Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten paljon 8kk vauvojen pitäis syödä?

Vierailija
24.03.2010 |

meillä menee n 3-4 piltti purkkia ja tissiä sit iltaisin,öisin ja aamuisin. puuroja ois pitänyt alottaa mutta ne nyt jääny

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö aamupuuron n. 2dl

lounas pieni pilttipurkki lihasose

välipala hedelmäsose pieni

päivällinen pieni pilttipurkku lihasose

iltapala puuro n.2dl

tissiä illalla ja aamulla

muuten vettä/korviketta nokkamukista

juomisen määrä huolestuttaa, ei oikeastaan juo mitään päivän aikana

Vierailija
2/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 8-kuinen tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa. Ja tämä toinen lämmin ateriahan on se, joka viimeisenä lisätään. Eli viisi ateriaa päivässä pitäisi tuon ikäisellä olla: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja toinen lämpimistä aterioista liha-ateria, ei molemmat vielä tuon ikäisellä.

Meillä 6kk syö neljä ateriaa päivässä: aamiaiseksi puuroa, lounaaksi lämpimän ruuan (kana, kala tai kasvis) välipalaksi hedelmäsoseen tai vauvanjugurtin ja iltapalaksi velliä pullosta. Lisätään se toinen lämmin ateria sitten, kun tuntuu sitä tarvitsevan, kuitenkin siis viimeistään 8kk iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupuuro

lounas (kasvis tai lihasose)

hedelmäsose

päivällinen (liha tai kalasose)

iltapuuro

Vierailija
4/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman lusikallisen/palasen päivässä jotain ja hirveästi tissiä. Viiteen ateriaan (tai "ateriaan", ruokamäärät eivät vielä tuossakaan vaiheessa päätä huimanneet) päästiin vasta joskus 11 kuukauden iässä, ja kunnolla alkoi syödä kiinteitä n. vuoden ikäisenä. Neuvolassa ei oltu asiasta missään vaiheessa huolissaan, enkä kyllä ollut itsekään, kun lapsi kasvoi ja oli tyytyväinen.

Vierailija
5/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeinko NEUVOLASTA on sanottu? Ettekö itse osaa ajatella ja päättää lapsenne hoitoon liittyviä asioita? Toki iso osa tuonikäisistä syö viisi ateria mutta eivät läheskään kaikki eikä tarvitsekaan.

Vierailija
6/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuisin 2dl puuroa, yleensä riisi tai maissi ja yksi hedelmäsosepurkki + 20ml maitoa kyytipojaksi.

Välipalaksi 40-60ml maitoa ja vähän hedelmäsosetta.

Klo 12 tai 14 riippuen unista. 20ml lihaa, 20ml perunaa, 20ml porkkanaa tai jotain muita vihanneksia. (10ml on jääkuutio palan verran). Jälkiruuaksi menee vielä loput hedelmäsoseesta jota välipalalta jäi. Maitoa kyytipojaksi 20ml.

Välipalaksi 40- 60ml maitoa tai banaani.

Klo 17 sama määrä kuin klo 12-14 ruokailussa, yleensä jää vähän yli.

Sitten iltapuuro 20-21 aikoihin 2dl puuroa.

Maitoa annan yleensä kun vauva itse pyytää, siis noiden lisäksi.

vaikka syö paljon niin silti on hyvin pieni ikäisekseen. Pieni ja hento poika. 7.1 kg.

Tänään otti ensimmäiset 2 askelta ilman tukea.

Vierailija
7/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuisin 2dl puuroa, yleensä riisi tai maissi ja yksi hedelmäsosepurkki + 20ml maitoa kyytipojaksi.

Välipalaksi 40-60ml maitoa ja vähän hedelmäsosetta.

Klo 12 tai 14 riippuen unista. 20ml lihaa, 20ml perunaa, 20ml porkkanaa tai jotain muita vihanneksia. (10ml on jääkuutio palan verran). Jälkiruuaksi menee vielä loput hedelmäsoseesta jota välipalalta jäi. Maitoa kyytipojaksi 20ml.

Välipalaksi 40- 60ml maitoa tai banaani.

