Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukutus on aina riski

Vierailija
31.03.2010 |

näin olen monesti kuullut sanottavan. Nyt se on ehkä edessä meidän kuopuksella. Tottakai lähempänä toimenpidettä pääsen kyselemään lääkäreiltäkin, mutta kertokaa jo asiasta tietävät, millaisia riskejä on olemassa. Mitä meidän sitten täytyy osata kysyä? Mitä pahimmillaan voi tapahtua?

Amatöörit kiittelee

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pelkäsin nukutusta ihan hirveästi. No, kerroin pelostani ja pääsin keskustelemaan siitä anestesialääkärin kanssa, taisipa olla jopa ylilääkäri. Hän sanoi, että on todennäköisempää jäädä ulkona auton alle kuin että saisi nukutuksessa jonkin komplikaation...

Vierailija
2/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai eihän tuo sille leikattavalle mikään ongelma ole, vaan läheisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta tuo kolmosen väite, sen tavallaan tiesinkin. Oikeastaan ehkä ajattelinkin huonosta kysymyksen asettelusta huolimatta, että miten todennäköistä siinä on saada mitäkin oireita?

-ap

Vierailija
4/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisin oli viime joulukuussa. Kummallakaan kerralla ei ole ollut (tai ainakaan minun tietooni tullut) suurempia ongelmia ja itse olen pitänyt nukutuksesta, kun on itselle vaivaton tapa ja olo paljon parempi kuin esim. selkäydinpuudutuksen jälkeen (sekin koettu). Tosin molemmat nukutukset olleet lyhyitä ja pienien leikkaustoimenpiteiden yhteydessä.

Vierailija
5/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisin oli viime joulukuussa. Kummallakaan kerralla ei ole ollut (tai ainakaan minun tietooni tullut) suurempia ongelmia ja itse olen pitänyt nukutuksesta, kun on itselle vaivaton tapa ja olo paljon parempi kuin esim. selkäydinpuudutuksen jälkeen (sekin koettu). Tosin molemmat nukutukset olleet lyhyitä ja pienien leikkaustoimenpiteiden yhteydessä.

Ai että sinulla kaksi onnistunutta nukutusta takana= riskejä ei ole?

Vierailija
6/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden ikäisen nukuttamiseen täytyy olla painavat syyt. Jos leikkauksen voi siirtää se siirretään niin, että on vuoden täyttänyt. Sitten on kuulemma paljon pienemmät riskit.

Meillä lapsia ei ole onneksi koskaan nukutettu. Itse olen ollut nukutettuna 5 kertaa ja kaikki on aina sujunut hyvin.

Vierailija
7/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuossa välissä tapahtuu? Paljon olen kuitenkin kuullut korvien putkituksista sellaisilla 1-2 -vuotiailla

Meidän potilas lähestyy onneksi neljää vuotta jo, mutta meille hän on se "vauva" vielä.

Millaisia komplikaatioita tiedätte tulleen tai olevan mahdollista tulla?

-ap

Vierailija
8/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samainen ylilääkäri sanoi, että komplikaatioriski on yleensä monisairailla vanhuksilla sekä erittäin ylipainoisilla. Ei varmasti koske pieniä lapsia.

-2-

Vierailija
9/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotias poika, joka on nukutettu jo lukemattomia kertoja. Niistä kaksi kertaa oli alle vuoden ikäisenä, ensin 4kk ja sitten 10kk iässä. Jälkimmäinen oli pidempi leikkausnukutus. Mitään komplikaatioita ei ole tullut ikinä nukutuksen aikana ja vain kerran sen jälkeen poika oksenteli muutaman kerran,(ollessaan 4-v).

Voit olla ap huoletta. Nukutuslääkärit ovat tarkkoja lapsen pituudesta ja painosta nukutuslääkemäärän suhteen ja muutenkin kaikki terveystiedot on oltava selvillä, jotta ylipäätänsä nukuttavat. Meillä on kerran nukutuslääkäri kieltäytynyt nukuttamasta, kun lapsella oli vähän nuhainen.

Olen kyllä kuullut sanonnan, että nukutuksessa on aina riskinsä ja kyllähän se äidin sydän ja mieli särkyy aina kun lapsi alkaa esilääkityksestä mennä 'pöhnään' ja sitten kärrätään leikkaussaliin. Onnea ja rohkeutta tulevaan!

Vierailija
10/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sujuneet ongelmitta, aina kylä pelottaalapsi jättää sinne, mutta mitään suurempia ongelmia ei ole ollut.

Vierailija
11/11 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskejä on tietty aina ja kaikessa, mutta äärimmäisen harvoin mitään sattuu. Voihan lapsenne saada lääkettä väärin, koneet hajota, tulla allerginen reaktio tai muu reaktio lääkkeille tms. Ihan mitä vain voi käydä, mutta onneksi se on äärimmäisen harvinaista. Leikkaussaleissa on hyvät lääkkeet nukutusten ja leikkausten komplikaatioihin ja ne ovat harvinaisia. Itse olen töissä leikkaussalissa (meillä tehdään melko pieniä toimenpiteitä) ja ongelmat ovat liittyneet lapsilla esim. tippakanyylin laittoon pienimmillä, vuotoon (potilaalla oli siihen liittyvä sairaus), väärän lääkkeen saamiseen ja hengitysongelmiin. Kaikki ovat kuitenkin selvinneet hyvin:) Eikä kukaan ole kuollut.

Ei kannata murehtia turhaan, itsekin joudun viemään lapseni kohta leikkaukseen ja ajattelin luottaa sairaalan henkilökuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi