, kun muksut oppivat uusia makuja jne. Paitsi yksi..
Kommentit (58)
Muiden ruokakulttuureiden ruokia on tarjolla myös koulussa. Hienoa, että niitä on jo päivähoidossakin.
Niin tietysti noita ruokia on silloin myös päivähoidossa. Mutta kyllä on liioittelua kaksi kertaa viikossa.
Ja missään tapauksessa en tarkoita kuitenkaan pakottamista "istut niin kauan kunnes maistat" tai että lusikalla suuhun väkisin tungetaan. Siitähän jäisi vain kammo ruokailuhetkiä ja mahdollisesti jopa niitä tuttuja ruokia kohtaan.
Meillä vaan on pojalle aina sanottu, "maistat edes, jos et pidä niin ei tarvitse syödä." Aina ei suinkaan toimi, silloin lapsi päästetään pois pöydästä ja joskus toiste yritetään uudemman kerran.
Mutta lapset(kin) tosiaan on erilaisia, se mikä toimii meillä ei toimi kaikilla! :)
Ja tarkoitinkin lähinnä niitä jotka eivät edes yritä maistattaa lapsellaan mitään uutta koska "ei se kuitenkaan syö".
Terv. 23
Mä kirjoitin tuossa edellä maistamispakosta. Lapselle tuli ihme mahakipuja ja päänsärkyjä ja itkukohtauksia ja huonosti nukuttuja öitä ihan vain siksi, kun oli kuulemma pakko maistaa (en siis puhu syömispakosta). Ja lapsi nimenomaan oppi maistelemaan ruokia, kun siihen ei enää pakotettu.
Kerta viikossa tai kahdessa viikossa olisi aivan ok.Ei sillä leivän mussuttamisella lapsen maha täyty :( ja turhasta joutuu vanhemmat maksamaan hoitomaksunkin,kun hoitaja tekee liian erikoisia ruokia että lapset jää nälkäiseksi : (
Kerta viikossa tai kahdessa viikossa olisi aivan ok.Ei sillä leivän mussuttamisella lapsen maha täyty :( ja turhasta joutuu vanhemmat maksamaan hoitomaksunkin,kun hoitaja tekee liian erikoisia ruokia että lapset jää nälkäiseksi : (
Laita ap joku ruokaohje, voin kokeilla tehdä meidän muksulle syökö vai ei. Mielenkiintoni heräsi..millaisilla resepteillä teet etnistä ruokaa? pienille lapsille sopivaa?
Itse olen joskus 80-luvulla saanut kokin koulutuksen, tosin olen toiminut vain kotikokkina ja lapseni syövät kaikkea mahdollista.
Koska pidän ruuanlaitosta meillä on useimmiten monenlaista ruokaa yhdellä aterialla ja meillä ei koskaan ole ollut maistamispakkoa, ei edes sitä lusikallista, usein vaan kehutaan että onpas hyvää parsaa ja varsinkin tämä kastike ja ohi mennen kysytään haluatko maistaa. Mutta aina on vatsan saanut täytee muullakin kuin pelkällä leivällä.
Huoh, mainitsin, että mullakin on kokemuksia nirsoista lapsista. Ja kyllä, LOUNAALLA saavat sitten leipää (TUMMAA LEIPÄÄ, meillä ei mitään paahtista mussuteta. Joskus leivon sämpylöitä), mutta VÄLIPALALLA ruoka maistuu, samoin aamupalalla!
Ja harvoin tuo käy, että lounas ei maistu.
Ja onpa mulla myös kokemuksia sellaisesta lapsesta, joka nirsoili perunoiden, makaronilaatikon, makkarakeiton ym. "tutun" ruuan suhteen. Mutta kuitenkin kaikki erikoinen upposi.
Ja ajatelkaapa sitäkin, että esim. lasagne on ITALIASTA, spagetti on ITALIASTA, pizza on ITALIASTA jne. Eli täysin suomalaisia ruokia on todella vähän..
Muokkaan reseptejä lapsille sopiviksi eli jätän vahvimmat mausteet pois jne.
Ja muuten, kyllä tuo maistamis "pakko" on myös PÄIVÄKODEISSA eli turhaan siitä nyt pillastuitte!
ap
se jonka lapsia vaan kehoitettiin maistamaan ja saavat vatsansa täyteen muutakin kuin RUISLEIPÄÄ!
ne ruokailutottumukset opitaan kotona?
Meillä olemme molemmat kaikkiruokaisia ja niin myös on lapsetkin. Tuttava perheellä taas kumpikin vanhemmista on tälläisiä "no hyi mitä tuossa on?" tai eivät suostu syömään perunamuussia jos siinä on isompia sattumia tai jos ruokaan on käytetty oikeaa kermaa tai voita....---> heidän lapsensa ovat aivan yhtä nirsoja syöjiä. Ellei jopa pahempia...
Meillä on ollut myös tapana että vähintään ne lihat/kala _pitää_ syödä pois. Ja silloin kun on ollut nirsompia vieraita niin on ollut sitten toinen vaihtoehto pää ruualle. Muttei enempää.
On tietysti ruokia mistä en itse pidä, enkä pakota lapsia syömään niitä ruokia. Esim. rosolli jää täällä tekemättä, samoin kuin kasvissosekeitto..
TÖYKEÄ! Vaikka kysyinkin, että mitä mieltä olette, mutta asiallinen voisi olla, kun vastaa! Eikä noin hyökkäävä!
Joten, voitko jo lopettaa? Jos teidän päiväkoti on perseestä, niin se ei ole mun vika. Onneksi et ole hoitolasteni äiti ja toivottavasti ei koskaan tavata.
