Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työtön 40 v OUT työmarkkinoilta?

Vierailija
23.03.2010 |

Työttömyyttä kestänyt nyt 6 kk, saakohan tässä enää ikinä töitä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyttä kestänyt nyt 6 kk, saakohan tässä enää ikinä töitä?

Täällä kolmekymppinen, 12kk työttömänä, alkaa toivo hiipua...

Vierailija
2/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikosti. Naiselle miinusta, miehelle plussaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin mahdollisen työpaikan juuri kun oli laitettu nettiin. Soitin työnantajalle. Hän ihasteli kaikkea mitä kerroin ja oli tyytyväinen, mutta sitten hänelle pälkähti päähän, että olempa paljon ennättänyt tehdä elämässäni eli paljon työtä ja opiskeluja ja tajusi siten kuinka vanha olen ja kysyi myös sitä. Hän totesi, ettei halua kuin nuoren eikä kyse ollut strippauksesta tai muusta missä iällä olisi väliä ja työ oli hieman vaatimattomampaa kuin olin aikaisemmin tehnyt.

Idiootti mikä idiootti.

Vierailija
4/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla koulutuksella ja kokemuksella mies on kypsynyt ja kokenut, mutta naisesta kai ajatellaan, että kohta se on vaihdevuosissa tai jotain ja muuttuu "noidaksi". En tiedä, pitäisi varmaan kysyä joskus kun tulee eteen.

Vierailija
5/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaankaan 40 + v ole out!

Jos tuntuu, että jotain osaamista pitää päivittää, sitten tee se - mutta joka tapauksessa pää pystyssä työn etsimisessä! Tsemppiä!

Rekrytoin juuri 40 v naisen ja olen hirmuisen tyytyävinen. Hänellä on mitä parhainta työkokemusta, eikä kaikkea tarvitse opettaa kädestä pitäen. Ihanaa!

Harmi, että yksi tämän ketjun kirjoittajista oli törmännyt moiseen ikärasistiseen idioottiin. Lohduttaudu sillä, että moisen tyypin kanssa olisi ollut tosi ikävää tehdä töitä. Tsemppiä ja jaksamista työn haussa sinullekin.

Vierailija
6/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille otetaan vielä lähes kuuskymppisiä

Vierailija
7/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaankaan 40 + v ole out! Jos tuntuu, että jotain osaamista pitää päivittää, sitten tee se - mutta joka tapauksessa pää pystyssä työn etsimisessä! Tsemppiä! Rekrytoin juuri 40 v naisen ja olen hirmuisen tyytyävinen. Hänellä on mitä parhainta työkokemusta, eikä kaikkea tarvitse opettaa kädestä pitäen. Ihanaa! Harmi, että yksi tämän ketjun kirjoittajista oli törmännyt moiseen ikärasistiseen idioottiin. Lohduttaudu sillä, että moisen tyypin kanssa olisi ollut tosi ikävää tehdä töitä. Tsemppiä ja jaksamista työn haussa sinullekin.

Kiitokset! Tosi törkeästi ja asiattomasti hän sanoi minulle tuon mitä haluaa ja miksi minä en kelpaa. Kostin sen hänelle niin, että lähisukulaiseni vaikuttaa hänen yrityksensä menekkiin (tuota en tiennyt yhtään ennen puhelua tai sen aikana) ja arvaatte varmaan mitä tapahtui... menetetty suuri asiakas on kallis pala yksityisyrittäjälle. Mikäli olisi kauniisti perustellut en olisi loukkaantunut.

Vierailija
8/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vielä kertoa, että satuin kysymään tuosta miehestä lähisukulaiseltani, koska hän on samalla alalla ja mietin onko tämä yrittäjämies ollut kanssani samalla luokalla kun oli samanniminen ja äänikin oli nuorekas.

Tuo luokkatoverini lähti myös ko. alaa opiskelemaan aikoinaan. Ei kuitenkaan ollut sama vaan tuo mies oli viittä vaille eläkkeellä eli varmaan oli vaatimukset alitajutaisesti nuorempien puolella kun oli oma ikäkriisi menossa, näin olen asian ajatellut.

Vierailija
9/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatko, että todistit juuri itsekin, että aikuisella naisella on vaikutusvaltaa! Kaikki hankkimasi työkokemus, elämänkokemus ja suhdeverkostot tekevät sinustakin kiinnostavan työntekijän. Rohkeutta ja iloa sinulle toivottaa se äskeinen tsemppari

.

[/quote]

Kiitokset! Tosi törkeästi ja asiattomasti hän sanoi minulle tuon mitä haluaa ja miksi minä en kelpaa. Kostin sen hänelle niin, että lähisukulaiseni vaikuttaa hänen yrityksensä menekkiin (tuota en tiennyt yhtään ennen puhelua tai sen aikana) ja arvaatte varmaan mitä tapahtui... menetetty suuri asiakas on kallis pala yksityisyrittäjälle. Mikäli olisi kauniisti perustellut en olisi loukkaantunut.

[/quote]

Vierailija
10/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, kaikki ja joka ainoa tiedotusväline suoltaa juttua työurien pidentämisestä. Ja kun koulutuissa istutaan kolmekymppisiksi, niin ei se työura veny kovin paljon alusta. Tänään viimeksi radiossa kerrottiin, että parin vuosikymmenen päästä eläkeikä saattaa olla yli 70. Miten niin vanhat enää jaksavat, kun kaikki eivät jaksa kuusikymppisiksikään?

Joktut firmat eivät halua palkata yli 30-vuotiaita, mutta kuka sanoo, että ne olisivat hyviä työpaikkoja? Arvelisin että ne ovat juuri niitä puljuja, joissa työntekijät kulutetaan loppuun.

Isäni vaihtoi ammattia vielä kuusikymppisenä, ja tekee yhä, seitsemänkymppisenä, uuden ammattinsa työtä. Siinä työssä iästä ja varttuneisuudesta on tosin hyötyä, vaikkei työn kohde olekaan vanhukset. Tunnen myös muita, jotka ovat vaihtaneet ammattia yli viisikymppisinä, koska vanhan ammatin töitä ei enää ole, niitä ei ole pystynyt tekemään tai jokin uusi ala on alkanut kiinnostaa.

Vierailija
11/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatko, että todistit juuri itsekin, että aikuisella naisella on vaikutusvaltaa! Kaikki hankkimasi työkokemus, elämänkokemus ja suhdeverkostot tekevät sinustakin kiinnostavan työntekijän. Rohkeutta ja iloa sinulle toivottaa se äskeinen tsemppari .

Kiitos sinulle tsempeistä! Minulle oli järkytys tuollainen karsinointi varsinkin kun olen saanut todella hyvän vastaanoton aikaisemmissa työpaikoissani. Olen miehen takia joutunut muuttamaan eri paikkakunnalle usein niin ei voi olla pelkkää paikkakunnalla kiertävää hyvää mainetta.

Tiedän olevani hyvä ja pystyvä sekä ajantasalla ammatissani. Nyt perhesyiden vuoksi en hae töitä, mutta tiedän, että on niitäkin, jotka arvostaa todella "vanhempaa" työntekijää ja olen tähänkin asiaan törmännyt.

Muuten joku teki kai mun viestistäni valituksen, sattui näkymään jostain (en kyllä ymmärrä miten voi olla mahdollista!) syystä koneellani hetken kun yhteys tökki ja yritin saada edellistä viestiä läpi : )

Vierailija
12/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän nelikymppinen on useimpiin yrityksiin liian vanha, ja olen siis itsekin lähes nelikymppinen. Ja oikeastihan ei tietenkään ole liian vanha, noin 25 vuotta vielä työelämää jäljellä.

Tästä syystä johtuen opiskelen nyt hoitoalalle, koska sieltä löytyy varmasti töitä myös tällaiselle toinen jalka haudassa olevalle :)

Vierailija
13/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän nelikymppinen on useimpiin yrityksiin liian vanha, ja olen siis itsekin lähes nelikymppinen. Ja oikeastihan ei tietenkään ole liian vanha, noin 25 vuotta vielä työelämää jäljellä. Tästä syystä johtuen opiskelen nyt hoitoalalle, koska sieltä löytyy varmasti töitä myös tällaiselle toinen jalka haudassa olevalle :)

Eikös olekin jännä kun joitain aikoja sitten oli mm. sairaanhoitajilla kauhea työttömyys ja ulkomaille mentiin kun töitä ei ollut kotimaassa. Nyt heistä on pulaa ja kaikki eläkkeellekin jo siirtyneet houkutellaan ainakin lomittamaan, jos ei pysyvästi takaisin töihin, kiva juttu : )

Vierailija
14/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olen omissa rekrytoinneissani harrastanut ikärasismia päinvastoin nuorten naisten suhteen. Mielestäni mikään ei herätä hälytyskelloja enempää kuin 27-32 vuotias lapseton nainen, joka on parisuhteessa. Se on nimittäin takuuvarmaan, että pian pamahtaa mammaloma päälle! Eikä siinä mitään, näin sen kuuluukin olla, mutta monelle yritykselle tällainen rekrytointi on tavattoman kallis ja työläs!

Itse siis suosin mieluummin 40+ naisia, joilla lapset on tehtynä. Ehkä he ovat jonkin verran pois töistä lasten sairastelun takia, mutta yleisesti ottaen he käyttävät työaikansa todella tehokkaasti ja saavat siten kyllä tehtyä omat hommansa, ja usein vielä enemmänkin.

Joten eikun tsemppiä vaan! 40-vuotias ei todellakaan ole out työmarkkinoilla!

Vierailija
15/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olen omissa rekrytoinneissani harrastanut ikärasismia päinvastoin nuorten naisten suhteen. Mielestäni mikään ei herätä hälytyskelloja enempää kuin 27-32 vuotias lapseton nainen, joka on parisuhteessa. Se on nimittäin takuuvarmaan, että pian pamahtaa mammaloma päälle! Eikä siinä mitään, näin sen kuuluukin olla, mutta monelle yritykselle tällainen rekrytointi on tavattoman kallis ja työläs! Itse siis suosin mieluummin 40+ naisia, joilla lapset on tehtynä. Ehkä he ovat jonkin verran pois töistä lasten sairastelun takia, mutta yleisesti ottaen he käyttävät työaikansa todella tehokkaasti ja saavat siten kyllä tehtyä omat hommansa, ja usein vielä enemmänkin. Joten eikun tsemppiä vaan! 40-vuotias ei todellakaan ole out työmarkkinoilla!

Se on kyllä totta. Olettaisin, että suurin osa yli 35-vuotiaista on kasvatettu siihen, että työt tehdään kunnolla eikä ihme kohtuuttomia asiattomia pyyntöjä tai etuoikeuksia vaadita. Samoin ymmärretään myös yrityksen kannalta monet asiat eikä olla vaatimassa mahdottomia. En sano, että tällaisia olisi nuoremmat, mutta vanhemmissa hyvin harvoin tuollaisia on eli enemmänkin päinvastoin eli tehdään liian tunnollisesti työt.

Eräs piirre, jonka itse olen huomannut monessa nuoremmassa niin esimerkiksi työt lopetetaan niin, että kun työ loppuu esimerkiksi klo 17.00 niin silloin ollaan jo ulkona takki niskassa kun vanhemmat vasta poistuu työpisteilltään klo 17.00 kun työaika loppuu. Samoin asiakas palvellaan loppuun asti, vaikka työaika loppuisikin.

Toinen esimerkki eli kun ollaan hiemankin sairaita niin jäädään pois kun taas vanhemmat yrittää olla töissä sen minkä pystyy ja jos ei pysty niin hoidetaan omalla ajalla rästiin jääneet työt.

Kolmas on lause "En tiedä" eli vanhemmille on opetettu, että otetaan selvää, jos ei tiedetä ja siihen nämä nuoremmat tokasee usein: "En tiedä".

Vanhemmilla on myös parempi käsitys jatkuvuudesta ja siitä mikä vaikuttaa yrityksen tulevaisuuteen eli jos yritys voi hyvin niin silloin varmasti minullakin on työtä. Nuoremmat ajattelee vain tätä hetkeä.

Nämä ei kuitenkaan ole mitään ehdottomia yleistyksiä eli kaikkea mahtuu joukkoon niin nuorissa kuin vanhemmissakin, mutta noin yleistyksenä usein näin on.

Vierailija
16/22 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommiin (Account Manager) varsinkin kun on ollut lasten kanssa kotona muuataman vuoden. t.18 kk työttömyyttä jo takana

Vierailija
17/22 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

43-vuotias nainen yli 2 vuotta työttömänä. Toivo alkaa hiipua. Monipuolinen ja erittäin hyvä työkokemus. Isot lapset. Verkostot ja asenne kunnossa. Silti pidetään 'löysässä hirressä' pienellä paikkakunnalla. En jaksa tätä enää pitkään.

Vierailija
18/22 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muutamat viime vuodet ollut aika ulkona työelämästä lyhyitä pätkiä lukuunottamatta (syynä iltatähdet). Toki työkokemusta aika paljon vuosien takaa. Aloin hakemaan töitä pari kuukautta sitten. Laitoin neljään paikkaan hakemuksen, kahteen pääsin haastatteluun ja toiseen niistä tärppäsi. Ja ikää 41 vuotta, useampi lapsi. Eli ei ikärasismia ainakaan minun kohdallani.

Vierailija
19/22 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 55-vuotiaiden työllisyystilanne on parantumassa. Vihdoin työnantajat arvostavat kokemusta, hiljaista tietoa ja tunnollisuutta sekä työn kunnioitusta. Eikä naisten kohdalla ole pelkoa äitiyslomista.

Vierailija
20/22 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Poikkeuksena oman alansa huippuosaajat ja asiantuntijat.