Millä rv:lla supistukset voivat aikaisintaa alkaa?
Työkaveri joutui saikulle, kun supistuksia oli rv 24 niin paljon. Itse olen nyt rv 20 ja tuntuu oudolta, että nyt alkais jo jotain supistuksia...
Kommentit (8)
todettiin 4D ultrassa että kohdunkaula on lyhentynyt "vaarallisen lyhyeksi" näiden supistuksia ansiosta.. olen hoitaja ja nostelen työssäni joka päivä joten lääkäri käski jäämään kotiin ja jouduin makoilemaan päivät pitkät enkä oikein mitään saanut tehdä. hyvä että työkaverisi jäi saikulle koska on vaara, että lapsi syntyy liian aikaisin.
Siis sellasia kivuttomia "harjoitussuppareita", tosin mitä tarkoitat säännöllisillä? Näitä tarkoittamiani suppareita tullut aina fyysisen rasituksen tai esim. säikähtämisen (herätyskelloon herääminen tms.) yhteydessä.
Kaikki kolme synnytystä olleet täysaikaisia ja ongelmattomia.
Siis sellasia kivuttomia "harjoitussuppareita", tosin mitä tarkoitat säännöllisillä?
niin säännöllisillä tarkoitan 3 min välein tulevia supistuksia jotka näkyvät puolen tunnin KTG-käyrällä; mulla on ollut niitä joka raskaudessa satoja jo kuukausia ennen synnytystä, myös levossa. Toki jouduin vuodelepoon ja onneksi minulla oli myös lääkäri joka antoi supistuksia vähentäviä lääkkeitä jo noilla viikoilla, kaikki eivät anna ennen rv 24 (jolloin selviytymisen mahdollisuus).
Kuopusta odottaessa alkoivat kivuliaat ja tiheät supistukset viikolla 24. Kohdunkaula oli lyhentynyt, mutta vielä kiinni. Siinä sitten kauhisteltiin, pelättiin ennenaikaista syntymää ja määrättiin lepoa.
Supistukset eivät helpottaneet missään vaiheessa.
Vauva syntyi 40+2 kun päätin, että nyt saa riittää.
Ekassa raskaudessa kivuttomat harjoitussupparit alkoivat jossain vkolla 34 tienoilla. Kahessa vikassa raskaudessa toistuvat, kivuliaat, pysähtymistä ja irvistelyä vaativat supistelut alko viikon 22 jälkeen. Sairaslomia ja sängyssä makuuta viikko tolkulla. Silti keskimmäinen meinas syntyä viikolla 28, lääkäri jo sanoi, että voi olla nyytti kainalossa illalla. Onneksi vahvoilla lääkkeillä rauhottui. Syntyi vkolla 37+6. Kolmas 39+2 ja oli muuten kivuton synnytys, kun oli supistuksiin jo niin tottunu, hyvä kun tajusin synnärille lähteä...
olivat kivuliaat supparit alkaneet jo raskauden ekalla kolmanneksella. Eihän niitä oltu edes tajuttu suppareiksi, kun ei uskottu, että niin aikaisin voi alkaa. Sitten tulivatkin lapsivedet ennen viikkoa 30 (tarkkaa rv viikkoa en muista) ja joutui sairaalaan vuodelepoon pitkäksi aikaa.
Eli kyllä ne voivat alkaa tosi aikaisin. Meinasi käydä huonosti, kun äitini ei tajunnut levätä.
Ekasta alkoi harjoitussupparit (välillä tosi kipeätkin, mutteivät kypsyttäneet paikkoja) rv17. Tokana oli kaksosraskaus ja kivuttomat harjoitussupparit alkoi rv10. Nyt kolmas raskaus ja saattoi supistaa ekaa kertaa siinä jossain rv15.
KTG käyrilläkin näkyvät säännolliset supistukset rv 19... Että tosi yksilöllistä on.