Klo 17 sama määrä kuin klo 12-14 ruokailussa, yleensä jää vähän yli.

Sitten iltapuuro 20-21 aikoihin 2dl puuroa.

Maitoa annan yleensä kun vauva itse pyytää, siis noiden lisäksi.

vaikka syö paljon niin silti on hyvin pieni ikäisekseen. Pieni ja hento poika. 7.1 kg.

Tänään otti ensimmäiset 2 askelta ilman tukea.

Kävelee jo. Kuinka kauan ollut kiinteillä ja onko aina syönyt tuon verran? Meidän 7kk ei vielä edes konttaa. Ei kyllä syökään noin paljon. Rintamaidolla mennään.

Vierailija
8/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen äiti voi yhtäkkiä tietää, että missä iässä alkaa antaa mitäkin, jos ei kysele neuvolasta tms? Totta kai omaa järkeä käyttäen ja niin, miten omalle lapselle sopii. Mutta kun on nyt vaan sellaisiakin juttuja, mitä suositellaan. Mun mielestä kuulostaa ihan järkevältä suositukselta. Kyllähän 8-kuinen jo liikkuukin sen verran, että tarvitsisi mun järjen mukaan muutakin kuin maitoa.

Mä aloitin omasta tahdostani lapsella kiinteät 4kk iässä, suositushan on 4-6kk. Mutta ihan omankin jaksamisen kannalta, mulla kun toi imetys ei ollut kovin helppoa. Imetän siis kyllä edelleenkin kiinteiden ohella.

On muuten ollut ihan tutkimuksiakin, että jos lapsi ei opi ajoissa syömään kiinteää ja sitten varsinkin sitä rakeistakin ruokaa, voi puheen kehitys viivästyä, koska suun lihakset eivät ole sitten saaneet harjoitusta tarpeeksi. Eli ei kannata ainakaan vauvamössöjä syöttää liian "vanhaksi". Kukin tekee, kuten parhaaksi näkee, mutta mun mielestä tuon ikäisellä pitäis jo olla tossa ruokailussakin rytmiä ja liikkuva vauva tarvitsee enemmän ravintoa kuin sellainen, joka ei vielä niin liiku.

Meillä kohta puolivuotias syö siis neljä ateriaa päivässä ja olen aina lisännyt siinä vaiheessa, kun on tuntunut, että olisi tarvis. Meidän tyttö kun on ihan koko ajan vielä menossa, vaikkei edes kunnolla osaa vielä ryömiä eteenpäin, muihin suuntiin sujuu. Ja vasta harjoittelee konttausasentoon nousemista. Tykkää myös pomppia ja ottaa askelia kannatellessa. Joka tapauksessa, liikkuu koko ajan :D

Vierailija
9/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tän vajaa 6kk:n äiti...

Eli aamulla syö sitä puuroa n. 2dl

Lounaaksi sosetta 1/2-1 pientä pilttipurkillista (syö siis välillä valmiita ja välillä itsetehtyjä, mutta tuon verran suunnilleen kuitenkin)

Välipalalla pilttipurkillisen hedelmäsosetta

Iltapalaksi n. 2dl velliä

Tämän lisäksi äidinmaitoa vauvantahtisesti. Ja ruoka-aikoina saa vähän vesihörppyäkin.

Meillä kanssa pieni ja siro tyttö, 5kk neuvolassa oli 5650g. Mutta siis meillä toi maito olis kyllä riittänyt yli 4kk, mutta halusin itse aloittaa jo kiinteät, kun kävi imetys rankaksi tai oli sitä jo alusta saakka. Nyt on muuten helppoa!

Vierailija
10/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen äiti voi yhtäkkiä tietää, että missä iässä alkaa antaa mitäkin, jos ei kysele neuvolasta tms? Totta kai omaa järkeä käyttäen ja niin, miten omalle lapselle sopii. Mutta kun on nyt vaan sellaisiakin juttuja, mitä suositellaan. Mun mielestä kuulostaa ihan järkevältä suositukselta. Kyllähän 8-kuinen jo liikkuukin sen verran, että tarvitsisi mun järjen mukaan muutakin kuin maitoa.

