Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oikeastaan ajattelet kasvissyöjistä?

Vierailija
25.03.2010 |

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitlerin tunnevammaisuus ihmisi

Vierailija
42/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olin itse 15v kasvissyöjä. Nyt ärsyttää nuo asenteet.

tietynlaista itsensä asettamista muiden yläpuolelle tyyliin "minä olen eettinen ja parempi ihminen ja fiksumpi kun osaan syödäkin paljon älykkäämmin kuin te huonot ihmiset". Joskus mulle tulee tällainen olo, kun kuuntelee kasvissyöjien moralisointiluentoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietynlaista itsensä asettamista muiden yläpuolelle tyyliin "minä olen eettinen ja parempi ihminen ja fiksumpi kun osaan syödäkin paljon älykkäämmin kuin te huonot ihmiset". Joskus mulle tulee tällainen olo, kun kuuntelee kasvissyöjien moralisointiluentoja.

niin se ei tarkoita, että kaikki tai edes suurin osa olisi.

Vierailija
44/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsavaivoja kun aloin 15v kasvissyönnin jälkeen syömään lihaa.

Tiedätkö miten paljon esim. kasvihuonepäästöjä lihantuotanto suoltaa? Missä oloissa suurin osa lihakarjasta elää? Tiedätkö millaiset vatsavaivat lihansyönnistä saa ihminen joka ei moneen vuoteen ole syönyt lihaa (suoliston bakteerifauna muuttuu ravinnon mukana)?

-sekasyöjä

Pitävät liikaa meteliä itsestään ja ovat vaativia.

Valitettavasti tällaiset nirsot tapaukset tekevät hallaa niille, joilla on oikeita ruokavaliorajoituksia.

Vierailija
45/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsavaivoja kun aloin 15v kasvissyönnin jälkeen syömään lihaa.

Tiedätkö miten paljon esim. kasvihuonepäästöjä lihantuotanto suoltaa? Missä oloissa suurin osa lihakarjasta elää? Tiedätkö millaiset vatsavaivat lihansyönnistä saa ihminen joka ei moneen vuoteen ole syönyt lihaa (suoliston bakteerifauna muuttuu ravinnon mukana)?

-sekasyöjä

Pitävät liikaa meteliä itsestään ja ovat vaativia.

Valitettavasti tällaiset nirsot tapaukset tekevät hallaa niille, joilla on oikeita ruokavaliorajoituksia.

Mä taas heitin laatan, kun söin ruokaa, jonka luulin olevani kasvisruokaa, mutta jossa olikin lihaa. Ja sain siis vasta seuraavana päivänä tietää, että olin syönyt lihaa. Luulin että vatsaflunssa iski.

Vierailija
46/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siirryin ihan ilman vatsavaivoja takaisin sekasyöjäksi. Vilja- ja maitotuotteet aiheuttavat mulle paljon enemmän vatsavaivoja kuin liha.

Vierailija
47/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli lähes koko kasvissyönti- ja eläinoikeusporukka. Ja mitä olen tavannut myöhemmin niin samaa ovat osa edelleen. Ja useimmat sen jälkeen tapaamani kasvissyöjät. Eihän sitä itse tajua siinä maailmassaan kun tuntee olevansa oikeassa ja parempi kuin muut. Alkoi ahdistamaan kyllä se "uskonnollinen" meininki jossain vaiheessa.

Vierailija
48/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kuukauden syömättä lihaa, ja kun sitten söi, sai kauheat vatsavaivat. Joten todella on yksilökohtaista.

Vierailija
49/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en 15 vuotiaana.

se oli lähes koko kasvissyönti- ja eläinoikeusporukka. Ja mitä olen tavannut myöhemmin niin samaa ovat osa edelleen. Ja useimmat sen jälkeen tapaamani kasvissyöjät. Eihän sitä itse tajua siinä maailmassaan kun tuntee olevansa oikeassa ja parempi kuin muut. Alkoi ahdistamaan kyllä se "uskonnollinen" meininki jossain vaiheessa.

