Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joutuuko tosiaan kaikki yli 25-v odottajat sokerirasitustestiin?

Vierailija
30.03.2010 |

Ikää itsellä siis "jo" 29 ja neuvolassa kehotettiin menemään sokerirasitustestiin. Mitään muuta syytä ei maininnut kuin ikäni. Ylipainoa ei ole, eikä myöskään sukurasitetta. Edellinen raskaus (muutama vuosi sitten) sujui hyvin.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei ollut kamala kokemus, ainut jos jollain voi olla hirveä piikkikammo, 3 kertaa.tai veri. eka tunnin luin ja tokan nukahdin. eikä se litku niiiiin pahaa ollut. tulo ok.

Vierailija
2/53 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kai se on uskottava että kuntakohtaisesti seulotan jopa kaikki. Henkilökohtaisesti ole nsitä mieltä että kyse on liioittelusta. Neuvolassa otetaan virtsasta mm soker joka käyntikerralla, kyllä sen (maalaisjärjellä) pitäisi riittää käräyttämään terveet odottajat, jos jotain häikkää onkin.

Todella pöhköä.. toinen pöhköys on mielestäni rutiininomaiset sisätutkimukset rauskausaikana. Miksi ihmeessä niitä tehdään Suomessa? Lisää mielestäni vain infektoriskiä, ja ennenaikasien synnytyksen riskiä siitä johtuen.

Itselleni on tehty sokerirasitus 2 kertaa (4 raskautta) isojen , yli 4,5 kiloisten lapsien vuoksi. Puhtailla paapereilla selvisin molemmista. Tosin toinen rasitus tehtiin -03 Ruotsissa, ja palstatiedon mukaan olisin ilmeisesti Suomessa kärähtänyt, yksi arvoista oli 0,2 liian korkea..Ruotsissa pidettiin hyvinä arvoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerirasitus tehdään ensisynnyttäjille nykyään aina, jos on yli 25-vuotias.

Näin Helsingissä.

Vierailija
4/53 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekan lapseni alle 30v, mutta yli 25v. Suvussa on diabetesta, en ole ylipainoinen. Ensimmäisen raskauden aikana sokerirasitustestiä ei tehty. Toisen lapsen sain hieman yli 30v, ikä ja sukurasite oli syynä, että testi tehtiin. Halusin siihen myös itse. Kaikki oli ok. Raskaus meni hyvin ja syntyi terve lapsi.

Olisiko käytännöt erilaisia eri paikkakunnilla? Vai onko nyt viime vuosina tullut muutos?

Vierailija
5/53 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerirasitukseen, kun luulin sen nykyään olevan kaikkien yli 25v odottajien osa. Olin tuolloin jo 33. Neuvolatäti sanoi, ettei minun tarvitse siihen mennä, kun raskaus oli neljäs ja sain esikoisen reilusti alle 25v eikä aiemmissa raskauksissa koskaan ole ollut ongelmia sokerien kanssa (ei ollut viimeisimmässäkään). Lisäksi BMI oli 19,jotain.

Vierailija
6/53 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mulle ole sanottu muuta sokerirasituksesta kuin että 'tuskin on tarpeellinen kun bmi ennen raskautta oli 24'. Ikää 30v ja aiemmat raskaudet normaaleja, lasten painot 3,2kg-3,8kg. Kaikki täysaikasia. Nyt ei varmaan kannattas enää alkaa tekemäänkään ku viikkoja on 38..

Ihan tyytyväinen olen päätökseen, kerran olen siellä sokerirasituksessa ollu ja toiste en mene ellei ole absoluuttinen pakko. Meinashan sinne pyörtyä ku nälkäsenä ja janosena piti sokerilitkua hörppiä ja sitte istuksia piikitettävänä.

Vierailija
7/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ikää jo 32 v eikä mistään sokerirasituksesta ollut edes puhetta! Kyllä kai pitäisi olla muitakin riskitekijöitä?

Vierailija
8/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta "syytä" ei tarvita kuin se ikä yli 25. Ja eihän se joutumista ole, etu sekin.

Vierailija
9/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut lapseni 29-, 30- ja 33-vuotiaana, enkä ole koskaan käynyt sokerirasitustestissä!

Vierailija
10/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin, niin. meillä päin siis vain iän perusteella jo mennään sokerirasitukseen.

t:3

Vierailija
11/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sokerirasitukseen joutuu, jos painoindeksi on yli 25. Itse olen 2 kertaa käynyt ja puhtain paperein, vaikka painoa on vähän liikaa

Vierailija
12/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riskitekijä olla, sehän olisi järjetöntä haaskausta jos kaikki yli 25-vuotiaat odottajat seulottaisi. Raskausdiabetekselle on kuitenkin selkeät riskitekijät.

Vierailija
13/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennään BMI:n eikä iän mukaan.

Vierailija
14/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään? Sulla on tainnut mennä 25 vee ja 24 beeämii sekaisin :)

Vierailija
15/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoindeksi ennen raskautta minulla 19 (painoa 51 kiloa) ja nyt kiloja tullut viisi (rv 23). Ja pissa on ollut puhdas. Tuntuu jotenkin liioitellulta - ja kunnan rahojen haaskaukselta...

Vierailija
16/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aiemmassa raskaudessa lapsi ollut yli 4,5 kg. Ainakin näin muutama vuosi sitten Helsingissä.

Vierailija
17/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo riskitekijät vain kasvattavat riskiä sairastua.. Aivan terve, liikunnallinen 20-vuotiaskin voi sairastua, jos niikseen tulee. Sen takia nykyään ruvetaan yhä enemmän toteuttamaan käytäntöä, jonka mukaan kaikki yli 25-vuotiaat pääsisivät sokerirasitukseen, vaikka ei olisi ylipainoa tai sukurasitetta. Ja puhun "pääsemisestä" sen takia, koska itse prosessi ei ole mikään kamala kokemus, ja jos nakki napsahtaakin, niin on vain parempi lapsenkin kannalta tietää tilanne.

Ottakaa ihmiset asioista selvää, älkääkä pelätkö kaikkea tuntematonta mutu-tuntuman takia! Ei se raskausdiabetes maailmanloppu ole!

Vierailija
18/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyessään 3,1 kiloa... ja oli lähes täysiaikainen.

Vierailija
19/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joutuu myös iän perusteella - 40+v.

painoindeksi ennen raskautta minulla 19 (painoa 51 kiloa) ja nyt kiloja tullut viisi (rv 23). Ja pissa on ollut puhdas. Tuntuu jotenkin liioitellulta - ja kunnan rahojen haaskaukselta...

Vierailija
20/53 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähisuvussa jollain diabetes?