Ap
onneksi, nuori työkaveri juuri kertoi että ei voi vieläkään syödä juustoa koska päiväkodissa pakotettiin maistamaan, joka kerta kun juustoa oli.
Ihmisillä on ruokia joita ei kertakaikkiaan voi sietää vaikka olisivat aikuisiakin ja siksi minusta on julmaa pakottaa lapsi maistamaan.
35
yhtään yritetty kasvattaa moniruokaiseksi. Jos lapsi kerran sanoi ettei tykkää jostakin, sitä ruokaa ei sille sitten enää koskaan tarjottu.
Tapasimme 29-vuotiaina, ja siihen asti mies oli syönyt vain muutamaa raaka-ainetta (tyyliin lihaa, perunaa, ketsuppia, leipää) - suurin piirtein sellaista ruokavaliota kuin kaksivuotias valitsisi itse jos saisi päättää. Vasta kiivas pyrkimys tehdä vaikutus naiseen sai sen ylittämään ennakkoluulonsa ja syömään muutakin, ja nyt se tajuaa mitä oli menettänyt niin pitkään.
nakkisota pakotettiin syömään, niin se on NYKYISINKIN sellaista!
Ihan pikku vinkkinä.. Se EI ole samanlaista nykypäivänä! Silloin muinaishistoriassa pakotettiin syömään KOKO LAUTANEN tyhjäksi. Ymmärrätkö, että teelusikallinen on eri asia kuin lautanen täynnä? Et näköjään, kunhan sun pitää haastaa riitaa :(
Ja kyllä itsekkin olen joutunut pakko syömään ala-asteella mämmiä ja verilettuja (ja mämmiä oli sellanen viilipurkillinen ja lettuja vähintään 3!). Opettaja jakoi ne ja itse et saanut vaikuttaa ollenkaan annokseen.
Ja jos vanhemmat esim. sanovat, ettei heidän pikku erkki tykkää oliiveista tai herneistä, kannustan lasta maistamaan sitä ruoka-ainetta (tämä on yleensä VANHEMPIEN toivomus, että lapselle tarjotaan sitä inhokki ruokaakin).
Ja AINA korostan lapsille sitä, että jos tuo maistiainen on pahaa, niin ei tarvitse ottaa lisää, mutta jos maistuu, niin sitten saa lisää ja sekään annos ei ole iso. Mutta ethän sinä voi sitä ymmärtää, kun kerta työkaveri sanoi niin :D
ap
ap:lläkin olevan, koska pillastuu heti jos joku on sitä mieltä, että hänen tapansa ei sovi heidän perheelleen. Omasta mielestäni on hyvä opettaa lapsia maistamaan myös ns. etnisiä makuja, mutta tuo pari kertaa viikossa on minustakin liikaa. Pari kertaa kuukaudessa olisi sopiva. Ja meillä syödään monipuolista kotiruokaa ja hyvällä ruokahalulla ilman nirsoilua.
Minähän selitin jo, että laitan lautaselle teelusikallisen esim. muusia ja kastiketta ja salaatista yhden yhden paprikan, maissin tms. mitä siinä nyt sitten onkaan.
Usko jo, että kyllä päiväkodissa on isojen puolella ihan sama periaate.
Ja mä en sitten enää vastaa noihin inttämis viesteihin tuosta maistamisesta! Ja oikeastaan jos ette voi pysyä aiheessa, voitte hillitä niitä näppissormianne..
ap
Miten niin pillastunut? EN ole pillastunut siitä, että joku on eri mieltä sen suhteen, että etnisiä ruokia ei saisi antaa niin usein tms. Vaan se, että aletaan tinkaamaan ja takerrutaan yhteen asiaan, jota en kysynyt. Eli aletaan jauhamaan AIDAN SEIPÄÄSTÄ, kun aiheena on se itse AITA :D
Ja voisitkos sinä kertoa mitä sinä tarjoilet lapsillesi? Ja älä sano, että riisiä, kanaa, pastaa ym. nehän ovat etnisiä ruokia.. Harva ruoka on ihan oikeasti suomalainen.
ap
Tuntuu, ettet nyt ota mitään erilaista mielipidettä vastaan. Minä tarjoan lapsilleni, kuten jo sanoin, monipuolista ruokaa. En sanonut, että monipuolista suomalaista ruokaa. Meillä syödään erilaisia liha- ja kalaruokia ja lisukkeina on kaikkea pastasta perunaan ja lisäksi monipuolisesti vihanneksia ja kasviksia. Vaikea on alkaa kaikkea luettelemaan, mutta en luokittele ruokiani alkuperämaan mukaan vaan teen erilaista ruokaa, jopa välillä soveltaen :)
Miten niin pillastunut? EN ole pillastunut siitä, että joku on eri mieltä sen suhteen, että etnisiä ruokia ei saisi antaa niin usein tms. Vaan se, että aletaan tinkaamaan ja takerrutaan yhteen asiaan, jota en kysynyt. Eli aletaan jauhamaan AIDAN SEIPÄÄSTÄ, kun aiheena on se itse AITA :D Ja voisitkos sinä kertoa mitä sinä tarjoilet lapsillesi? Ja älä sano, että riisiä, kanaa, pastaa ym. nehän ovat etnisiä ruokia.. Harva ruoka on ihan oikeasti suomalainen. ap
Mä kirjoitin tuossa edellä maistamispakosta. Lapselle tuli ihme mahakipuja ja päänsärkyjä ja itkukohtauksia ja huonosti nukuttuja öitä ihan vain siksi, kun oli kuulemma pakko maistaa (en siis puhu syömispakosta). Ja lapsi nimenomaan oppi maistelemaan ruokia, kun siihen ei enää pakotettu.