Mitä mieltä olette pph:sta, joka tekee myös etnistä ruokaa? Ov
Siis tarkoitan, että kerran viikossa lapsille tarjoiltaisiin esim. intialaista (ei liian mausteista), thaimaalaista, japanilaista ym. ruokaa, tietty lapsen suuhun sopivaa eli ei liian mausteista jne.
Itselläni on kaks kertaa viikossa tuollainen päivä, loppuviikko syödään sitten sitä tuttua ruokaa. Kaikki muut perheet ovat olleet tästä iloisia, kun muksut oppivat uusia makuja jne. Paitsi yksi..
Kommentit (58)
semmoinen hoitaja olisi minun mieleeni.
a) Meidän lapset on jo todella nirsoja tuon suomalaisen ruoan suhteen, toivoisin heidän oppivan syömään edes sitä. Kaikkea eksoottista kohtaan ovat todella-todella nirsoja, jos vähänkin on joku erilainen mauste tms. Joten meillä jäisi lapsilta nuo syömättä luultavimmin.
b) Suomalainen ruoka on kuitenkin ravintoarvoiltaan todella hyvää, en usko että Kiinalaiset valkoiseen riisiin pohjautuvat ruoat tms olisi puoleksikaan yhtä terveellisiä kuin meidän perunat ym.
Joo, olen ehkä epäluuloinen, mutta näin tulee mieleen.
-2-
ja meidän lapsetkin tykkäis. Haluavat kaikkeen muutenkin aina chiliä tai vähintään sweet chili saucea :) . Mun puolesta vois olla vaikka joka päivä ei-suomalaista ruokaa, suomalainen ruoka on usein ihan liian mautonta meidän lasten makuun
Onhan koulujen ja päiväkotienkin ruokalistoilla "etnisiä" ruokia tai ainakin ruokia joiden nimien perusteella pitäisi viitata ulkomaille.
Mitä sitä sitten saisi syödä jos pitäisi pysyä täysin suomalaisissa ruoissa? Onko spagetti tai lasagne liian italialaista. Gulassi taas on venäjältä. Ja riisihän on ihan kiinalainen ruoka. Eikä täällä taida appelsiinejakaan kasvaa saati ananasta, joten ne pois ruokavaliosta.
a) Meidän lapset on jo todella nirsoja tuon suomalaisen ruoan suhteen, toivoisin heidän oppivan syömään edes sitä. Kaikkea eksoottista kohtaan ovat todella-todella nirsoja, jos vähänkin on joku erilainen mauste tms. Joten meillä jäisi lapsilta nuo syömättä luultavimmin. b) Suomalainen ruoka on kuitenkin ravintoarvoiltaan todella hyvää, en usko että Kiinalaiset valkoiseen riisiin pohjautuvat ruoat tms olisi puoleksikaan yhtä terveellisiä kuin meidän perunat ym. Joo, olen ehkä epäluuloinen, mutta näin tulee mieleen. -2-
No kyllä varmasti on usea "etninen ruoka" terveellisempää kuin esim. perunat ja nakkikastike tai makaroonilaatikko....
Teillä kuitenkin sitten kotona syödään ihan suomalaista ruokaa? Mitä haittaa tuosta on?
Suomalaiset osaavat todella harvoin maustaa ruoan kunnolla. Riista ja kala on asia erikseen, koska niiden makuja ei saisikaan peittää mausteilla, vaan mausteiden tulisi korostaa niiden omaa makua.
Meillä syödään viikonloppuisin aina jotain "eksoottista" ja viikolla myös. Muksut tykkää varsinkin jos saavat syödä puikoilla tai jopa sormin. =D
Jotka ovat kyllä oppineet syömään muutakin kuin pelkkää makaronilaatikkoa, muusia ja nakkeja tms. Ja aamupala on aina sellaista, mikä maistuu kaikille (=puuroa, leipää, maustamatonta jugurttia ja marjoja, joskus harvoin muroja, karjalanpiirakkaa tms.) ja välipalalla on sitten kanssa muuta kuin etnistä ruokaa.
Ja muuten, ei se perunakaan nyt mitään hirmu parasta ruokaa ole ravintoarvoltaan, ainoastaan Suomessa vouhkataan perunan perään, esim. muualla maailmassa peruna ei todellakaan ole se vauvan ensimmäinen sose :D
Itse suosin ruuanvalmistuksessa esim. tummia riisejä ja täysjyväviljoja. Eli kyllähän nuo kiinalaiset "riisihötöt" on terveellisiä.
Japanilaista ruokaa olen tehnyt vasta kerran (ja se ei ollut sushia tai vastaavaa). Lasten suosikkeja on tällä hetkellä erilaiset wokit, samoin yksi rakastaa cajun ruokaa.
Ja mulla on se periaate, että maistaa pitää, vaikka vaan teelusikallinen, mutta mikään pakko ei ole syödä, jos ei tykkää.
Jos ryhmässä on ollut vauvaikäinen (lähinnä alle 1 vuotias tai pikkasen yli 1v), niin hänelle on sitten aina omat ruuat, tietenkin.
ap
Jos vertaa vaikka makaroonilaattikoa kera porkkanaraasteen ja ketsupin vaikkapa katkarapuvokkiin jos paljon kasviksia ja nuudeleita nimeksi, niin ei liene epäselvää kumpi on terveellisempää.
Lähes kaikkia ruokia voi tehdä terveellisempinä versioina, esim. keitoissa voi laittaa enemmän juureksia, ja suhteessa vähemmän lihaa/perunaa.
