2-vuotias pissaa todella harvoin, onko muita?
Minulla siis 2 v 4 kk tyttö, joka oppinut kuivaksi yli puoli vuotta sitten (satunnaisia vahinkoja kyllä). Nyt huolestuttaa, kun pissaa mielestäni erittäin harvoin, esim. tänään 3 krt/vrk. Pissamäärät eivät ole silmämääräisesti arvioiden mitään jättisuuria, ihan normiliruja.
Juotettu on kovasti, minkä vain alas saa. Toisinaan juo ihan mukavasti, mutta saattaa silti olla viisi tuntia pissaamatta. Sitten taas esim. tänään on ollut suuria vaikeuksia saada juomaa alas, ns. normimäärää (mitä aterioilla juo) enempää.
Neuvolassa puhuin asiasta, ei kuulemma syytä huoleen, kun ei kuivumisoireita tms. Tuntuu vain, että tilanne menee hullummaksi koko ajan, joka käännöksessä pitää olla tarjoamassa juotavaa, jota lapsi ei yleensä huoli. Pillit ym. kokeiltu.
Itseäni vaivaa tosi kovasti, ja vaikea olla "neutraali" siinä vaiheessa, kun pissaa ei ole tehnyt puoleen päivään ja kieltäytyy kaikesta juomasta. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (15)
Meillä samanikäinen tyttö ja hänkin on mielestäni harvasti pissivää lajia. Tai enemmänkin liian vähän juova ja siksi vähän pissivä. Mutta toisaalta jos juomista menee enemmän, sen tuntee heti vaipassa, siksi en ole huolissani. Meillä kuivaksioppiminen ei ole vielä lähelläkään. Kannattaa varmaan kysellä uudestaan neuvolasta ja painottaa sitä, että haluat tietoa asiasta eikä pelkkää kuittausta ettei tarvitse olla huolissasi. Se kun huoli ei ole laitettavissa on ja off- asentoihin halutessaan. Hyvähän se olisi, jos niin olisi.
Kyllä minusta juo ihan riittävästi, mutta pystyy olemaan monta tuntia pissaamatta. Nukkuu 12 tunnin yöunet eikä aamullakaan ole herätessä kiire pissalle. Saattaa siis olla 13h pissaamatta. Päivälläkään ei käy usein pissalla. Ehkä toiset käyvät vain harvemmin.
EIhän teillä ole mitään ongelmaa. Mun lapseni voi mennä aamupissalle klo 3 iltapäivällä, jos en muistuta häntä.
Eli: teidän täytyy muistuttaa häntä pissalle aluksi kahden tunnin välein. Voi mennä vuosia tähän ja hoitopaikkaankin täytyy sanoa.
Meidän lapselle tuli ylivenyttynyt rakko panttaamisesta. Se tutkittiin ultralla ja pissaamiskäyrällä sairaalan poliklinikalla. Alkoi tulla pissavahinkoja.
Jos ei taipumusta korjaa lapsena, niin aikuisena ei enää pysty korjaamaan ja tahattomat liraukset on koko iän. Näin sanoi lasten urologi.
Varmaan yksilölliset erot selittää tuota aika pitkälle, muistan etten itsekään lapsena aina käynyt esim. koulupäivän aikana ollenkaan vessassa. Tuntuu vain, että nuo kerrat on _niin_ harvakseltaan, että vaikuttaa jo epänormaalilta.
Mulla on sellaista mutu-tietoa, että harvakseltaan pissaaminen ei ole "hyväksi" elimistölle. Siis vaikuttaa jotenkin epäsuotuisasti virtsateiden tai munuaisten tms. toimintaan. Tähän kaipaisin lisätietoa, kun on vain tällainen aavistus/joskus jostain kuultua. En vain ole löytänyt noilta lääkärisivuilta tai vastaavilta mitään faktaa asiasta.
ap
saada potalle pitkin päivää ihan säännöllisin väliajoin. Ongelma vain on, että joko ei suostu potalle/pöntölle tai saattaa istua tekemättä mitään. Satunnaisesti olen lahjonut (saat x kun pissa tulee), mutta siitä ei ole ollut mitään apua.
Oisko ollut juuri tuo ylivenyttynyt rakko, mistä olen joskus kuullut. Kuulostaa kurjalta. Mutta mitä voisi tehdä, kun säännöllisestä (välit 2h tai alle) potalla käyttämisestä huolimatta pissaa ei tule? Ja juomiset tosiaan maksimissaan jo nyt.
Tilanne on kuitenkin jatkunut tällaisena jo muutaman kk. 2 v neuvola oli joulukuussa, ja siellä jo asiasta kyselin. Pidän hyvänä päivänä sellaista, kun saadaan viidet pissat pottaan (yöt kuivia). Sellaisia on 1-4 pvä viikossa, usein jää neljään kertaan. Sitten on muutamia kertoja ollut tämä 3 krt/vrk kuten tänään, ja ehkä kolme kertaa tänä vuonna on pissannut kuusi kertaa päivän aikana. (Älkää pitäkö hulluna, kun näin tarkat tiedot, mutta ehkä tästäkin ilmenee, että asia vaivaa minua tosissaan).
Juu, se pissa alkaa mennä munuaisiin päin sitten ja siksikin huono, mutta tuo ylivenyttynyt rakko on kurja kans, mutta hoituu vielä lapsena.
Mun lapsi on jo 8 ja on hiukan jo alkanut itse huolehtia usein pissalla käymisestä. Tosin joudun aika usein sanomaan.
