Puhelimen takavariointi lapselta kurinpitotoimenpiteenä?
Olen ostanut lapselle puhelimen lahjaksi. TArkoitus on, että lapsi voi olla sen välityksellä yhteydessä kavereihinsa ja minuun eli lapsen äitiin. Lapsi asuu vuoroviikoin isänsä uusperheessä. Maksan lapsen puhelinlaskut ja lapsi voi soittaa puhelimella myös isälleen jne.
Onko oikein, että isä ja äitipuoli vievät lapselta kännykän, jos tämä ei käyttäydy heidän mielestään kunnolla? Itse olisin siis sitä mieltä, että lapsen kaverisuhteita ei saa pilata tuolla konstilla ja isän perhe voisi keksiä jonkin paremman kurinpitotoimenpiteen. Olenko mielestänne väärässä? Kyselen siis ihan uteliaisuuttani...
Kommentit (51)
On vaikeaa hoitaa tiettyjä lapsen asioita, kun en saa yhteyttä lapseen.
ap
Eikö ole normaalia, että lapsen asioita voi hoitaa myös äidin kautta?
Et saa yhteyttä lapseen? Ei kai lapsi missään eristyksissä ole, voithan soittaa lapsen isälle ja pyytää lapsen puhelimeen.
Ei todennäköisesti liity mitenkään puhelimen käyttöön.
Lapsen isä ei vastaa puheluihin tai viesteihin. En pysty tavoittamaan lasta millään tavalla, jos puhelin ei ole käytössä. Lapsi soittaa minulle yleensä useita kertoja päivässä.
Tässä on taas vain yksi esimerkki siitä, että vuoroasuminen ei toimi, jos vanhemmat eivät ole väleissä...
ap
Rangaistus on kova. Sama jos väärin pysäköinnistä joutuisi vankilaan -> väärä oppi. 11 taidat olla tosi nuori kun lapsilla kännyköitä on ollut max 10 vuotta.
kotona. Mielestäni silkkaa kiusantekoa, en muutenkaan ymmärrä tollasta käytöstä että takavarikoidaan tavaroita. Ja mistä sen tietää että lapsi on väärässä? Ihan hyvin se voi olla väärinkäsitys, niissähän aikuiset on mestareita, jopa sotia saavat aikaan.
Isä ei vastaa puhelimeen, eikä anna puhelintaan lapselle. Jos isä vie lapselta puhelimen, niin voisi sitten myös ilmoittaa edes minulle, että on puhelimenkäyttökiellossa, että tietäisin edes kertoa asiasta minulle soittaville ihmisille.
Lapsi kulkee esim. koulumatkat bussilla ja minun mielestäni on tärkeää, että hän voi tavoittaa puhelimella vanhempansa, jos esim. myöhästyy bussista.
ap
Jos teillä on yhteishuoltajuus, eikö lapsen isällä ole oikeus kasvattaa lasta? Varmaankin voitte sopia, että sinä saat tarvittaessa puhua lapsesi kanssa isän puhelimella? Lapsi ei mene siitä rikki, jos joutuu selittämään kaverilleen, että tuli tehtyä tyhmyyksiä eikä sen takia voi vastata puhelimeen.
On tietysti eri juttu, jos isä ei anna mahdollisuutta tavoittaa lasta. Mutta se on isän oma virhe. Kännykänkäyttökielto sinällään on ihan hyvä kasvatuskeino.
Nykyäänkö on vanhemmuus hukassa, jos lasta uskaltaa jotenkin kieltää tai rangaista? Jännää.
Jäähy, videoiden katselukielto tms. olisi sopiva rangaistus, mutta jos lapsi on normaalisti paljon yhteydessä äitiinsä ja kulkee kouluun bussilla, niin puhelin on tärkeä turvallisuuden tunteeseen liittyvä tekijä.
T: ammattikasvattaja
Nykyäänkö on vanhemmuus hukassa, jos lasta uskaltaa jotenkin kieltää tai rangaista? Jännää.
vanhemmuus on vaikeaa kun koti hajoaa ja sijaitsee kahdessa osoitteessa.
Mielestäni lapsella tulisi olla oikeus soittaa äidilleen ja äidillä lapselleen. Yritä saada yhteys exmieheesi ja tämän uuteen vaimoon. Yrittäkää luoda säännöt, joita voi noudattaa kummassakin kodissa. Kirjoita exälle vaikka sähköposti, jossa tuot näkemyksesi kiihkottomasti julki, osoita se myös uudelle vaimolle. Ehdota sopivia kurinpitotoimia ja painota, että lapsi kaipaa äitiään niin paljon että soittaa useaan kertaan päivässä. Kohtuuttomuus puhelinrangaistuksessa voisi johtaa lapsen vieraantumiseen isästään, sitä hän tuskin haluaa.
Muutoin puhelimen pois ottaminen on ihan hyvä rangaistus mutta jos lapsi on pois kotoa ja kovasti ikävöi äitiään ja turvallisuudentunne kärsii, se on lapselle liikaa.
ap, päivä pari ilman puhelinta ei ole mitään verrattuna siihen että saan kännykkäni(jota en edes räplää, ei oo wapppeja eikä mitään) takaisin vasta vuoden 2017 alussa. Pari päivää on ihan ok :DDD Nytkin kirjotan kirjastosta...
Rangaistus on kova. Sama jos väärin pysäköinnistä joutuisi vankilaan -> väärä oppi. 11 taidat olla tosi nuori kun lapsilla kännyköitä on ollut max 10 vuotta.