18v lukiolainen tarvii kokeisiin huoltajan allekirjoituksen
Eikö olekin tyhmää. Tapahtui kyllä jo 93-94. En tiedä, onko jossain vielä sama käytäntö. Miksi aikuisen pitää näyttää koe toiselle aikuiselle?
Kommentit (17)
meillä ainakin täysi-ikäiset oppilaat sutas omat nimmarinsa niihin. en tosin ymmärrä mikä järki siinäkään sitten oli. :DD
mutta alaikäsenä (en asunu kotona enää) piti vanhempien kirjottaa nimmari joka pirun lappuun ja lippuun :/ Oli siinä aina homma lähtä asiastatehen hakeen mamman nimeä kokeisiin :O
luokallamme oli tyttö joka asui jo avomiehensä kanssa. Sen tytön piti pyytää poissaoloihin sen miehen allekirjoitus =O
mitään nimmareita pyydellä :D Olispa ollu koomista..
Eikö olekin tyhmää. Tapahtui kyllä jo 93-94. En tiedä, onko jossain vielä sama käytäntö. Miksi aikuisen pitää näyttää koe toiselle aikuiselle?
suurimmalle osalle yli 18-vuotiaista. Yli 18-vuotiailla ei ole huoltajaa (paitsi, jos oikeus on määritellyt heidät vajaavaltaisiksi ja määrännyt heille huoltajan, mutta lukiolaisissa tuskin tällaisia on), ei olemattomalta ihmiseltä voi allekirjoitusta pyytää.
Meilläkin vaadittiin samaa, yksi opettaja perusteli sen siten, että vanhempanne kuitenkin teidät elättävät ja koulunkäyntinne maksavat. Ihan järkeenkäypä perustelu sinänsä suurimman osan kohdalla.
Ei meillä pyydelty lukiossa minkäänlaisia nimmareita alaikäistenkään vanhemmilta. Mä olen lukioni käynyt tän vuosituhannen alussa. Tuskin enää nykyään missään noin toimitaan...
Mutta minä allekirjoitin ne paperit itse. Koska 18-vuotiaalla siis ei ole huoltajaa. Kukaan opettaja ei onneksi ollut niin tyhmä, että olisi tehnyt asiasta jotain numeroa.
no huoltajuus oli vain lipsahdus tuossa aloituksessa. eli kyse oli enemmänkin juuri elättäjästä.
mutta silti elättäjän ei tarvitse tietää kaikkea täysi-ikäisen elämästä. tuskin se elättäjä pellolle elätettävää siitä heittää. vaan se on reksin halu kontrolloida tasoa niin paljon kuion pystyy.
reksin ei edes tarvi tietää, kuka täysi-ikäistä lukiolaista elättää. se ei kuulu sille, ja se menee yksityisyyden suojan yli.
eli reksit loukkaavat suojaa tavoitellessaan parempaa tasoa.
no huoltajuus oli vain lipsahdus tuossa aloituksessa. eli kyse oli enemmänkin juuri elättäjästä.
mutta silti elättäjän ei tarvitse tietää kaikkea täysi-ikäisen elämästä. tuskin se elättäjä pellolle elätettävää siitä heittää. vaan se on reksin halu kontrolloida tasoa niin paljon kuion pystyy.
reksin ei edes tarvi tietää, kuka täysi-ikäistä lukiolaista elättää. se ei kuulu sille, ja se menee yksityisyyden suojan yli.
eli reksit loukkaavat suojaa tavoitellessaan parempaa tasoa.
