2-vuotias "ähisee" ja pidättelee hengitystä - mitä se voi olla?
Avasin tästä nyt uuden ketjun kun asia vaivaa minua. Meidän 2-vuotias tyttö on jo 10kk iästä alkaen pitänyt aina välillä outoa "ähinää" istuessaan. Lapsi vaikuttaa siltä kun ponnistaisi kakkaa, mutta tämä ähinä ei millään tavalla liity ulostamiseen. Monesti tyttö menee ihan punaiseksi pidättäessään hengitystä. Tytön olo vaikuttaa selvästi vaikealta noiden "kohtausten" aikana.
Tätä ähinää ilmenee ainoastaa istuessa, ja tuntuu että se on jollain tavalla täysin tahdonalaista, sillä jos tyttö vaikka näkee jotain kiinnostavaa, ähinä loppuu heti kun huomio kiinnittyy muualle.
Olen maininnut asiasta neuvolassa ja usealle lääkärille, kenelläkään ei ole ollut mitään selitystä asialle. Ehkä sitä ei löydy täältäkään, mutta ajattelin kysyä jos jollakulla olisi samanlaisia kokemuksia.
Kommentit (15)
Ei se unnuttaminen ole itsetyydytystä ainakaan seksuaalisessa mielessä. Se liittyy siihen että lapsi tekee jotain mistä tulee mukava ja turvallinen olo
housujen/vaipan kiristämistä, ei nykyään enää paljoa vaippaa käytä ja sama ähinä ilmenee ihan ilman vaatteitakin.
ap
ketjussa, täytyy ottaa puheeksi lääkärissä. Eivät nuo tosin astmakohtauksilta vaikuta, ovat jotenkin niin nopeasti ohimeneviä ja tahdonalaisia. Mutta täytyy kai tosiaankin sulkea pois astman mahdollisuus.
ap
t. astmalapsen äiti, alkoi 5 kk, nyt 2 v.
En ole huomannut ähinää muualla kuin autossa. Ei ole kuulemma pissahätä eikä mikään muukaan ongelma, kun kysyy. Mielenkiintoista.
hän pidätti aina pitkiä aikoja hengitystä ja ähisi. Se ei kyllä jatkunut läheskään noin pitkään, ehkä muutaman kuukauden ajan. En kiinnittänyt asiaan muuten huomiota mutta siirsin lapsen mielenkiinnon aina johonkin muuhun asiaan ja hän lopetti samantien. Eli meillä oli myös kyse siitä, että lapsi halusi pidätellä hengitystään.
kun on ollut keuhkoputkentulehdus. Uloshegitys työlästä erityisesti istuma-asennossa. Voisiko olla sitä?
Meillä 2,5 v. tyttö tekee samaa, lisäksi hän istuessaan taipuu eteenpäin liikuttaa yläkroppaa ylösalas, itse kutsun sitä nykyttämiseksi.
Tässä on meillä kausia, että välillä ei tätä ole ollenkaan, ja välillä koko ajan. Mutta "hiljaisten" kausien aikana kuitenkin melkein aina ulkovaatteet päälle saatuaa istuu lattialle ja alkaa nykyttää. Samaa tekee myös rattaissa välillä.
yhden tutun tyttö teki sitä erityisesti kun istui autossa turvaistuimessa.
Karkasi tuo edellinen viesti :)
Meillä myös tuntuu olevan tahdonalaista toimintaa, sillä tyttö lopettaa "nykyttämisen" jos huomaa jotain mielenkiintoista. Ja nykyään lopettaa myös käskystä.
Olen paljon miettinyt että mitä on, mutta jostain syystä en viimeksi lääkärissä muistanut edes asiasta kysyä, vaikka tätä on jatkunut jo pitkään (varmaan yhtä kauan kuin ap:lla). Olen kuullut että autismiin voisi tällaista liittyä, ja itse olen pohtinut myös että liittyy jokinlaiseen "tylsistymiseen" ja onpa mielessä käynyt että olisi jonkinlaista "itsetyydytystä". Pitänee ottaa asia puheeksi seuraavan kerran lääkärillä, kuvata vaikka kännykkään videopätkä tms. Mutta oli aika jännä kuulla, että jollain muullakin on tätä.
Meidän nykyään 3 ja puoli vuotias tyttö on kanssa tehnyt vastaavaa niin kauan kuin muistan. Nykyään harvemmin mutta vielä joskus. Menee tällöin makaamaan kyljelleen esim. sohvalle tai lattialle ja jännittää jalkansa ja koko vartalon ja nykii itseään koukkuun ja suoremmaksi. Samalla ähisee ja hiki tulee otsalle. Näyttäisi siltä että kakattaisi, vaikkei se hätä ole. Tällöin jos kysyy mitä teet, niin keskeyttää ja hymyilee. En ole ajatellut, että tämä olis vakavaa. Tosin kerran muut saattoivat katsoa pitkään kun meni näin kaupassa kassojen luona lattialle..! Muulloin kyllä ei ole muualla kuin kotona...
nyt kolmevee tyttö tekee tuota, tosin vähemmän nykyään ku ennen. Alkoi turvaistuimesta ja sittemmin ihan missä vaan penkissä tms.
Ja tosiaan pidättelee hengitystä ja ähkii ihan hiki päässä. Ja minä yllä äänestän tuon unnutuksen puolesta, eli lapsesta se tuntuu hyvälle. Ysinkertaista, joskin omasta mielestäni kiusallista. Lapsi vaipuu miltei transsiin jos ei pyydä lopettamaan...
En ole koskaan ajatellut että se tosiaan olisi näin yleistä, ja että lähes kaikilla juurikin tuo turvaistuin... No, ap, googlaa unnutus, sitä minä luulen sen olevan ja sehän tosiaan on täysin normaalia tuossa kehitysvaiheessa, vaikka meistä aikuisista se onkin kiusallista. Lapsi ei kuitekaan ymmärrä seksuaalisesta mielihyvästä mitään, vaan tekee sellaista joka tuntuu hyvälle.
meidän plikalle,1.5v sanottiin pari viikkoo sit sairaalas että hän tuntee mielihyvää, aina miltei auton turvaistuimes,välillä rattaisa ym tulee noita "kohtauksia".