Mitä oikeastaan ajattelet kasvissyöjistä?
Kommentit (58)
Jos mietitään ihan hypoteettisesti, niin olisko kasvissyöjän mahdollista tuottaa itse kaikki tarvitsemansa ravinto?
Tiedän kyllä että elukoiden kasvattaminen on "tuhlaavaista", ja niillekin tuotetaan soijaa ja ties mitä ties mistä syötäväksi...
Pidän kaikkia sellaisia ihmisiä vähän epäilyttävinä... Vähän kun että ihmisillä on riippuvuuksia ja riippuvuuteen taipuvaisen ihmisen kohde voi muuttua, kun yhdestä riippuvuudesta pääsee eroon. Samoin ajattelen ääri-ihmisistä: tänään se on kasvissyönti, mitä se on joskus myöhemmin?
Onko lihansyöjällä sitten mahdollisuus tuottaa itse kaikki tarvitsemansa ravinto? Helpompaa sitä varmaan on laittaa papuja kasvamaan kuin metsästää jäniksiä... Hohhoijaa, mikä argumentti taas.
Itse syön lihaakin, mutta olen viime aikoina alkanut vähentää lihan (varsinkin punaisen) syöntiä tuontuvasti ja pitää useammin kasvispäiviä. Kunnioitan kasvissyöjiä, mutta itselläni ei ole tällä hetkellä virtaa heittäytyä kokonaan kasvissyöjäksi (ja huolehtia lastenkin ravinteidensaannista.)
Ja todellakin hypoteettisesti!
Pystyykö näillä leveysasteilla viljelemällä tuottamaan niin monipuolista kasvisravintoa että se riittää? En lue vastauksia sillä tiedän ihan hyvin että ihmiset jotka eivät ruuan tuottamisesta oikeasti yhtään mitään tiedä, paukovat idioottimaisia vastauksiaan tähän.
Pidän kaikkia sellaisia ihmisiä vähän epäilyttävinä... Vähän kun että ihmisillä on riippuvuuksia ja riippuvuuteen taipuvaisen ihmisen kohde voi muuttua, kun yhdestä riippuvuudesta pääsee eroon. Samoin ajattelen ääri-ihmisistä: tänään se on kasvissyönti, mitä se on joskus myöhemmin?
olla ja voi, ja kasvissyöjä. Millaisina ihmisinä sä oikein kasvissyöjiä pidät, voisitko vähän kuvailla?
Omat henkilökohtaiset syyni kasvissyöntiin - pyydän, älkää loukkaantuko tästä:
- Yritän kantaa oman korteni kekoon maapallon hyväksi. En ole kuitenkaan täydellinen ihminen, mitä ekologisuuteen tulee.
- Tykkään ihan hirveästi eläimistä, pyrin toimimaan sillä tavalla, että omalla kohdallani minimoisin eläinten kärsimyksen. Käytän kyllä nahkakenkiä, koska näen nahkan ainoaksi järkeväksi ja kestäväksi kenkämateriaaliksi kävelykengissä. En kuitenkaan possuttele kengillä, vaan olen pyrkinyt kartuttamaan itselleni tarpeellisen määrän laadukkaita jalkineita.
- Mun mahalle ei oikein sovi liha, eikä juuri maitotuotteetkaan. Munan jätin pois muuten vaan, eikä se oikein maistu. Käytän jnkn verran maitotuotteita, ja voin syödä esim. leivonnaisia joissa on munaa.
Tässäpä nämä. Pidättekö ääri-ilmiöinä?
jos omistaa jonkun maapläntin, jossa sen voisi tehdä. Suomen oloissa kasvavat erinomaisesti muun muassa proteiinipitoiset härkäpapu ja herne, kuten myös juurekset ja monet muut vihannekset (kesällä). Tämän lisäksi metsät ovat ruokaa pulloillaan, samoin villiyrttejä ja -kasveja voi ja kannattaa poimia. Ja viljaa tietenkin voisi kasvatella.
Jos mietitään ihan hypoteettisesti, niin olisko kasvissyöjän mahdollista tuottaa itse kaikki tarvitsemansa ravinto?
Tiedän kyllä että elukoiden kasvattaminen on "tuhlaavaista", ja niillekin tuotetaan soijaa ja ties mitä ties mistä syötäväksi...
Mulla on kyllä aika vahva moraali, tai omatunto, mikskä sitä nyt haluaa kutsua. Kai joku vois sitten nähdä sen ääriasiana. Ihmisenä olen kuitenkin hyvin joustava. Pyrin olemaan ystävällinen kaikille, mutta en toimi omien periaatteideni vastaisesti.
tarkoitit siis tehomaatalousmielessä. Yhden ihmisen projektina se kyllä onnistuisi, mutta massatuotannosta en ole varma.
Luulisin silti, että ruokahernettä, härkäpapua ja hamppua pystyttäisiin tuottamaan huomattavasti enemmän kuin nyt myös Suomen oloissa. Niillä päästäis jo pitkälle kasvisyöjinä!
t. 31
Ja todellakin hypoteettisesti!
Pystyykö näillä leveysasteilla viljelemällä tuottamaan niin monipuolista kasvisravintoa että se riittää? En lue vastauksia sillä tiedän ihan hyvin että ihmiset jotka eivät ruuan tuottamisesta oikeasti yhtään mitään tiedä, paukovat idioottimaisia vastauksiaan tähän.
juuri mistään kasviksista, varsinkaan kypsennettyinä. Vaikka mitä olen kokeillut.
No syön tietysti muutakin kuin lihaa. Ja siis syön kypsää perunaa jopa, mutta en oikeasti keksi minkälaisia kasviruokia sitä tehdä, jos peruna on lähes ainut kypsänä uppoava raaka-aine. Ehkä en sitten söisi lämmintä ruokaa ollenkaan? Tänään esim söin broilerkastiketta ja riisiä, eilen jauhelihakastiketta ja perunaa, huomenna ajattelin tehdä pastakastikkeen tonnikalasta. En edes tajua minkälaisia korvikkeita tällaisiin olisi.
Itse olen kasvispainotteisesti syövä, liha-aterian syön 2 kertaa viikossa.
Pitävät liikaa meteliä itsestään ja ovat vaativia.
Valitettavasti tällaiset nirsot tapaukset tekevät hallaa niille, joilla on oikeita ruokavaliorajoituksia.
Mutta kerro: syötkä esim. keittoja (tai lähinnä että syötkä niistä vaan lihat ja perunat)? Laitatko koskaan tomaatipohjaista pastakastiketta?
Itse olin tosi vannoutunut lihansyöjä, mutta pikkuhiljaa kun rohkaistuin maistelemaan kasvisruokia niin aloin niistä tykkäämään, ja lihan kaipuu väheni. Totuttelin pikkuhiljaa, esim. jauhelihakastikkeessa vähensin lihan määrää ja lisäsin kasviksia, kunnes jossain vaiheessa en huomasin että osaan tehdä hyvän kasviskastikkeenkin. Ääriesimerkki on pizza: enne söin pizzaa VAIN jos siinä oli kinkkua, pepperonia ja jauhelihaa. Nykyisin syön vain kasvispizzaa :)
Emme ole kasvissyöjiä, mutta lihaa käytetään meidän perheessä aika vähän.
No syön tietysti muutakin kuin lihaa. Ja siis syön kypsää perunaa jopa, mutta en oikeasti keksi minkälaisia kasviruokia sitä tehdä, jos peruna on lähes ainut kypsänä uppoava raaka-aine. Ehkä en sitten söisi lämmintä ruokaa ollenkaan? Tänään esim söin broilerkastiketta ja riisiä, eilen jauhelihakastiketta ja perunaa, huomenna ajattelin tehdä pastakastikkeen tonnikalasta. En edes tajua minkälaisia korvikkeita tällaisiin olisi.
Tiedätkö miten paljon esim. kasvihuonepäästöjä lihantuotanto suoltaa? Missä oloissa suurin osa lihakarjasta elää? Tiedätkö millaiset vatsavaivat lihansyönnistä saa ihminen joka ei moneen vuoteen ole syönyt lihaa (suoliston bakteerifauna muuttuu ravinnon mukana)?
-sekasyöjä
Pitävät liikaa meteliä itsestään ja ovat vaativia.
