Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pajuja EI SAA riipiä ilman maanomistajan lupaa!

Vierailija
28.03.2010 |

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokamiehenoikeusvalistaja ottamaankin kokonainen pensas. :) Katsotaan yhdessä mistä voit sen kaivella. Jokamiehenoikeus koskee vain maassa olevia, kuivia risuja, käpyjä, vaikka puu olisi kaatunut tai kaadettu, elävien vihreiden oksien ottamiseen täytyy olla lupa.

Vierailija
22/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka käy pyytämässä lupaa pajunkissojen ottamiseen maanomistajalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lasteni kanssa hakenut pellon reunasta ojan pohjalla kasvavasta pajusta oksia, enkä ole jäänyt kyselemään kenen mailla asioin. Meillä täällä maaseudulla pidetään pajua rikkakasvina, joita tuhotaan ihan tarkoituksella.

maanomistaja voisi haluta käyttää niitä rikkapajuja takan lämmittämiseen.

Vierailija
24/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maanomistsajalla ole mitään sitä vastaan että joku vie pajunoksia. Pyytäkää nyt lupa vielä voikukkienkin poimimiseen. T. maanomistaja minäkin

Vierailija
25/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä saan ja minä otan, enkä kysele mitään. periaatteessa on kyse pienestä asiasta, mutta asennoitumistapa ottaa kupoliin.

Ihmiset ovat kyllä käsittämättömän törppöjä. meillä tulee talvisin ihmisiä jäältä meidän pihan läpi suksilla, pulkalla jne, kun on niin sopiva maasto tulla jäältä maalle. Tulevat varmaan kesälläkin grillaamaaan meidän laiturin nokkaaan, kun on niiin kivaa! Käsittämätöntä. Jos haluaisimme asua liikenteen ja ihmisten keskellä, asuisimme kerrostalossat tai vaikka ulkoilureitin vieressä, mutta tämä tonttimme ei todellakaan ole mikään tai minkään yleisen kulkuväylän varrella! GRRRRR! Ostanko haulikon?

Vierailija
26/44 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lasteni kanssa hakenut pellon reunasta ojan pohjalla kasvavasta pajusta oksia, enkä ole jäänyt kyselemään kenen mailla asioin. Meillä täällä maaseudulla pidetään pajua rikkakasvina, joita tuhotaan ihan tarkoituksella.

Me istutimme terijoen salavaa pellon reunaan tarkoituksena tehdä aita siitä tulevalle tontille. Joku oli käynyt repimässä niitä. Kyllä pistää vihaksi tuollaiset törkeät varkaat!

Tämä se ongelma juuri on: eivät ihan kaikki ymmärrä luonnonvaraisen "rikka"pajun ja kalliin, jalostetun arvopajun eroa.

Jokamiehen oikeus ei koska puuvartisia kasveja. Vain ruohovartisia kasveja saa poimia, mutta ei esimerkiksi lampailleen tai hevosilleen voi lähteä keräilemään "luonnonvaraisia ruohovartisia" kasveja talven tarpeiksi naapurin niityltä.

Vierailija
27/44 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattavat lapsiaan? Lakeja ja asetuksia ei tarvitse noudattaa, mikäli ne ovat omasta mielestä järjettömiä?

Mitäs se nyt haittaa, jos ajaa pikkuisen ylinopeutta, eihän sillä mitään merkitystä ole. Ja punaisia päin voi ihan hyvin mennä, kun kerran hyvin näkee että ehtii.. Eikä niitä koirankakkoja tarvitse kerätä, sinnehän ne maatuu..

Mitäs se nyt haittaa, jos naapurin omenapuusta nappaa omenan, tai hakee pellosta porkkanan?

Vierailija
28/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi on, ettei puiden oksia saa katkoa eikä edes kerätä jokamiehenoikeuteen vedoten. Täältä näette lisää aiheesta:

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=59882&clan=FI

MUTTA kukaan ei käytä pajua lämmitykseen näin alkukeväästä. Energiapajukin korjataan talvella, 3-4 vuoden välein. Kevätoksat ovat kosteita, ei niitä voi polttaa. Ja kesän aikana paju kasvaa monin verroin katkottujen oksien edestä.

Joten älkää nyt olko noin niuhoja ja itsekkäitä ITSE!

Vierailija
29/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta nyt mouhkava on lukenut, että pajuja ei saa ilman maanomistajan lupaa riipiä ja nostanut jutun esiin vaikka itse ei ole maanomistaja tai tiedä pajun kasvu- ja uusiutumiskyvystä mitään. Pajunkissojen otto ei tapa pajua ja maanomistajat ei pahastu jos joku vie pajunkissat, ellei itse ole juuri ajatellut niitä ottaa. Juttu on myöhässä kuukauden, etelä-Suomessa pajunkissoja on ollut jo kuukauden ajan ja tuo takan lämmittäminen oli niin hauska juttu että vieläkin anurattaa. Edes armeijassa sissileirillä ei mennä tuoreista pajunoksista tulta sytyttelemään, ei edes vaikka savua olisi tarkoitus saada aikaan:-D

Ap ei ole koskaan ollut puun keruussa metsistä tai maanomistaja.

Vierailija
30/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveä riesa koko puska on.

Terv. allerginen maanomistaja

Vierailija
31/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos nyt ajattelisi tilannetta, jossa joku tontillaan antaisi pajun kasvaa, ajatellen vaikkapa tekevänsä jotain pajutöitä. Siihen pyyhkäisisi linja-autolastillinen porukkaa riipimään koko pusikon ruman näköiseksi, talloisi ja kulkisi missä sattuu tontilla (aina löytyy näitä jotka eivät osaisi itse arvioida kuinka läheltä esim. on sopivaa kulkea, kun se nyt on laissa sallittu) Mä en nyt sitten tiedä, eroaako esim. viljelty paju noilta pajunkissa-ominaisuuksiltaan tavallisesta, mutta kun eihän niitä kuka hyvänsä erota kuitenkaan, olisi jotenkin arveluttavaa, kun kuka hyvänsä saisi mennä toisen tontille hakemaan tarpeet pieneen pajutyöhön tms.

Eri asia tosiaan on, jos omistaja antaa luvan, ja esim. sovitaan mistä kohden, ja vaikkapa mielellään katkotaan siinä koko pensas samalla?

Kyllä sitä voi mun mielestä ajatella samoin kuin vaikkapa että joku menisi sun mökiltäsi poimimaan marjat pensaista. Mikä siinä nyt jos kulkiessaan maistaa, mutta jos keräämällä kerää tai samaan paikkaan mahtuu tuhansia maistelijoita, voisi vähän ottaa päähän. Johonkin on raja vedettävä, ja mihinkäs sen vetäisi yhtä helposti kuin siihen, että tarvitaan maanomistajan lupa, oli miten oli.

Ja vaikka voikukkakin on rikkakasvi, tuskin kukaan tykkää jos tontillasi alkaa hiipparoida väkeä keräämässä sitä.. Tai varsinkaan pelkkiä kukintoja, joka ei mitenkään edes auta sua taistelussa kasvia vastaan.

Tai ehkä sä olit ajatellut tehdä itse niistä voikukkaviiniä tai syödä lehdet..

No turha kai tästä on jauhaa, joku vain ei ajattele pidemmälle.

Vierailija
32/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä löysin jonku esityksen, jossa mietittiin pitäisikö jokamiehenoikeutta muutenkin rajoittaa, kun nyt nuo ulkomaiset marjanpoimijat näyttävät vallanneen suomen. Vasta luettuani sen aloin itsekin vasta tajuta, että aika ikävä ilmiö he joillekin ovat. Ja kuten aiemminkin sanoin, ennenkin on pakolaiset tulleet pihalle poimimaan viinimarjat, kun eivät tajua eroa jokamiehenoikeuksiin ja tunne kasveja..

Ja aloin miettimään erästäkin pientä kylää, jonka vanhalle koululle saatetaan näitä metsiä helleasuissa lokakuulle koluavia "turisteja" majoittaa. Mistäköhän asti saavat köyhät ja huonojalkaiset mökin mummot puolukkansa hakea, kun tällainen armeija pyyhkäisee halki lähitienoon? Kyllä alkaa tuntua, että ei ehkä tästä hyvä seuraa.. Ja mitä roskaamista ja muuta tuhoa saavat vielä aikaan..

Vierailija
33/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä saan ja minä otan, enkä kysele mitään. periaatteessa on kyse pienestä asiasta, mutta asennoitumistapa ottaa kupoliin.