Mä aloitin omasta tahdostani lapsella kiinteät 4kk iässä, suositushan on 4-6kk. Mutta ihan omankin jaksamisen kannalta, mulla kun toi imetys ei ollut kovin helppoa. Imetän siis kyllä edelleenkin kiinteiden ohella.

On muuten ollut ihan tutkimuksiakin, että jos lapsi ei opi ajoissa syömään kiinteää ja sitten varsinkin sitä rakeistakin ruokaa, voi puheen kehitys viivästyä, koska suun lihakset eivät ole sitten saaneet harjoitusta tarpeeksi. Eli ei kannata ainakaan vauvamössöjä syöttää liian "vanhaksi". Kukin tekee, kuten parhaaksi näkee, mutta mun mielestä tuon ikäisellä pitäis jo olla tossa ruokailussakin rytmiä ja liikkuva vauva tarvitsee enemmän ravintoa kuin sellainen, joka ei vielä niin liiku.

Meillä kohta puolivuotias syö siis neljä ateriaa päivässä ja olen aina lisännyt siinä vaiheessa, kun on tuntunut, että olisi tarvis. Meidän tyttö kun on ihan koko ajan vielä menossa, vaikkei edes kunnolla osaa vielä ryömiä eteenpäin, muihin suuntiin sujuu. Ja vasta harjoittelee konttausasentoon nousemista. Tykkää myös pomppia ja ottaa askelia kannatellessa. Joka tapauksessa, liikkuu koko ajan :D

Kyllä sitä rakeista ruokaa oppii syömään, vaikka vähän myöhemminkin pääsisi kiinteiden makuun, varsinkin kun kiinteät voi aloittaa vaikka sormiruoalla.

Vierailija
11/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko se muuten joku ihme, että vastaa, miten neuvolasta sanotaan, jos kysymys on, että miten paljon 8kk:n PITÄISI syödä. Eiköhän neuvolasta kerrota ne sen hetkiset suositukset kuitenkin. Totta kai lapset on erilaisia, mutta tuo on se suositus, miten paljon sen ikäisen pitäisi syödä. Ehkä sitten ymmärsin kysymyksen erilailla kuin sinä.

Vierailija
12/26 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammupalaksi puuroa n.1dl ja ruisleipää sekä maitoa

lounas pienen pilttipurkin verran liha-kasvissosetta ja maitoa

välipala hedelmäsosetta tai banaani ym. ja maitoa

päivällinen sama kuin lounas

iltapala puuroa n.2dl ja maitoa n.150ml

ja syö yöllä maitoa 1-2 kertaa 100-200ml

melko iso poika, n.9800g ja kova touhuamaan

Vierailija
13/26 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 ja puol kuukautta vanha poika syö näin:

yötissit on lopetettu viikko sitten.

-aamutissi

-aamupalaksi reilu desi puuroa jossa on purkki hedelmäpilttiä

-lounaaksi omatekonen lihakasvissose reilu desi, jälkkäriksi puolikas hedelmäpiltti tai jogurttipiltti

-välipalaksi tissiä, pari maissinaksua ja tuoreraastetta

-päivälliseksi omatekonen liha-kasvissose reilu desi ja jälkkäriksi puolikas hedelmäpiltti tai jogurttipiltti

-iltapäivätissiä

-iltapalaksi puuro jossa seassa hedelmäpiltti

-nukkumaan mennessä pari desiä maissivelliä ja päälle huikat tissistä

poika on reipas, ryömii ja leikkii, nukkuu yöt putkeen. mun mielestä syö hyvin, mutta neuvolassa jaksavat sanoa että on kuulemma hoikahko verrattuna pituuteensa. en kuitenkaan ala sille enempää tuputtamaan, on tyytyväinen noihin ruokamääriin.

Vierailija
14/26 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän ollan vahingossa syötetty lasta ihan oikein! Kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja toinen kasvissose, toinen liha-kasvissose. Eihän tähän lastenhoitoon tarvi mitään ohjeita ja suosituksia, kun lapsista mitään ymmärtämätönkin tekee pelkällä maalaisjärjellä asiat "suositusten mukaisesti".

Nuo ruokamäärät saa kyllä olla 8kk ikäisellä vielä pieniäkin, ei tarvitse kokonaisia pilttipurkillisia vielä syödä, jos maito maistuu hyvin ja sitä on riittävästi. Puuroja kyllä kannattaa antaa ainakin iltaisin, lapselle ei tule yöllä nälkä, kun on muutakin kuin maitoa vatsassa.

Eiköhän pääasia ole se, että lapsi saa riittävästi ravintoa, maistelee uusia makuja ja tottuu säännölliseen ateriarytmiin. Paljon liikkuvat lapset tarvitsevat sitten määrällisestikin enemmän ruokaa (meillä lapsi nousi pystyasentoon jo vähän yli 7kk ja energiaa kuluu paljon!).

Vierailija
15/26 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu 2dl puuroa+ 1/2.1prk hedelmä

Ruoka 1prk liha+puol prk kasvis+ vesi

Välipala Jugurtti tai hedelmä purkki + maito 120ml

Ruoka Kana 1prk+ maito 200ml

Iltapala puuro 2dl+ 1/2-1prk marjasosetta

Vierailija
16/26 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan ohjeissa on KUINKA USEIN syödään, ei kuinka PALJON.

Mutta onko se muuten joku ihme, että vastaa, miten neuvolasta sanotaan, jos kysymys on, että miten paljon 8kk:n PITÄISI syödä.

Vierailija
17/26 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis 8,5kk poika.

Lapsi syö sen minkä vaatii, ei enempää eikä vähempää :)

Vierailija
18/26 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tätä ketjua nyt lukee, huh.

- Aamulla äidinmaitoa + melkein heti perään n. 2de kaurapuuroa + hedelmää/hedelmäsosetta pari lusikallista

- Lounas ISO (8kk kokoinen) purkki liha/kalasosetta + äidinmaitoa

- Välipala pilttipurkki hedelmäsosetta/murskattua banaania/vauvajugurtti +äidinmaitoa

- Päivällinen kasvissosetta (itsetehtyä, mutta suunnilleen sama määrä kuin lounasruoka)+ äidinmaitoa

- Illalla riisi-maissi-hirssi-banaani-unipuuroa reilu 2 dl

- Ennen nukkumaanmenoa äidinmaitoa, nukahtaa siihen

Ruuan yhteydessä tarjotaan vettä nokkamukista, juo sitä tosi mielellään

Huh, syötetäänkö liikaa???

Vierailija
19/26 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla: puuroa n. 1dl+ puoli piltti purkillista hedelmä tai marja sosetta

lounas: jotain liha/kana/kala-kasvissosetta yhden pienen piltti purkin verran, jälkkäriksi syö esim. banaania tai hedelmäsosetta muutaman lusikallisen

välipala: esim. banania, marjasosetta, vauva jugurttia. n.1dl

päivällinen: sama kun lounas

iltapala: sama kun aamulla

ruoa kanssa juo vettä nokka mukista, äidinmaitoa vaihtelevasti. Yleensä se maistuu parhaiten aamulla ja illalla. Imetyskertoja tulee vrk. 5-6

Vierailija
20/26 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tätä ketjua nyt lukee, huh.

- Aamulla äidinmaitoa + melkein heti perään n. 2de kaurapuuroa + hedelmää/hedelmäsosetta pari lusikallista

- Lounas ISO (8kk kokoinen) purkki liha/kalasosetta + äidinmaitoa

- Välipala pilttipurkki hedelmäsosetta/murskattua banaania/vauvajugurtti +äidinmaitoa

- Päivällinen kasvissosetta (itsetehtyä, mutta suunnilleen sama määrä kuin lounasruoka)+ äidinmaitoa

- Illalla riisi-maissi-hirssi-banaani-unipuuroa reilu 2 dl

- Ennen nukkumaanmenoa äidinmaitoa, nukahtaa siihen

Ruuan yhteydessä tarjotaan vettä nokkamukista, juo sitä tosi mielellään

Huh, syötetäänkö liikaa???