Valitettavasti tällaiset nirsot tapaukset tekevät hallaa niille, joilla on oikeita ruokavaliorajoituksia.
Jokaisen oma asia miten syö, mitä se mulle kuuluu. En kuitenkaan ylöspäin katso, koska en usko, että pelkkä kasvisruokavalio on terveellistä.
Jokaisen oma asia miten syö, mitä se mulle kuuluu. En kuitenkaan ylöspäin katso, koska en usko, että pelkkä kasvisruokavalio on terveellistä.
Kasvissyönti kuvottaa. Erityisesti siksi, että helposti kiivastuvat kasvissyöjät ovat aina tuputtamassa omaa uskontoaan väkisin muille. Kuten esim. Helsingin kaupunginvaltuustossa on huomattu. Kasvissyöjät ovat usein epäloogisia tunneihmisiä, jotka eivät kykene suhtautumaan asioihin rationaalisesti. Uskonto ei kuulu mielestäni viisaan ihmisen harrastuksiin. Kasvisyönnin historiallinen painolastikin on melkoinen. Eräs herrasmies; pieni, kimeä-ääninen kiivailija harrasti eläinsuojelua ja kasvisyöntiä. Syyllistyi sitten samalla hirvittävään kansanmurhaan. On järkyttävää ajatella, että jokin ihmishirviö kaasuttaa kuoliaaksi viattomia lapsia ja samalla kiivailee kasviruokailun puolesta. Arvostan ihmisyyttä ja erityisesti lasten hyvää ja turvallista lapsuutta. On tärkeää, että aatteille, jotka ovat menneisyydessä johtaneet suuriin inhimillisiin kärsimyksiin, ei anneta enää kasvualustaa Euroopassa. Hyvä pihviateria perheen kanssa yhdessä tekee hyvää. Kasvikset ovat hyviä myös, mutta vain ja ainoastaan lisukkeena. Aivan samoin, kuin kaasukin on hyvä asia retkikeittimessä. Ei muussa käytössä.
Kasvissyönti kuvottaa. Erityisesti siksi, että helposti kiivastuvat kasvissyöjät ovat aina tuputtamassa omaa uskontoaan väkisin muille. Kuten esim. Helsingin kaupunginvaltuustossa on huomattu. Kasvissyöjät ovat usein epäloogisia tunneihmisiä, jotka eivät kykene suhtautumaan asioihin rationaalisesti. Uskonto ei kuulu mielestäni viisaan ihmisen harrastuksiin. Kasvisyönnin historiallinen painolastikin on melkoinen. Eräs herrasmies; pieni, kimeä-ääninen kiivailija harrasti eläinsuojelua ja kasvisyöntiä. Syyllistyi sitten samalla hirvittävään kansanmurhaan. On järkyttävää ajatella, että jokin ihmishirviö kaasuttaa kuoliaaksi viattomia lapsia ja samalla kiivailee kasviruokailun puolesta. Arvostan ihmisyyttä ja erityisesti lasten hyvää ja turvallista lapsuutta. On tärkeää, että aatteille, jotka ovat menneisyydessä johtaneet suuriin inhimillisiin kärsimyksiin, ei anneta enää kasvualustaa Euroopassa. Hyvä pihviateria perheen kanssa yhdessä tekee hyvää. Kasvikset ovat hyviä myös, mutta vain ja ainoastaan lisukkeena. Aivan samoin, kuin kaasukin on hyvä asia retkikeittimessä. Ei muussa käytössä.
Mä taas kasvissyöjänä olen usein joutunut muiden ihmisten arvostelun ja kiivailun kohteeksi. Mulla ei ole tapana arvostella toisten ihmisten valintoja. Sen sijaan olen huomannut, että todella monet provosoituvat kasvissyönnistä - miksköhän?
Ehkä sun kirjoitus on provo, mutta sanon tän joka tapauksessa: on ehkä maailman naurettavinta vetää yhtäläisyyksiä natsismin ja kasvissyönnin välille. Tajuat varmaan sen itsekin.
"kivoja" asenteita täällä...
Itse en siis ole kasvissyöjä, kun syön vaaleaa lihaa silloin tällöin. Kasvispainotteisesti kyllä syön, ihan vain, koska pidän sellaisesta ruuasta enemmän. Ja olen aina kokenut varsinkin sen punaisen lihan syömisen melkein ylitsepääsemättömänä ongelmana. Tuo ympäristöaspektikin on kyllä hyvä peruste, mutta eläinten oikeuksilla en voi valintaani perustella, sillä syön kuitenkin kanaa, joka on tuolta kannalta ehkä kaikkein epäeettisintä.
Mä en pidä meteliä ruokavaliostani. Jos jossain on tarjolla vaikka vain jokin lihakastike, syön sitten vaikka vain salaattia ja leipää, ehkä jopa pelkkää perunaa siinä sivussa. Ei mun elämäni yhden päivän ruokailuun kaadu. Mä olen sanonut ihan suoraan, että en syö lihaa, kun en siitä tykkää ja muut tehkööt mitä haluavat.
Mä joudun puolustelemaan sitä, että emme ainakaan vielä opeta lastamme syömään ihmisravinnossa täysin turhaa punaista lihaa. Lapsi siis vasta 6kk. Meillä on vaikea päätös edessä, sitten kun lapsi menee hoitoon. Ennen vuoden ikää en kuitenkaan punaista lihaa tuputa, se on varma. Vaalea liha on paljon terveellisempääkin ja varsinkin kala. Kasvisruokia myös paljon. Toki huolehdin kasvavan lapsen proteiinin saannista.
Mä en ymmärrä, miksi suomalaislapset totutetaan pienestä pitäen siihen, että liha olisi tärkein ja se ainoa oikea ruoka. Varsinkin kun sitä syödään hyvin paljon epäterveellisessä muodossa. Esim. Välimeren ruokavaliossa, jonka on sanottu olevan terveellisimpiä maailmassa, syödään paljon kalaa ja kasviksia, vain pyhänä punaista lihaa ja sekin usein lammasta, joka on vähärasvaisempaa kuin possut ja naudat. Suomalaiset syövät ihan liikaa eläinrasvoja.
No, joka tapauksessa, mulle on ihan sama, että mitä ihmiset suuhunsa laittavat, mutten ymmärrä, miksei toisenlaisia ratkaisuja ymmärretä? Joku ei esim. syö juuri mitään kasviksia ja ennemmin siinä on puutostilat vaarana.
Mun mielestä vain monipuolinen kasvisruokavalio tai kasvispainotteinen ruokavalio ovat terveellisempiä kuin suurimman osan suomalaisista noudattama lihan ylenpalttinen syöminen. Lisäksi kasvissyönti on järkevämpää, kun ei tarvitse tuottaa niin paljon rehua. No, jokaisen oma valinta länsimaassa, mutta köyhemmissä maissa, joissa ruoka ei tahdo riittää kaikille, on moraalisesti epäilyttävää käyttää suuri osa maan viljatuotannosta lihan tuotantoon, kun sitä menee moninkertaiset määrät yhtä lihakiloa kohden. Tämä vilja kun olisi voinut olla kasvatettu suoraan ihmisravinnoksi, jolloin siitä olisi riittänyt huomattavasti useammalle.
Kaikki viiksekkäät miehet on vaarallisia ja potentiaalisia kansanmurhaajia.
Hitler oli itävaltalainen.
Kaikki itävaltalaiset ovat potentiaalisia kansanmurhaajia.
Hitler oli absolutisti. Muuten, tästä ja tuosta kasvissyönnistä jotkut historioitsijat ovat eri mieltä.)
Kaikki absolutistit ovat potentiaalisia kansanmurhaajia.
Hitler oli tupakoinnin vastustaja.
Kaikki tupakoinnin vastustajat ovat potentiaalisia kansanmurhaajia.
Hitler oli mies.
Kaikki miehet ovat potentiaalisia kansanmurhaajia.
Hitler oli makean ystävä.
Kaikki makean ystävät ovat potentiaalisia kansanmurhaajia.
Jatkanko listaa vai tuliko selväksi?
loukkaantumaan, jos joku syö lihaa mun aikana. Mä vähän luulen, että sellaiset ihmiset jotka tekee numeron kasvissyönnistään, tekee muutenkin itsestään numeron.