Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulutusten tasoista.

Vierailija
30.03.2010 |

Eilen oli keskustelu lähihoitajan koulutuksesta. Usea sanoi sitä helpoksi verrattun amk:hon. Eihän sitä sillä tavalla verratta. Kun kerran amk:n suorittaineiden tehtävät ovat oletettavasti vaativampia kuin lähihoitajan, on koulutuskin vaativampaa. Muuten ei voisi opetella niitä vaativia asioita. Mutta.. kun verrataan lähihoitajakoulutusta entisiin kouluasteen tutkintoihin, se on vaativa ja vaikea. Nykyisin lähihoitajan täytyy osata paljon sellaista, mitä ennen tekivät opistotasoiset hoitajat. Toisaalta taas nykyisillä amk hoitajilla on koulussa niin paljon turhaa nippelitietoa ja kirjatietoa, että heidän käytännön osaamisensa on heikohkoa. Entisajan opistotutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat hallitsevat käytännön toimet paremmin kuin nämä uudet hoitajat. On menty ihan väärään suuntaan näissä koulutusasioissa. Hoitajan työ on käytäntöä, erilaisten toimenpiteiden hallintaa hyvin paljolti. Olen törmännyt sosionomeihin, joille ei ole opetettu koulussa ollenkaan lääkehoitoa. Sitten heitä pitää alkaa työpaikalla uudelleenkouluttaa. Sairaanhoitaja ei välttämättä osaa edes katetroida, kun sen opettelimisen aika on mennyt tutkielmien tekoon. Olen vanha ihminen ja nähnyt tämäm muutoksen. En ollenkaan lähtisi mitätöimään mitään ammattia, mutta se mitä opetetaan, on mennyt mönkään.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon niin samaa mieltä, mutta sitä ihmettelen, että miksi sosionomin pitää osata lääkehoitoa.

Vierailija
2/3 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on ohjaajan virkoja, joihin vaaditaan sosionomin koulutus. Ja pitää myös hallita lääkehoito. Usein sosionomi on täysin hoitohenkilökuntaan kuuluva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sh-koulutus oli kovinkin käytäntöpohjaista heti alusta alkaen.. En toki osaa verrata entisaikaan.