Ihmiset ovat kyllä käsittämättömän törppöjä. meillä tulee talvisin ihmisiä jäältä meidän pihan läpi suksilla, pulkalla jne, kun on niin sopiva maasto tulla jäältä maalle. Tulevat varmaan kesälläkin grillaamaaan meidän laiturin nokkaaan, kun on niiin kivaa! Käsittämätöntä. Jos haluaisimme asua liikenteen ja ihmisten keskellä, asuisimme kerrostalossat tai vaikka ulkoilureitin vieressä, mutta tämä tonttimme ei todellakaan ole mikään tai minkään yleisen kulkuväylän varrella! GRRRRR! Ostanko haulikon?

mekin muutettiin metsään. kiva kun joku(koko kylä) käyttää talon vieressä menevää polkua lenkkeilläkseen. asutaan siis metsässä, mutta verhot täytyy olla kiinni ettei ne kyttää. nyt joku dorka keksi ajaa siitä moottorikelkalla, vaikka se ei ole sen metsää, tässäkin jokamiehenoikeudessa kenenkään metsässä ei saa ajaa ilman lupaa millään moottoriajoveuvolla.

ja jos joku menisi tuosta nyt pajuja repimäään niin kyllä ärsyttäis!

Vierailija
34/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kuulu jokamiehenoikeuksiin, vaikka muut kuolleet oksat kuuluvatkin. Eläviä kasvinosa ei saa koskaanrepiä poislukien juuri villit marjat.

Vaan maalaisjärkeä ole minäkin käyttänyt ja hakemut pajunoksia sellaisesta paikasta, missä ei ole asutusta lähelläkään eikä haittaa ole. Oma pajupuska on niin pieni, ettei riitä meidän pääsiäistarpeiksi :)

Vierailija
35/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hihittelin yksinäni kellarissa, kun nakkasin vanhat pajunoksa halkojen sekaan.

Niin että nyt on tosiaan joku maanomistaja lämmittänyt taloaan pajunkissoilla.

Vierailija
36/44 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko pajunkissoja taittaa vaasiin ilman maanomistajan lupaa?

Katsoin näitä jokamiesoikeusmääritelmiä. Puita ja varpuja ja sammalta ei saa ottaa, kukkia, marjoja ja sieniä saa. Kumpaa pajunkissat ovat? Järki sanoisi, että voi ottaa. Mutta jos ei voi, niin ilmeisesti suuri osa Suomen kansan perheenäideistä on lainrikkojia. Oletan näin, että he eivät kyllä kävelyreittiensä varrelta olevista pajupuskista edes tiedä kenen ne ovat tai että menisivät jostain kysymään, että saanko taittaa tästä muutaman pajun vaasiin?

Hei!

Osa Suomen kansan äideistä on lainrikkojia. Pajunkissoja ei saa ottaa ilman maanomistajan lupaa. Eli kasvavasta puusta ei saa ottaa oksia. Siten myöskään vihtoja ei saa tehdä naapurin koivusta ilman lupaa. Elikkä myös osa Suomen kansan isistä on lainrikkojia. Käytännössä, kun on kysymys melkoisen harmittomasta toiminnasta, ei asiasta käräjille jouduta.

Ystävällisin terveisin,

ylitarkastaja Pekka Tuunanen

ympäristöministeriö

Vierailija
37/44 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs sinä olet ainut, jota riepoo pajujen ottajat, niin laita ihmeessä kyltti sinne pajuihisi, että PAJUJEN TAITTAMIEN JA VARASTELU KIELLETTY!!!

Varmasti jättävät rauhaan sen jälkeen.

Kuten nyt olet yleisesti huomannut, kukaan muu ei sitä vastusta, joten saathan sinä olla asiasta eri mieltä. Ymmärrän, jos jengi käy pihaltasi ottamassa ja VARASTAMASSA pajuja, niin onhan se kamalaa.. Tuo varastelu on vain niin huvittava sana tässä yhteydessä.

Hyvää jatkoa ja pidä risus!

Vierailija
38/44 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maanomistaja voisi haluta käyttää niitä rikkapajuja takan lämmittämiseen.

Vähemmälläkin saa savumerkkejä ilmaan.

Vierailija
39/44 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin ihan vittuillakseni nostaa äläkän jos joku minun mailtani pajunoksia hakisi. saisinpa korvauksen muuten niin arvottomasta pajusta.

t, maanomistaja

Vierailija
40/44 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuivakukka-asetelmiaan varten varmaan. Sattui viljelijä kaahaamaan siihen paikalle ja antoi aika läksytyksen niille.

Mutta vilja nyt on tietty eri asia kuin pajut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan