Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikärajoista

Vierailija
01.04.2010 |

Heipps!! Mitä mieltä olette ikärajoista? Kyseessä nimenomaan "ihan liian alaikäiset", eli alle kouluikäiset ja eka- tokaluokkalaiset!

Itse oon aika tiukkapipo, vaikka on tullut alaikäisenä katsottua kauhuleffoja jne.. :) Tosi monethan sanoo, ettei heille ole mitään traumoja jäänyt mutta onko sekään tae siitä, ettei lapselle niitä jää? Toinen mikä huolestuttaa on nämä jack ass ja duudsonien jutut. Niissähän myös on ikärajat, ja suurin huolenaiheeni on, että lapset niitä juttuja kokeilee perässä. Yksi 6v. poika jonka tunnen katsoo duudsoneita, ja oli hypännyt katolta, kun hekin niin tekevät. Vammoilta säästyttiin koska kyseessä oli leikkimökki. Pitäisikö vanhempien valvoa tarkemmin asiaa, ja miten? Vinkkejä tänne!! :)

En usko, että 3-6 vuotiaat tai 7-9 pääsee katsomaan kiellettyä materiaalia kovinkaan helpolla, jos vanhemmat ei sitä salli. Tietysti isot sisarukset saattaa siinä asiassa auttaa...

Tarkoitus ei ole provosoida/syyllistää tai mitään muutakaan negatiivista, tuli vaan mieleeni, että täällähän olisi ihan hyvä väylä keräillä vinkkejä ja kokemuksia jakaa aiheesta! :)

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noilta varastojen katolta ja luulen että eivät ole duudsoneja kattoneet. Kun vanhempien kanssa katsoo niin silloin on eri asia ja voi jutella katsotusta. Leffojen ikärajat hiukan riippuvat lapsesta, itse kiinnittäisin pelien ikärajoihin huomiota kun niitä pelataan pitkään ja joskus yksinkin. K-18 pelejä en alle 14-15 vuotiaalle antaisi vaikka kaverien luona olisikin saanut pelata tai ainakin itse testaisin mikä on pelin tunnelma. Jotkut kauhuleffat on kuin supersankarielokuvia verellä höystettynä ja eivät ahdistavia joten siinäkin katsoisin itse ensin ja sitten miettisin sopiiko lapselleni. Videoiden ikärajat toimii mielestäni hyvin tuolla 15 ja 18-kategorioissa, mutta nuorten ja lasten elokuvissa 15 ikärajaa on saatettu alentaa 11-kategoriaan, jotta katsojia olisi enemmän. Omat lapseni ovat katsoneet kanssani joitain kauhuleffojakin, mutta mielestäni he osaavat erottaa elokuvahirviöt ja jos ovat fanittaneet Lordin hirviöitä 4-vuotiaasta niin jotain kiksejä saavat hurjistakin jutuista. Netin käyttöä mielestäni vanhempien kannattaa katsoa perään, missä sivuilla ollaan ja kenen kanssa jutellaan.

Vierailija
2/3 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS muistat yhtään sitä omaa lapsuuttasi ja kuinka helppo vanhempia oli naruttaa näissä asioissa.. Että siinäpä sitten olet ihan rauhassa tiukkis jos se takaa sinulle mielenrauhan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lapsi saa esim. käsiinsä elokuvan tai pelin kotonaan, jos sitä ei ole ostettu, tai se on paikassa jota lapsi ei tiedä, tai miksei lukon takana? En olisi lapsena saanut käsiini niitä elokuvia, jos ne ei olisi siellä hyllyssä olleet.. :)

Ja siihen hyppimiseen, olet ihan oikeassa, ei ne siihen duudsoneita tarvi, tekeehän nuo sitä muutenkin. Aika kekseliätähän sen ikäiset on. :)

Sitä en vieläkään ymmärrä, miksi aina tää asia vetää ihmiset niin puolustuskannalle ja vihaisiksi? En minä ole mikään sanomaan, mikä on oikein. Itsekin voin näyttää alaikäiselle kielletyn elokuvan, jos olen mukana katsomassa, eli en ole kuitenkaan mikään kalkkis/tiukkis! x)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi