Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä paras apu aftoille?

Vierailija
31.03.2010 |

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa muutamaa tököttiä, mutteivät tehoa ja eivät pysy aftalla kunnolla edes sitä vaadittavaa paria minuuttia, jota tehoamiseen tarvitaan.

Aika auttaa, mutta ikävä kyllä ei oikein mikään muu.

-afta-lapsen afta-äiti...-

Vierailija
2/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei saa sisältää sodium laurel sulfatea. Elmex marketista tai apteekissa muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa ruokalusikallinen vesilasiin ja purskutele sitä suussa mahdollisimman pitkään ennen kuin syljet pois.

Vierailija
4/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolavesiliuos desinfioi ja puuduttaa, joten sitä voi kokeilla, mutta apu on hyvin hetkellinen. Hammastahna taas ei aiheuta aftoja, mutta jos miedompi tahna tuntuu vähemmän inhalta, niin mikäs siinä (olen kokeillut elmexit ja muut, ei poista tai ehkäise aftoja mitenkään).

-2-

Vierailija
5/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aikanaan käytin Molokosania,jota saa l uontaistuotekaupasta ja on aika pahaa! Toinen konsti on vain kylmästi harjata sitä hammasharjalla.

Vierailija
6/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aftat

Terve suu

15.9.2009

Anne Hiiri

Aiheuttajat

Tunnistaminen

Itsehoito

Asiantuntijahoito

Aftat ovat suun limakalvojen kivuliaita haavaumia, joita esiintyy lähes puolella ihmisistä elämänsä aikana.

Aiheuttajat

Aftojen syytä ei tunneta tarkasti, mutta muun muassa tietyt ruoat ja juomat, hammastahnat (ks. «Hammastahnat»1), raudan, B12- ja C-vitamiinien puute, Crohnin tauti, keliakia ja stressi voivat altistaa aftoille. Naisilla saattaa esiintyä suussa aftoja erityisesti kuukautisten aikaan. Aftat eivät ole tarttuvia.

Tunnistaminen

Noin vuorokauden ajan ennen aftan ilmestymistä limakalvolle edeltää usein kutiava tunne. Afta on matala haavauma, joka on muodoltaan pyöreä tai soikea ja väriltään keskeltä vaalea ja reunoilta punainen (kuva «Afta»1). Afta voi ilmestyä lähes minne tahansa suuontelossa. Yleisin paikka on huulen ja hampaiden välinen limakalvo. Aftat luokitellaan kolmeen ryhmään:

•Pienet aftat, jotka ovat kooltaan alle 1 cm, paranevat 7–10 päivässä.

•Suuret aftat ovat harvinaisia yli 1 cm:n kokoisia,paranevat 4–10 viikossa ja muodostavat arven.

•Herpeettiset aftat ovat harvinaisia ja kooltaan pieniä, 1–2 mm. Niitä voi esiintyä jopa 100 samanaikaisesti ja ne paranevat 7–10 päivässä.

Itsehoito

Aftoista suurin osa paranee 1–2 viikossa ilman hoitoa. Suurikokoisten (läpimitta yli 1 cm) aftojen paranemiseen voi mennä useita viikkoja. Hyvällä suuhygienialla voi lievittää kipua ja ehkäistä haavaumaa tulehtumasta. Apuna voi käyttää apteekeista saatavaa klooriheksidiinihuuhdetta tai -geeliä, jota purskutellaan ohjeen mukaisesti. Aftan paranemisen kannalta on hyödyllistä, jos hammastahnassa ei ole vaahdottavaa natriumlauryylisulfaattia.

Apteekeista on saatavilla ilman reseptiä geeli-, spray- ja tablettivalmisteita, jotka muodostavat suojaavan kalvon aftan päälle, ja näin vähentävät muutamaksi tunniksi kipua ja arkuutta.