Jos täysi-ikäisen omillaan asuvan pitäisi oikeasti hakea elättäjältään nimi, niin keneltä se pitäisi hakea? Voisi tulla hieman pitkiä katseita, jos kävisi Kelan luukulta pyytämässä kokeisiinsa ja poissaolotodistuksiinsa allekirjoituksen:D
Tai jos käy töissä, niin olisiko se sitten pomo? Jos on vaikka kassalla töissä, niin viime kädessähän ne ovat asiakkaat, jotka sen rahan tuovat, joten kassalla vaan asiakkailta nimmareita todistuksiin pyytämään.
että huoltajan allekirjoitus pitää olla. Näinpä sitten alekirjoitutin kokeet vanhemmillani 18-v syntymäpäivääni saakka. Ja sitten enää en.
Itse lähdin heti ylä-asteen jälkeen kauas kotoa opiskelemaan. Kyllä minä kirjoitin itse allekirjoituksen poissaololappuihin yms. Olisihan se ollut ihan tyhmää kuskata niitä papereita eestaas, varsinkin kun en käynyt kotona säännöllisesti. No, minä en ollutkaan lukiossa ja meidän koulussa oppilaisiin luotettiin.
18-vuotias on lain edessä täysikäinen ihminen, eikä tarvitse huoltajan allekirjoitusta poissaoloihin. Laki on sama edelleenkin, koulujen käytännöt voivat vaihdella, mutta tosiasiallisesti 18-vuotias on täysikäinen ja voi ottaa vastuun myös poissaoloistaan.
Itsekin olin pitkämatkalaisia eli asuin eri paikkakunnalla lukion ajan kuin kotiväkeni. !6-vuotiaasta asti väärensin nimmarini, ensin vanhempieni tietämättä, sitten jopa tunnustaen. Edelleenkin olen sitä mieltä, että nuorillekin täytyy antaa sekä vastuuta että vapautta, myös koulun puolesta. Ja koulukaan ei saa rikkoa nuorten laillisia oikeuksia.
Ja silloin ei tarvinnut mihinkään kokeisiin allekirjoituksia, ei edes silloin kun olin 16 tai 17.
Yläasteella sen sijaan pyydettiin joka kokeeseen huoltajan allekirjoitus.
Kokeisiin siis pyydetään allekirjoitus sen takia, että vanhemmat tietäisivät , kuinka koulu sujuu.
Oma lapseni on lukiossa. En ole hänen kokeitansa allekirjoittanut, mutta meillä vanhemmilla on tunnukset Wilmaan ja näen siis tästä nettipalvelusta kaikki koenumerot, poissaolot, myöhästymiset ja muut tiedotteet. Poissaoloihin voin tehdä selvitykset netin kautta.
Ja Wilma on onneksi käytössä myös peruskoulussa.
tarvi 14-vuotiaskaan nimiä kokeisiin, vaikka minä sen olisin niihin aina tökkkäämässä. Eikä koenumeroita ole vielä toistaiseksi sähköisessä reissarissakaan eli en tosiaan tiedä, miten koululla kuvitellaan kaikkien vanhempien olevan lastensa koulun sujumisesta perillä.
poikani on lukiossa eikä edes todistusta kuulemma tarvitse allekirjoittaa, tyttäreni on yläkoulussa ja täälläkään ei tarvitse kokeita allekirjoittaa vain neloset.
ja itse kyllä jo ennen 18 v. allekirjoitin omat paperini. Tosin en kyllä kotona enää asunut, mutta en myöskään mieheltäni mitään allekirjoituksia pyytänyt. (Allekirjoitukseni oli kyllä sen verran "sekava", ettei opettajat kysellyt, että oliko se omani vain jonkun muun...)
MUTTA olen monta kertaa ollut "todistajana", kun opettajat ja jotkut luokkakavereistani kävivät hirveitä taisteluita juuri tuosta, että miksi muka täysi-ikäisen paperit pitäisi allekirjoittaa tämän huoltaja... Yhdellä oli ikää jo 21, toisella vanhemmat asuivat toisella puolella Suomea - mutta ei, piti olla vanhemman allekirjoitus.
luokallamme oli tyttö joka asui jo avomiehensä kanssa. Sen tytön piti pyytää poissaoloihin sen miehen allekirjoitus =O