Kun me kävimme siellä sairaalan polilla seurannassa, niin juuri tuollaista pissaamispäiväkirjaa piti pitää.
Kun tuli se ylivenyttynyt rakko, niin lihakset ei enää toimineet kunnolla, eli ei tyhjentynyt rakko kunnolla ja sitten se tyhjentyikin omia aikojaan housuihin 6-7 -vuotiaana. Eli ne lihakset alkoivat toimia miten sattuu. Aika hankalaa.
Pitäisikö teidän mennä lasten urologille yksityisesti keskustelemaan asiasta. Tai lastenlääkärille. Minusta kyllä tuo pissaamisväli on vielä ihan kohtuullinen, siis neljä - viisi kertaa, mutta en kyllä ole asiantuntija.
Olen se 5 tms.
Täytyy harkita tuota yksityispuolen lääkäriä. Hain Mehiläisen sivuilta lasten urologia, ja viisi löytyi. Riitta Jokela (toivottavasti muistan nimen oikein) oli meitä lähin, ottaa vastaan Leppävaarassa. Haluan nimenomaan erikoistuneen lääkärin, jos sinne asti lähdetään. Toki jollain tavis lastenlääkräilläkin voi olla tietotaitoa, mutta olen kyllä tavannut niin tumpeloitakin, että suurin usko mennyt. Voinko kysyä kenellä te olette käyneet (vaikka taisi olla sairaalatasolla)?
Asumme Tampereella ja kävimme TAYS:ssa sillä lasten urologilla. En muista nimeä, mutta te olette Helsingissä. Tuo lasten urologi osasi nimenomaan kertoa meille selkeästi ja oikein asiat ja määrätä oikeat tutkimukset. Myöhemmin siellä kävimme vain lastenlääkärillä ja tietämys oli kyllä paljon huonompi.
Yksityiselläkin voidaan mitata tuo jäännösvirtsa ultralla. Siis lapsi ensin pissaa ja sitten ultrataan, paljonko pissaa on jäänyt rakkoon. Jos on liikaa, niin sitten voisi olla tuota ylivenyttymistä jo ja rakko ei tyhjene kunnolla enää. Sitten voidaan samalla käynnillä mitata tuota pissaamissuihkun nopeutta. Eli pissataan erikoispyttyyn, jossa nopeus mitataan ja kone piirtää käyrän, miten nopeaa on suihku missäkin vaiheessa. Käyrän muodosta voidaan myös tarkkailla tuota ylivenyttymistä. Eli toimivatko lihakset oikein vielä.
Hoito, jos on ylivenyttymistä, on se, että kahden tunnin välein pissalle. En millään viitsinyt tuohon lähteä, ennen kuin tuo urologi meille selkeästi selitti, miten iso ongelma tuosta ajan mittaan tulee, jos ei lapsena korjata.
Luulen kyllä, ettei teillä vielä ole liian harvoin tuo pissalla käynti. Ja mietin, että miten voi motivoida noin nuorta käymään useammin pissalla. Mene kumminkin varmuuden vuoksi lääkärille, kun asia huolettaa.
on kans harvoin pissaava alle kolmevuotias(poika).. Just yks päivä hoksasin iltapäivällä, et on ollu kymmenen tuntia pissaamatta. Yleensä välit n.3-5 tuntia. Mun lekuri-kaveri sano, et toi 10 h on liian pitkä pissaus väli, voi venyä rakko tai tulla virtsa-umpi joka pitää sit katetroida.
En ole huolissani koska poika juo normaalisti, olen vaan ottanut nyt tavaksi katsoa ettei pissausväli mene viittä tuntia pitemmäksi.
Hän juo ihan normaalisti, mutta omaa seurapiirirakon. Juuri ikinä ei ole kiire pissalle. Käy vessassa noin 4 krt/pvä. Aamulla ei koskaan mene pissalle heti herättyään, vaan vasta 2-3 tuntia myöhemmin. Viikolla ei koskaan käy pissalla ennen hoitoon lähtöä vaan vasta ennen lounasta. Yöllinen pissaväli on noin 14 tuntia.
Yöllisiä vahinkoja ei ole sattunut kuin alle 10 kertaa ja nekin silloin kuivaksioppimisen yhteydessä.
Kohtalotovereita siis löytyy. Mietin tuossa, että jos vain voisi saada itselleen sellaisen rauhan, ettei hommassa ole mitään "terveysriskejä", niin voisi antaa asian olla. Käyköön harvakseltaan pissalla, jos tykkää. Nyt mulla ei sitä täyttä varmuutta ole, niin siitä stressi ja huoli (ja varmaan ihan kierre, kun tyttö haistaa, et asia äidille tärkeä eikä uhmallaankaan mene pissalle tai juo). Ehkä se lääkäri vois sitä varmuutta tuoda. Miehen mielestä asiasta ei tarvii niin huolestua (yllätys). Ja minäkään en muuten tunnustaudu kovin huolekkaaksi mammaksi, mutta tää asia vaivaa.
Olisko tähän vanhaan ketjuun lisää näkökulmia? Meillä 5v. Pissaa vain 2-3 kertaa useimpina päivinä. Huolettaa.
Jäi pois vielä, että jos jollakin on vinkata nettisivuja, joilla tietoa aiheesta. Itse googlasin, ja löysin vain tietoa inkontinenssista, kastelusta, ym. Meillä siis oikeastaan päinvastainen ongelma :/