Asiantuntijahoito

Aftojen hoitoon ei ole lääkettä ja hoito on yleensä oireita lievittävää. Lääkäri tai hammaslääkäri voi määrätä paikallisia kortisonivoiteita oireita helpottamaan. Lisäksi tetrasykliinipurskuttelusta voi olla joskus apua: 250 mg:n tetrasykliinikapseli liuotetaan lasilliseen vettä ja sitä purskutellaan minuutin ajan neljä kertaa vuorokaudessa.

Jos suussa on useita aftoja ja suu on erittäin kipeä, voi lääkäri tai hammaslääkäri määrätä tilapäisesti käytettäväksi paikallisia puuduttavia liuoksia, joilla puudutetaan afta-alue esimerkiksi ennen ruokailua.

Mikäli aftat uusiutuvat nopeasti ja monta kertaa vuodessa, on syytä selvittää mahdollisen keliakian olemassaolo.

Vierailija
7/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistani pääsin eroon lopettamalla tomaatin syömisen.

Vierailija
8/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä tulee aftoja herkästi, jos on esim. mässyttänyt leffan ajan karkkeja.

Siihen kipuun auttavat apteekin aftalaput, jotka ihan oikeasti vievät kipua edes joksikin aikaa pois. Ne pitää vain laittaa tarkalleen käyttöohjeen mukaan, eli ehdottomasti kuivalle pinnalle (kuivaa esim. talouspaperilla), muuten ei toimi.

Vierailija
9/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun olen syönyt d-vitamiinia, ei niitä ole myöskään ollut pitkään aikaan. Ehkä vastustuskyky on parantunut ja johtuu siitä, en tiedä.

Vierailija
10/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa mulla aftoja. Ja tupakoinnin lopettaminen räjäytti suun täyteen.

Vierailija
11/15 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainoa, joka on auttanut minulla. Pastaa levitetään aftojen päälle. Se muodostaa geelimäisen pinnan aftan päälle, jolloin afta ei ole niin kipeä.

En tiedä nopeuttaako paranemista, mutta helpottaa ainakin kipua. Taitaa olla reseptilääke.

Vierailija
12/15 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on nyt neljättä päivää suu täynnä aftoja. Tänään olin uhkarohkea ja kastelin topsipuikon ja upotin sen suolaan. Sitten painoin suolaisella puikolla jokaista aftaa muutaman sekunnin. Kipu oli sillä hetkellä lähes sietämätön mutta kun painamisen lopetti, ei enää sattunut. Nyt vielä muutaman tunnin jälkeenkään ei satu ja pystyy syömään lähes normaalisti. Jos siis kestät muutaman sekunnin kipua niin suosittelen lämpimästi!

Vierailija
13/15 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa jättää viljat joksikin aikaa kokonaan pois ja seuratkaa, onko vaikutusta. Itse tein näin ja siinä hävisi monta muutakin vaivaa samalla. Keliakiaa on ensimmäisen asteen sukulaisilla, itseäni en ole tutkituttanut.

Vierailija
14/15 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:59"]Itellä on nyt neljättä päivää suu täynnä aftoja. Tänään olin uhkarohkea ja kastelin topsipuikon ja upotin sen suolaan. Sitten painoin suolaisella puikolla jokaista aftaa muutaman sekunnin. Kipu oli sillä hetkellä lähes sietämätön mutta kun painamisen lopetti, ei enää sattunut. Nyt vielä muutaman tunnin jälkeenkään ei satu ja pystyy syömään lähes normaalisti. Jos siis kestät muutaman sekunnin kipua niin suosittelen lämpimästi!
[/quote]
Minä olen vuosikymmeniä käyttänyt suolakurkkua. Painan kielellä siivua aftaan ja sattuu niin, että vesi tulee silmistä, mutta paranee lähes huomaamatta.

Vierailija
15/15 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koittanut tuota ja toimii hyvin ilmankin kunhan kastelette sormen ja laitatte siihen suolaa ja mitä kauemmin pidätte sitä paremmin se toimii.

Minulla on tälläkin hetkellä aftoja ja niitä on 6 kielessä poskissa ja alhuulessa ja en voinut kunnolla syödä mutta kun tein tuon pystyin syödä kunnolla ja se toimii noin 5-8tuntia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi