Puhelimen takavariointi lapselta kurinpitotoimenpiteenä?
Olen ostanut lapselle puhelimen lahjaksi. TArkoitus on, että lapsi voi olla sen välityksellä yhteydessä kavereihinsa ja minuun eli lapsen äitiin. Lapsi asuu vuoroviikoin isänsä uusperheessä. Maksan lapsen puhelinlaskut ja lapsi voi soittaa puhelimella myös isälleen jne.
Onko oikein, että isä ja äitipuoli vievät lapselta kännykän, jos tämä ei käyttäydy heidän mielestään kunnolla? Itse olisin siis sitä mieltä, että lapsen kaverisuhteita ei saa pilata tuolla konstilla ja isän perhe voisi keksiä jonkin paremman kurinpitotoimenpiteen. Olenko mielestänne väärässä? Kyselen siis ihan uteliaisuuttani...
Kommentit (51)
Ostin tyttärelleni kännykän äidin kanssa ensin puhuttuani asian selväksi. Alussa muutama päivä meni kivasti. Tyttäreni soitteli minulle ja minä tyttärelleni. Nyt äiti on takavarikoinut tyttäreni puhelimen, enkä saa yhteyttä tyttäreeni. Mitä teen huolestuneena Isänä
Mutta kyllähän se puhelin on helppo tapa rankaista, hyväksyn.
onko oikein pilata lapsen kaverisuhteet? Eikö tosiaan ole muita keinoja?
ap, yhä ihmeissään "ammattikasvattajan" kurinpitotoimista...
että hyväksyisin puhelimen poisottamisen..
Hyvä keino. Kai sen puhelimen saa sitten myös takaisin. Erittäin hyvä keino.
jos nyt päivän pari on ilman kännykkää. Tiedätkö yhtään, miten lapsesi käyttäytyy siellä? Onko ehdottaa parempaa rangaistusta? Meillä puhelintakavarikko on tehokas rangaistus, myös tietokonepelikielto on varsin hyvä.
enemmän sinua taitaa nyppiä se, että puhelin on sinun maksamasi ja silti toiset puuttuvat siihen?
t. ammattikasvattaja
kun olen sen lapselle ostanut! En minäkään estä lasta soittamasta isälleen tai äitipuolelle.
ap, joka voisi kyllä ottaa puhelimen muutamaksi tunniksi pois, mutta ei päiväkausiksi
ja tv:n tai tietokoneen käyttökielto ovat kokemuksen mukan hyviä rangaistuksia. Ja hei, muutama päivä ilman kännykkää ei pilaa kaverisuhteita.
että lapsilla nykyään yleensäkään on omat puhelimet. Eivät mielestäni ollenkaan välttämättömiä alle lukioikäisillä.
kuukausi kaupalla.. Oli kyllä todella kurja rangaistus. :(
Riippunee mitä lapsi on tehnyt, olisiko hyväksyttävää.. Mutta sinänsä rangaistus on väärä, koska siitä kärsii muutkin kuin lapsi itse.
4
En piittaa niinkään kaverisuhteista tässä kohden, vaan lapseni turvallisuudentunteesta. Hänen on tarvittaessa saatava yhteys minuun tai isäänsä.
että onko lapsi suuttunut jostain, kun ei vastaa puhelimeen. Myös yhden lapsen äiti soitti tänään ja myös kummitäti oli yrittänyt tavoitella lasta. Jälkimmäinen oli jo huolissaan...
No, ei ne kaverisuhteet tietenkään tuosta mene pilalle, mutta itse en tosiaan ottaisi puhelinta moneksi päiväksi pois.
ap
Mutta kaikkein tehokkaimmat rangaistukset ovat juuri sellaisia, joista kärsii joku muukin, kuin väärintekijä. Lapsi joutuu miettimään, että omalla käytöksellään vaikuttaa muidenkin elämään.
Eikö ole normaalia, että lapsen asioita voi hoitaa myös äidin kautta?
mutta tässä tapauksessa näyttää siltä, että jo parin päivän jälkeen muutkin kuin äiti ovat ihmeissään, kun lasta ei tavoita puhelimitse. Tässä on todennäköisesti taas ideana vaikeuttaa lapsen äidin ja lapsen välistä yhteydenpitoa, eikä mitään muuta. Kiusa se on pienikin kiusa. :(
ap
Mutta kaikkein tehokkaimmat rangaistukset ovat juuri sellaisia, joista kärsii joku muukin, kuin väärintekijä. Lapsi joutuu miettimään, että omalla käytöksellään vaikuttaa muidenkin elämään.
Jos teillä on yhteishuoltajuus, eikö lapsen isällä ole oikeus kasvattaa lasta? Varmaankin voitte sopia, että sinä saat tarvittaessa puhua lapsesi kanssa isän puhelimella? Lapsi ei mene siitä rikki, jos joutuu selittämään kaverilleen, että tuli tehtyä tyhmyyksiä eikä sen takia voi vastata puhelimeen.
On vaikeaa hoitaa tiettyjä lapsen asioita, kun en saa yhteyttä lapseen.
ap
Eikö ole normaalia, että lapsen asioita voi hoitaa myös äidin kautta?
mutta tässä tapauksessa näyttää siltä, että jo parin päivän jälkeen muutkin kuin äiti ovat ihmeissään, kun lasta ei tavoita puhelimitse. Tässä on todennäköisesti taas ideana vaikeuttaa lapsen äidin ja lapsen välistä yhteydenpitoa, eikä mitään muuta. Kiusa se on pienikin kiusa. :(
ap
Jos lapsi on isällään, niin kai isän saa puhelimeen? Kyllähän jossakin lapsen lähettyvillä nyt puhelimen luulisi olevan.
Keksiköön toisen kurinpitotoimenpiteen.
Sunhan voi joskus olla pakko saada lapsi kiinni ja ei onnistu.