Samoin voi korvata makaroonin/riisin/perunat vaikka kevyellä kasvisgratiinilla, söi sitten lihapullia tai lohta.
Ja vaikka ihan hampurilaiset jos tekee itse kotona, niin eivät ne ole epäterveellisiä jos laittaa valiin salaattia, kasviksia, tekee pihvit hyvästä jauhelihasta (paistaa uunissa ilman rasvaa) ja sämpylöiksi ei valitse valkoisia pullamössö sämpylöitä.
Oma poika on nirso ruokien suhteen! Mutta mistä tietäisin vaikka alkaisi syömään hoitajalla paremmin! Saisi maistella erilaisia ruokia, eikä aina vain niitä samoja.
Eikä kyllä ole kerran-pari viikossa liikaa :)
Tykkäisin kovasti! Lapseni entinen pph teki paljon kala- ja riistaruokia, koska miehensä kalasti ja metsästi. Pidin siitäkin kovasti, ei tyypillistä sika-nautajauhelihamakaronilaatikkoa...
yleensä lapset eivät pidä kovin erilaisista aineksista yhdessä eli juuri vokkityyppisistä joista ei aina tiedä mitä suuhunsa saa.
Meilläkin on tapana että kaikkea on maistettava vaikka se teelusikallinen, mutta ei sillä kyllä vatsaa saa täyteen eli kyllä minusta on tärkeää että vatsa on myös täynnä ruokailun jälkeen, tärkeämpää kuin eksoottisten etnisten ruokien syömään oppiminen.
Täysipainoiseen ruokavalioon ei tarvitse hirvittävän monenlaista ruoka-ainetta.
edes laajentaa makumieltymyksiään.
Meillä oli tuttavaperhe syömässä ja kun tein ruokaa,niin äiti varoitteli vieressä että älä laita tuota yrttiä tms. paljon kun meidän lapset ei sitten syö. Kuuluivat juuri näihin makaronilaatikko /nakit ja muusi -perheisiin.
Tuollaiselle laitaisinkin lapseni mielellään hoitoon.
Lapseni on vuoden ikäisestä asti ollut kaikkiruokainen ja rakastaa hieman tulisempiakin ruokia. Tänään syötiin enchiladoja ja poika 1v 8kk pyysi lisääkin vaikka ajattelin ensin keltaisten chilien olevan liikaa.
Lapsille olisi hyvä tarjota mahdollisimman erilaisia makuja ja ruokia, ja vaikka alkuun uudet ruoat voisivat ihmetyttää, oppivat lapset varmaan äkkiä uusiin makuihin.
Itsellä tulee aina tehtyä samoja ruokia, niin olisi hienoa, että lapsi oppisi syömään muutakin. Toki meillä syödään myös esim. wokkeja, mutta vähän tuppaa ne samat ruoat pyörimään.
Niiden maistiaisten jälkeen saa sitten syödä leipää eli nirso lapsi ei mene nälkäisenä nukkumaan.
Meillä isommat ovat jo koulussa ja kuopus eskarissa ja heille on pienestä pitäen annettu kaikenlaista ruokaa ja he ovat tottuneet myös tuliseen ruokaan.
Itse suosin aika paljon ruuanlaitossa tuon tummanriisin, täysjyväviljojen lisäksi paljon kasviksia, kalaa ja myös hirvenlihaa (mies metsästää), punaista lihaa yritän välttää (meidän perhe ei ole kasvissyöjiä) mahdollisuuksien mukaan.
En tiedä mikä tuota yhtä perhettä vaivaa, mutta heidän mielestään heidän lapselleen ei tarvitsi tarjota ollenkaan etnistä ruokaa.
ap
Onhan se ollut varmaan jo ensitapaamisesta asti selvää, että sä teet etnistä ruokaa. Itse en laittaisi lastani sellaiselle pph:lle, en edes sellaiselle, joka pakottaa maistamaan. Mun lapsi meni ihan lukkoon ja itki tarhaan menoa, kun siellä oli sanottu, että ruokaa on pakko maistaa. Juttelin asiasta johtajan kanssa, jolloin maistamispakko peruutettiin, ja yllättäen lapsi alkoikin syödä hyvin ja maistella ihan vapaaehtoisesti.
En kyllä pidä lasta paikoillaan ja pakota syömään tunkemalla lusikkaa suuhun. Tai istuta lasta niin kauan pöydässä, että lautanen on tyhjä..
Maistaminen on ollut ok kaikille perheille ja se on todellakin teelusikkalinen esim. muusia, yksi pieni lihan pala, yksi herne, yksi maissi, yksi paprikan pala jne. Eli itse ruokaa on yksi teelusikallinen ja esim. salaatista tai wokista otetaan sitten yksi pieni pala maistiaiseksi, jokaista ainesosaa.
Enkä tee niin, että lätkäisen lapsen lautaselle kauhallisen sitä muusia ja kastiketta ja käsken, että tossa on, syöppäs lautanen tyhjäksi.
ap
on ihan hyvä vaan että pitää maistaa ja jos ei tykkää, niin sitten ei tarvitse syödä. Eihän sitä koskaan opi muuten syömään kuin niitä ennestään tuttuja ruokia.
Eri asia on jos pakotetaan syömään (siis enemmän kuin tuo pieni maistiainen).
Valitettavasti. Kerran kuussa olisi loistava. Muuten toivoisin ihan terveellistä suomalaista perusruokaa... Jos valita saisi. En kyllä kehtaisi valittaa jos meidän pph noin tekisi, kukin tyylillään.