Kumpi tässä on kohtuuton, PPH vai minä?
Muutos on aina muutos. Se hoidetaan päivähoidon aluevastaavan (tai mikä se teidän kunnassanne onkaan) kanssa, eikä suoraan pph:n kanssa. He tekevät päätöksen (pph:ta kuunnellen), jatkavatko lapsesi ko. hoitajalla vai muualla.
Kommentit (30)
Meillä ei kyllä toimistolta ole koskaan kysytty edes hoitoaikoja, vain se, onko hoitopäivät alle 5t, 5-7t vai yli 7t.
Myöskään kerhoasia ei vaikuttane, koska toiset hoidossa olijat on pieniä, alle 2-vuotiaita, niin tuskin niitä missään kerhossa kuletetaan.
Ja mikä sitten on HYVISSÄ AJOIN? Kun kuitenkin 3 vkoa sitten sanoin, että näin voi käydä ja nytkin viikkoa ennen ilmoitin muuttuneet hoitoajat.
Työkaverini sanoi, että hänen lasten hoitajalle riittää, kun ilmoittaa seuraavan viikon hoitoajat aina torstai-iltaan mennessä ja minä sentäs ilmoitin jo KOLMEN viikon ajat.Mutta no, ilmeisesti olin vaan tyhmä,kun en tajunnut tällaisia.. soitan huomenna ohjaajalle ja toivottavasti asia järjestyy. Lapset kuitenki viihtyy siellä hoidossa.
AP
Lapsesi on siis puolipäivähoidossa.Sinun olisi pitänyt ottaa päivähoidon esimieheen yhteyttä itse hoitoaikojen muutoksista,mutta hoitaja olisi voinut siitä silloin mainita kun otit puheeksi sen asian.Hoitosopimus vaan uusiksi.Minusta tämä ei ollut tuohtumisen arvoinen asia.Yhteistyö ja avoimuus on tärkeää lapsen hoitosuhteessa.terv...pph.
Hoitajahan merkitsee joka päivän ateriakorvaukset erikseen, eli saahan hoitaja korvauksen esim. aamupalasta niinä päivinä, kun lapsemme menevätkin jo aamupalaksi hoitoon.
Toinen asia, että kun kaks muuta kuitenkin ovat hoidossa JOKA päivä 7.30-16 niin eihän hoitajan työaika oikeasti muutu juuri mitenkään, ainoastaan muutamana päivänä puoli tuntia aamusta.
Tiedän myös, että tuo 9-14.45 ei mene viiteen tuntiin, mutta hoitajallahan on väljää eli vaikka lapsemme menevätkin nyt kuukauden ajan kokopäiväisinä, niin hoitajan paikat ei siltikään ole yli sallitun. Siihen ei nimittäin ole tulossa muita, koska hoitaja itse niin sanoi. Meiltähän vaan menee isompi hoitomaksu silloin.
Ja kuten aiemmin sanoin, tämä muutos on nyt kuukauden ajan ja toinen epäsäännöllisempi kuukausi tulee näillä näkymin touko-kesäkuulla, muutoin hoitoaika on aina se 11-15.30
AP
Ei vajaa viikon varotusajalla voi ilmoittaa noin isoista muutoksista. Jos olet sanonut, että pph:n työajat ovat aina (!) johonkin tiettyyn aikaan, niin kyllä sopimuksessa on pysyttävä. Jos niihin tulee isoja muutoksia (kuten nyt on tulossa) tulisi siitä ilmoittaa hyvissä ajoin. Minusta viikko ei ole hyvissä ajoin, kuukausi olisi.
Ja lisäksi tuo kommentti "tuohon raamiinhan meidänkin lapset menee" on erikoinen. Kun ei mene! Jos viet lapsesi hoitoon klo 7, on se aivan eri asia kuin jos viet lapsesi hoitoon klo 7.30. Minusta tuossa on ISO ero.
Ja kun kaiken lisäksi päivät muuttuvat epäsäännollisiksi, niin pph:n on lähes mahdotonta luoda mitään rytmiä päivään. Se rasittaa varmasti, vaikka joskus pääsisikin "eroon" teidän lapsistanne jo klo 11.45.
Minun sympatiani ovat pph:lla.
Mikset tänään (sen sijaan että roikut täällä av:lla)? Saisit asian hoidettua eteenpäin samantien.
olisimme tehneet uuden hoitoaikasopimuksen. Esimieheni on kuitenkin oheistanut minut, että muutokset täytyy tehdä ajoissa n 3vk etukäteen.
Meillä vanhemmat saattaa vasta aamulla ilmoittaa, tuleeko lapsi hoitoon sillepäivälle vai ei.
Kaks lasta viidestä on sellaisia
Ja kaks puolipäiväistä, joilla hoitoaika on 5t klo 6 ja 18 välillä, aina torstaina saan seuraavan viikon ajat. Perjantainaki toinen oli 13-18 ja toinen 6-11. Tuli työpäivälle pituutta ja en valittanu.
pph varmaankin toiselta paikkakunnalta
Ja nyt roikun täällä ruokatuntini ajan ihan hyvällä omallatunnolla.
AP
Kyllä meidänkin lasten pph:ta närästää kun toinen perhe tuo ja hakee lapsiaan milloin sattuu. Luuletko että perhepäivähoitaja istuu sisällä odottamassa teitä koko päivän.
Meidän kunnan pph:illa on ainakin paljon ohjelmaa miltei viikon joka päivälle. Muskaria, luontometsää, lauluretkiä jne.
Koko aikatauluhan menee ihan sekaisin syömisien, päiväunien ja ulkoilujen suhteen.
Miksi kolme erillaista aikasysteemiä?
Mutta alle 5 tunnin ennalta sovituista hoitoajoista on oikeutettu maksamaan pienempää hoitomaksua, jos se lukee hoitosopimuksessa, Jos hoitoaika menee yhtään yli viiden tunnin, on maksu automaattisesti täysi maksu. Päivähoito on saanut kyllä teidän käyttämänne hoitoajat tiedokseen, hoitaja raportoi ne kaikki aina kuukausittain eteenpäin, jotta maksut osattaisi määritellä kaikille oikein.