Vierailija
50/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

porukoista kokemusta. Olen ihan itsekseni kasvissyöjä, tai siis on mun mies kanssa, mutta molemmat oltiin jo ennen kuin tavattiin. Ei kaikki kasvissyöjät kuulu mihinkään porukoihin.

Vierailija
51/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin alkaa, jos joku opettaisi sellaisen ruokavalion, joka olisi terveellinen. Kalaa ja kanaa syön, mutta tumma liha tökkii jo nyt. Kasviksia, vihanneksia ja juureksia olen syönyt jo monia vuosia hyvin paljon. Mikäli välillä syön ka/vi/juu vähemmän ja sitten taas lisään, huomaan heti hyvinvoinnissani eron parempaan.

Vierailija
52/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylemmyydentunto, vähän sama meininki kuin uskovaisilla (me olemme oikeassa ja muulla tavoin ajattelevat väärässä) ja jotkut mielellään tuovat sitä myös esiin.

porukoista kokemusta. Olen ihan itsekseni kasvissyöjä, tai siis on mun mies kanssa, mutta molemmat oltiin jo ennen kuin tavattiin. Ei kaikki kasvissyöjät kuulu mihinkään porukoihin.

Vierailija
53/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kerro: syötkä esim. keittoja (tai lähinnä että syötkä niistä vaan lihat ja perunat)? Laitatko koskaan tomaatipohjaista pastakastiketta?

Itse olin tosi vannoutunut lihansyöjä, mutta pikkuhiljaa kun rohkaistuin maistelemaan kasvisruokia niin aloin niistä tykkäämään, ja lihan kaipuu väheni. Totuttelin pikkuhiljaa, esim. jauhelihakastikkeessa vähensin lihan määrää ja lisäsin kasviksia, kunnes jossain vaiheessa en huomasin että osaan tehdä hyvän kasviskastikkeenkin. Ääriesimerkki on pizza: enne söin pizzaa VAIN jos siinä oli kinkkua, pepperonia ja jauhelihaa. Nykyisin syön vain kasvispizzaa :)

Emme ole kasvissyöjiä, mutta lihaa käytetään meidän perheessä aika vähän.

No syön tietysti muutakin kuin lihaa. Ja siis syön kypsää perunaa jopa, mutta en oikeasti keksi minkälaisia kasviruokia sitä tehdä, jos peruna on lähes ainut kypsänä uppoava raaka-aine. Ehkä en sitten söisi lämmintä ruokaa ollenkaan? Tänään esim söin broilerkastiketta ja riisiä, eilen jauhelihakastiketta ja perunaa, huomenna ajattelin tehdä pastakastikkeen tonnikalasta. En edes tajua minkälaisia korvikkeita tällaisiin olisi.

mutta niihin laitan kasviksia vähän, ja silppuan ne niin pieniksi kun mahdollista, etteivät niin maisutisi. Tomaattipohjaisia kastikkeita teen useinkin, mutta niissä on tietenkin se liha mukana. Kyllä kai se tosiaan olis tottumiskysymys, kun alkaisi itseään totuttamaan makuihin ja opettelemaan uusia kokkauksia. Tällä hetkellä ei vaan jotenkin (mukamas) aika ja energia riitä sellaiseen. Mutta ehkä sitten kun lapset maailmalla, eikä ole muutakaan tekemistä.

Vierailija
54/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en pidä turhaa mölyä siitä. Kaverit ja sukulaiset tietty tietävät.

Kun olemme joskus jossain syömässä työ/koulu/kurssikavereiden kanssa, ja jos he huomaavat että olen kasvisyöjä. Aina on ryhmässä joku, joka alkaa vouhkaamaan agressiivisesti, että se ja sekin oli niin ja niin kauan kasvissyöjä, oli nipo ja sitten kumminkin alkoi syömäään lihaa. Tarina on piiitkä, ja niitä on monia. Tyypillistä on, että kertoja on agressiivisessa mielentilassa, ja kohdistaa jostain syystä agressionsa minuun. Lopulta kysyy paasauksensa jälkeen: "Noh, kauans sä nyt oot ollu kasvisyöjä?". Kun kuulee että 10/15/20 tms vuotta, sanoo: "Oho! Aika kauan!", eikä mainitse asista enää sanallakaan.

Toinen ryhmä on yleisempi, näitä tyyppejä on sitten ryhmässä monta. Alkavat selittäämään lihanpala suussa, että hekin ovat oikeesti silleen kasvisyöjiä, kun eivät oikeestaan silleen paljoo edes syö lihaa. Ihan tosi tosi harvoin vain. Eivät nyt ole oikeestaan syöneet lihaa moneen kuukaukauteen. Kotonakin tekevät melkein aina melkeen kasvisruokaa. Näitä on kanssa tosi ärsyttävä kuunnella, mutta ovat mielyttävämpiä kun eivät ole agressiivisia siitä että olen kasvisyöjä. Heillä näyttää olevan huono omatunto lihansyönnistään.

Tällä hetkellä olen ollut lakto-ovo-kasvisyöjä yli 20 vuotta. En ymmärrä miksi se tuottaa niin monille tutuille ja uusille tutuille päänvaivaa.

Jos olen kylässä/ravintolassa/ruokalassa, eikä siellä ole minulle mitään syötävää, en pidä siitä meteliä, vaan olen sitten sen hetken syömättä, ja syön muualla. Olen jo tottunut siihen. Monesti syönkin jo etukäteen jotain, että jos paikassa, jonne menen, ei ole minulle syötävää.

Vierailija
55/58 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ovat sellaisia etteivät nosta sitä pöydälle heti. Esim. kavereiden luona, jotka on pitkään tuntenut ja tietävät tasan siitä kasvissyönnistä, sanotaan heti että muistathan että mä oon kasvissyöjä. Joo, kyllä muistan, muistin jo ensimmäisen sanomiskerran jälkeen.. Tai sitten eivät ala paasaamaan lihan haitoista jos vaikka ravintolassa syödään. En minä jaksa tilata kasvisvaihtoehtoa muiden takia. Oma on ongelmansa kun siitä pitää valittaa aina..

Mutta sitten taas. Miksi terve ihminen ei söisi lihaa? Jos haluaa ekologisuutta ajatella, niin lihat voi ostaa jo elävinä versioina pientiloilta (jos on kanttia tappaa oma ruoka). Voi metsästää. Ja tästä ei nyt tehdä mitään väittelyä metsästämisen eettisyydestä, sitä ei jaksa taas. Lihasta saa kuitenkin paljon tärkeitä ravinteita (ja terveysintoilijat hiljaa), kunhan muistaa tässäkin asiassa kohtuuden. Ei siis pelkkää punaista lihaa vaan kanaa ja kalaa jne. En usko että kasvissyöjät saavat niin helposti kaikkia tarvittavia ravinteita ja rasvoja.

Itseäni kanssa ärsyttää kaikki ääri- ihmiset. Koomista sinänsä, olin joskus vasemmistonuorten toiminnassa mukana ja vastustin vaikka ja sun mitä. Nykyään huvittaa lähinnä se melu, kun he eivät oikeasti saa mitään aikaiseksi. No turkit kyllä saa edelleen kakomisrefleksin aikaiseksi..

Vierailija
56/58 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät kuormittavat valtavasti ilmastoa hirveillä myrkkypäästöillään. Pupunruoan mussuttajathan pierevät ihan tolkuttoman paljon. Sillä on oikeasti vaikutusta ilmaston kuormitukseen sekä kanssaihmisten hengitysilman laatuun.

Vierailija
57/58 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautoja. Alkaa tekemään mieli pippuripihviä tai naudanlihaa paistettuna, medium...

Vierailija
58/58 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiskasvissyöjistä ajattelen: hyvä, että pitävät suolistonsa kunnossa niin siitä on vielä pitkään iloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi