Miksi saumurista lähtee langat neulasta?
Siis siinäpä se. Ensin lähti lanka koko ajan yhdestä neulasta, jonka vaihdoin (ei apua), sitten pujottelin langat uudestaan, se auttoi hetkeksi. Nyt kuitenkin molemmista neuloista lähtee lanka niin, ettei minkäänlaista tikkiä synny. Missä vika? Pitää vissiin viedä huoltoon, saamari vaan kun se on niin kallista...
Kommentit (8)
Olen sillä ommellut jo yhden työn valmiiksi, ja kaikki sujui hyvin. Nyt vaan yhtäkkiä alkoi sitten tuo. Tosiaan se on kyllä seissyt käyttämättömänä tosi tosi kauan, niin että kannattaisi varmasti huoltaa. Huoh.
huoltaa itse eli poista pölyt (itse imuroin koneen välillä) ja öljyä hieman liikkuvia osia. Jos oma ompelukone on pitempään käyttämättä niin huollan sen aina ensin koska muuten ompelujälki on todella kamalaa.
Nyt tosi tyhmä kysymys... Minkälaisella öljyllä se pitää öljytä? Mistä sellasta öljyä saa ostaa? Mistä tiedän, mitkä osat pitää öljytä?
Sitä kyllä on yleensä pullo mukana kun koneen ostaakin. Eli se on se pieni mystinen pullo koneenosien seassa. Sitä vaan tunget mihin saat. Sitten kaivat manuaalin ja katsot vikakohdasta mikä mättää. Auttaa hämmästyttävän usein. Ja sitten kun olet rasvannut koneen, niin et heti ala tehdä sitä varsivaista työtä vaan jollakin roskatilkulla ajelet ja varmistut ettei öljyä enää tipu kankaalle mistään. Jos olet vain seisottanut konetta ja tehnyt yhden työn, niin ei se mitään huoltoa kaipaa. Puhdistusta ja tutustumista vaan. Niin ja puhu sille kauniisti...
En siis vielä ehtinyt rasvata ja puhdistaa, mutta valoit muhun uskoa. Kiitos!
kone langoitettu varmasti oikein? Entä langan laatu, huonolaatuiset langan ei tahdo aina kestää. Entä koneen säädöt? ettei lanka ole liian kireällä? Tällaisia asioita tuli mieleen. Itekkin tapellu ompelukoneen kans ku tekee tosi sottasta jälkeä ja joskus ne on niin pienestä kiinni (esim. neula liian tylsä, säädöt millin verran "väärässä" yms.)