Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko teillä takaajaa asuntolainassa?

Vierailija
01.04.2010 |

Meillä ei ole ketään takaamassa asuntolainaa ja ollaan nyt hakemassa asuntolainaa.

Onko muitakin, joiden vanhemmat ei halua taata asuntolainaa?

Tuntuu vaan, et kaikilla tutuilla ja ystävillä on vanhemmat takaamassa lainan. Ollaanko poikkeus, kunnei meillä ole takaajia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh, äitini ja veljeni ovat asuntolainani takaajina. Tosin mulla on myös vakuutus.

Vierailija
2/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on meidän toinen asunto, eikä ollut takaajia ensiasunnossakaan. Ensiasuntomme maksoi 150000 euroa, ja meillä oli itsellä säästössä vaadittu 15% hinnasta, ja valtiontakauksella hoitui toiset 15%. Toisen asunnon kohdalla ei tarvittu enää valtiontakaustakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yh.

Vierailija
4/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi asuntoa ostettaessa miehen isä lainasi meille käsirahan ja ei tarvittu takaajia, sittenmmin omaa pääomaa on aina ollut

Vierailija
5/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo vastaa vakuista aika pitkälle ja lopulle on valtion takaus. Emme olisi suostuneet takaajien ottamiseen edes, joten siitä lähdettiin pankkien kanssa neuvotteluissa.

Vierailija
6/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut eikä tule. Ihan periaatepäätös minulle, että haluan pärjtä omillani ja säästin sen takia sen tarvittavan 15% ensiasuntoon.

Miehellä on joskus ollut tilanne, että hänen vanhempansa omistivat pienen siivun hänen asunnostaan, mutta eivät siis olleet takaajia.

Vierailija
7/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien vanhemmat olisivat varmasti taanneet, mutta olen itse päättänyt aikanaan etten ikinä pyydä sellaista heiltä. Tätini appivanhemmat menettivät koko omaisuutensa kun takasivat poikansa lainan ja sitten tulikin lama.

Minä olen säästänyt ensiasuntoon sen 30% ettei tarvittu takaajia. Myimme asunnon hyvällä voitolla ja rakensimme hyvälle alueelle näyttävän talon mutta erittäin edullisesti. Lainaa tarvittiin alle puolet talon arvosta ja lainaan haettiin kiinnitykset vakuudeksi.

Minusta nykyisin ihmiset liian helposti hakevat takaajat, minusta parempi vaihtoehto on säästäminen.

Itse säästin pienestäkin tilistä aina vähän, pienistä summistakin kertyi paljon vuosien saatossa. Avasin ASP-tilin jonne säästöt laitoin, pidin kirjaa missä vaiheessa säästäminen on ja siitä sai aina vähän lisäpontta säästämiseen. Alunperin tarkoituksena oli ostaa rivarikaksio mutta lopulta ostimme rivarikolmion.

Nykyisin ihmiset ovat hetimullekaikkitänne-ihmisiä. Kyllä unelmien eteen pitäisi olla valmiita vähän vaivaakin näkemään.

Vierailija
8/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat olisi kyllä auttanut mutta emme haluneet ketään takaamaan lainaamme. Kiersimme pankkeja ja Nooasta saimme lainan ilman takaajia. Suosittelen kyseistä pankkia, todella hyvää palvelua! Tosin jouduimme ottamaan maksullisen takauksen mutta totesimme että se on pieni hinta siitä että ei tarvitse sotkea muita omiin raha asioihimme.

Vierailija
9/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä aikanaan vanhemmat lainasi sen verran rahaa etteit arvittu takaajia.

Vierailija
10/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli säästöjä ja ensiasuntoon sai myös valtiontakauksen tietyllä summalle. Meille ei tullut mieleenkään pyytää takaajia, ei edes omia vanhempia.

Vierailija
11/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen niemellä olevassa asuntolainass on hänen isänsä takaajana. Ei tietenkään koko summan edestä vaan vain nimellisesti jonkun pienen summan verran. Talo itsessään riittää vakuudeksi suurimpaan osaan lainasta. Kohta kun saadaan remppa valmiiksi ja arviokäynti välittäjältä saadaan takaaja pois.

Vierailija
12/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omatakaus, edellisen asunnon lainassa vielä oli takaajat, mutta tähän nykyiseen ei tarvittu ton omatakauksen ansiosta.

Vierailija
13/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vanhemmiltani. Omassa ystäväpiirissäni tämä on aivan normaalia ja itse asiassa lähes kaikilla on sama tilanne.

Vierailija
14/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kuullutkaan noin avuliaista vanhemmista!

Vierailija
15/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valtion takaus ja 'oma' takaus 20 000 €, josta maksetaan tietty prosenttiosuus vuodessa. Tosin kun summa pienenee ei makseta tuosta omasta takauksesta enää kohta.

Vierailija
16/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talo lainan panttina eikä mitään lisätakauksia vaadittu. Jos otatte lainalle takaajat, niin kannattaa ehdottomasti rajata heidän takausvastuunsa minimimäärään ja toissijaiseksi - eli asunto on ensisijainen pantti ja takaus vain ylimenevälle osalle. Yleistakausta ei kannata kenenkään mennä antamaan, sen verran kannattaa edellisestä lamasta ottaa oppia.

Vierailija
17/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää lainkaan.

Meillä on talo lainan panttina eikä mitään lisätakauksia vaadittu. Jos otatte lainalle takaajat, niin kannattaa ehdottomasti rajata heidän takausvastuunsa minimimäärään ja toissijaiseksi - eli asunto on ensisijainen pantti ja takaus vain ylimenevälle osalle. Yleistakausta ei kannata kenenkään mennä antamaan, sen verran kannattaa edellisestä lamasta ottaa oppia.

Vierailija
18/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloon haettiin kiinnitykset.

Vierailija
19/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat antoi 20 000e ja säästöjä oli 10 000e ei ei tarvittu takaajia ollenkaa meidän lainaan. Mukavampi varmasti vanhemmillekin antaa rahana kuin lähteä takaamaan. Äiti puhui jotain että antaa nämä ennakkoperintönä mut ei siitä mitään lappuja tms. tehty. Virallisestihan tuosta pitäs maksaa lahjavero.

Vierailija
20/22 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tiedä ketään joiden vanhemmat olisivat takaajina asuntolainassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi