Imatra.Millainen paikka asua?
Asumme mieheni ja poikamme kanssa Espoossa. Nyt mieheni on saanut töistä mahdollisuuden siirtyä toisiin hommiin ja se tarkoittaisi meille muuttoa itä suomeen Imatralle. Mieheni tekee tällä hetkllä töitä aamusta iltaan ja tämä muutto antaisi mahdollisuuden työskennellä vähemmän ja olla tietysti sitten enemmän perheen kanssa kuten mieheni onkin toivonut. Millainen paikka Imatra on asua? Onko lapsiperheelle hyvät palvelut?
Kommentit (46)
Olen asunut vuoden asunut Imatralla, josta muutin Lappeenrantaan (jossa asuin 3 v.). Imatrasta en pitänyt ollenkaan, mutta Lappeenrantaa rakastin. Imatra on kaupunkina jotenkin kauhean sekava kolmine keskustoineen, ilmapiiri on jotenkin nurkkakuntainen. Lappeenranta oli mielestäni ihan erilainen. On kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen kaupunki, kesällä varsinkin ihan mahtava. En olisi halunnut muuttaa Lappeenrannasta pois, mutta kun töitä ei löytynyt niin oli pakko.
Tietysti tälläinen kesäkaupunki-turisti -näkemys ei ole sama kuin asuminen, mutta enpä usko olevan sen pahempi kuin muutakaan pikkukaupungit.
Itse kun näen sanan "Imatra", niin heti nousee karvat pystyyn. Mutta minäpä olinkin siellä sossuna jo jokin aikaa sitten. Eli näin ainoastaan sitä kurjuutta. Työpaikalta järjestetty vuokra-asuntokin oli juuri niissä kaupungin kamalimmissa tornitaloissa joiden pihalla ei piemään aikaan uskaltanut liikkua.
Imatralla 19 vuotta asuneena sanoisin, että kesällä ihana, mutta talvisin todellakin hiukan ankea. Tosin en kyllä tiedä yhtään ihanaa talvikaupunkia...
Mieluummin asuisin lapsen kanssa Imatralla kuin Helsingissä, joka siis nykyinen asuinpaikkamme. Viikki tosin rauhallisuudeltaan aika lähellä Imatraa! Sukulaiset asuvat Imatralla, joten mielipiteeseeni vaikuttaa kyllä sekin, lapsiystävällisyyden lisäksi.
Imatralle mennessä tuntee itsensä aina hiukan jopa snobiksi verrattuna useimpiin paikallisiin, mutta se on tietysti vain pintaa. Ihmiset ovat loppujen lopuksi samanlaisia kaikkialla. Jos ei materiaa etsi, niin mukava kaupunki. Sitä ei kyllä oikeasti löydy Lappeenrannastakaan, joten shoppailut on parasta hoitaa ihan pääkaupungissa. :)
Kaupunginosista ehdottomasti Imatrankoski lähialueineen (eli Meltolasta Paajalaan), mutta ei kauemmas eikä Vuoksen toiselle puolelle! Toivottavasti kukaan ei tästä mielipiteestäni suutu.
Niin, ja joku kaunis päivä aion muuttaa Imatralle takaisin, Vuoksenrannantielle haluaisin... :)
Me ei tutustuttu yhteenkään syntyperäiseen imatralaiseen, kaikki tutut ja kaverit oli "junantuomia".
Imatra on sisäänpäinlämpiävä tuppukylä. Hajanainen kaupunki aiheuttaa jokapäiväisessä elämässä hankaluuksia. Julkinen liikenne on vitsi.
Hyvin kuvaa imatralaisia äitejä se, että synnärillä mun huoneessa oli yksi imatralainen, jolle sitten sanoin, lähtiessä, että eihän sitä tiedä, vaikka törmättäisiin jossain leikkipuistossa vielä. Imatran mamma totesi, että tuskin, eihän me oo aikaisemminkaan tunnettu.
Lappeenrantaa suosittelen minäkin. Jos sinne suuntaan nyt on yleensä pakko muuttaa. Mä en sitä kolkkaa yleensäkään suosittele.
imatralaiset äidit ovat mielestäsi samanlaisia?!?
ja parempia paikkoja asua. Uusia omakotialueita on syntynyt viime aikoina paljon.
Harmi, että monien mielestä tämä on tuppukylä ja kauhea paikka. Itse en ole ollenkaan sitä mieltä.
Tosin ei täällä sellaista kulttuuria ole, että leikkipuistossa jutellaan vieraiden kanssa...
tottakai jos on asunut isommassa kaupungissa niin Imatra tuntuu pieneltä ja ankealta.
Julkista liikennettä täällä käyttää lähinnä vanhukset...
Eiköhän joka paikkakunnalta löydy työttämyyttä ja pahoinvoivia nuoria... veikkaisin että enemmän niitä löytyy kuitenkin pääkaupunkiseudulta.
Itse asun Helsingissä, mutta Imatralla on tullut vierailtua säännöllisesti viimeisen viidentoista vuoden ajan. Uskallan siis väittää, että minulla on sopivan neutraalia ulkopaikkakuntalaisen näkemystä.
Omat kommenttini löytyvät täältä:
http://maissipussinmatkassa.blogspot.fi/2013/05/feel-famous-imatra-spirit.html
Kiehtova, vähän karu rajan lähellä. Yksinkertaista perus elämää arvostavalle sopii. Peruspalvelut, upea luonto, kunnon vuodenajat. Ihmiset välittömiä, leppoisia karjalaisia, ei minkäänlaista esittämistä,aitoja. Pikkukaupungin fiilis,kuka tykkää, kuka ei. Kiirettä ei tunneta. Kaikki ei kotiudu,ehkä ei tarttekaan.
Vierailija kirjoitti:
Imatra on nätti, pikkukaupunki (ja minun mielestäni huomattavasti nätimpi kuin Lappeenranta). Asumiskustannukset on edullisia ja palveluita on riittävästi. Ongelmana on, että jos olet tottunut isompaan kaupunkiin, voi aika lopulta käydä pitkäksi (vaikka esim. itselleni sopii ihan hyvin vaikka olen Helsingin kautta tänne tullut).
Miten kukaan voi pitää Imatraa "nätimpänä" kuin Lappeenrantaa?
Vanha ketju, joo, mutta kesäturistille ajankohtainen.
Ihan karmea kuoleva kaupunki. Täynnä entisiä paperiduunareita, katkeroituneita Helsingin herrojen vihaajia. Espoolaisena et tule saamaan uusia ystäviä sieltä. Muuttakaa tosiaan Lappeenrantaan. Siellä sentään on elämää ja fiksuakin porukkaa. Älkää ainakaan ostako asuntoa sieltä vaikka halvalla saisitte. Ette tule saamaan sitä myytyä. Kukaan joka sieltä on päässyt pois ei takuulla enää sinne palaa asumaan. Tiukkaa tekstiä tuli mutta en tainnut olla ainoa joka on samaa mieltä.
Toivottavasti ap ei tosiaan muuttanut sinne, vähän myöhässä tuli viimeiset kommentit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imatra on nätti, pikkukaupunki (ja minun mielestäni huomattavasti nätimpi kuin Lappeenranta). Asumiskustannukset on edullisia ja palveluita on riittävästi. Ongelmana on, että jos olet tottunut isompaan kaupunkiin, voi aika lopulta käydä pitkäksi (vaikka esim. itselleni sopii ihan hyvin vaikka olen Helsingin kautta tänne tullut).
Miten kukaan voi pitää Imatraa "nätimpänä" kuin Lappeenrantaa?
Vanha ketju, joo, mutta kesäturistille ajankohtainen.
Ja vielä HUOMATTAVASTI nätimpämä...
Marja-Sisko Aalto savustettiin tappouhkausten saattelemana ulos Imatralta, kuopiolaisilla sensijaan on
avarakatseisempi suhtautuminen kanssaihmisiin.
Imatralla on pyörinyt puolivillejä kulkukoiralaumoja Venäjältä.
Huhhuh, ne koiralaumat on pelottavia... :/
Karmea paikka tosiaan. Toteutunut sosialidemokratia. Kaikki yritteliäät ihmiset ajettu muualle vuosikymmenten aikana ja väkiluku laskenut yli 10000:lla 80-luvulta.
Kaikki koulutetut myös lähteneet muualle eli jäljelle jäänyt jämäsakki ja ei niin fiksut duunarit, joista osa potkut saaneita.
Imatralla ei oikein hyvällä katsota, jos on Imatran tai Karjalan ulkopuolelta. Silloin ei ole edes suomalainen.
Imatralaisen ex-vaimon isä yritti kovasti mua saada muuttamaan Imatralle tai Lappeeseen. "Lappeenranta on Suomen Helsinki." Sanoi. Oikein kehui sillä, kun hän ei ole koskaan asunut muualla kuin Imatralla, siinä 5 kilsan säteellä. Yhtään ei minään pitänyt, kun on muualta kotoisin.
Sitten se, kun lähdetään asuntovaunulla juhannuksen viettoon Kyläniemeen, niin se on jotain suurta, hienompaa kuin tehdä lomamatka kaukomaille. Just jostain tommosesta ajatusmaailmaa johtuu kait se, kun Utulan kaupalla myytiin "Ulkomaille Utulaan" t-paitoja.
Ja joulunvietto oli joka helvetin kerta täsmälleen saman kaavan mukaan. Ensin lähettiin exän isovanhempien luo syömään ja lahjojen jakoon. Sitten käytiin haudoilla. Kierrettiin koko helvetin hautumaan ja vietiin kynttilät sadan viinaan kuolleiden sukulaisten haudoille. Appiukko käveli takana ja kertoi pitkät jorinat sukulaistensa elämistä. Se oli pitkä reissu. Sieltä sitten takaisin exän vanhempien talolle, missä alkoi exän vanhempien juopottelun katselu ja rasittavien juttujen kuuntelu. Tämä kaikki tapahtui, tehtiin aina täsmällisesti saman kaavan mukaan. Kun joku joskus tehty tietyllä tavalla, niin sitä ei voi tehdä koskaan vähänkään eri tavalla.
Sitten se helvetin mie, sie, hää-murre. Kuin romaneja kuuntelisi.
Vierailija kirjoitti:
Me ei tutustuttu yhteenkään syntyperäiseen imatralaiseen, kaikki tutut ja kaverit oli "junantuomia".
Imatra on sisäänpäinlämpiävä tuppukylä. Hajanainen kaupunki aiheuttaa jokapäiväisessä elämässä hankaluuksia. Julkinen liikenne on vitsi.
Hyvin kuvaa imatralaisia äitejä se, että synnärillä mun huoneessa oli yksi imatralainen, jolle sitten sanoin, lähtiessä, että eihän sitä tiedä, vaikka törmättäisiin jossain leikkipuistossa vielä. Imatran mamma totesi, että tuskin, eihän me oo aikaisemminkaan tunnettu.
Lappeenrantaa suosittelen minäkin. Jos sinne suuntaan nyt on yleensä pakko muuttaa. Mä en sitä kolkkaa yleensäkään suosittele.
"Tuskin tavataan, kun ei oo aikaisemminkaan tunnettu". Vitsi toi on ku imatralaisen exäni tai jonkun hänen sukulaisen suusta. Imatralainen yksinkertaisuus ja tyhmyys on rajatonta.
vai miten sinulle on mahdollista tuosta vaan siirtyä toiseen kaupunkiin? Onko sinulla työpaikka odottamassa?
Imatralla en ole koskaan asunut, mutta taloudellisesti seutu voi hyvin venäläisturismin ja venäläisten maahanmuuttajien vuoksi. Lappeenrannan seudulla jo 1/3 kiinteistöistä myydään venäläisille.