Juurihoito ja katkennut neula
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että hammaslääkärissä neula on katkennut ja jäänyt jonnekin syvälle hampaan juureen?! Yritettiinkö neula poistaa? Jätettiinkö sinne tai menetitkö koko hampaan?
Tätä tilannetta ihmetellen....
Kommentit (25)
Älä pelottele! t: tunti sitten juurihoidosta tullut..
Älä pelottele! t: tunti sitten juurihoidosta tullut..
Lentokoneiden hälytysjärjestelmä voi joskus hälyttää koska neula on metallia.
Kuulostaapa uskomattomalta! Ensinnäkin monet juurihoito"neulat" on muovia (ainakin minulla oli). Toisekseen monella on hampaissa metallitappi/-tappeja, joiden päälle on rakennettu "kruunu", eivätkä edes ne tapit hälytä lentokentällä. Minullakin on suussa 4 sellaista tappia, eikä koskaan niiden takia ole ollut ongelmaa.
että neulan poistoa voi kokeilla, mutta voin menettää koko hampaan, koska neula niin pahassa paikassa. Tai sitten jätetään neula sinne, toivoen ettei se tulehdu ja hammas joudutaan poistaa. Siksi kyselin, olisiko kokemusta, kumpi parempi....
ap
Hei, juurihoidettiin oikean puoleisen yläleuan 5-hammas joulun alla 1993, tosi kipeä. Sitten v. 2002-2003 aloin ihmetellä, kun se tuntui vähän heiluvan. Vuosikausia hampaan kohdalla oli ientulehdusta, verenvuotoa ja kummaa elämää...
Kesällä 2003 vedettin pois, ja 1,5 cm:n piikin kärki löytyi. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei kannattanut ruveta ajamaan korvauksia, "oli vanha juttu" ja ilmeisesti en olisi kyennyt järjestämään kaksoissokkoasetelmaa todistamaan, että juuri teräspiikki se tappoi hampaan.
Tuli maksamaan 9000 markkaa sillan teettäminen, siis 1500 euroa.
Ei ollut reilu peli, ei.
Sillat kummankin vitosen kohdalla yläleuassa, amen
Parasta toivoen ja pahinta peläten mennään...
Mä kyllä sain "diilin" tehtyä. Mies ja lapset kävi kaikki hoidattaan ja paikkaan hampaansa kyseisellä hammaslääkärillä ja minä "tunnettu juoruämmä" pidän suuni kiinni tapauksesta.
Itse vaihtaisin lennosta tuommoisessa tilanteessa endodontille. On siis alalle erikoistunut lääkäri. Keskiverrostikin juurihoidon onnistumisprosentti on noin 50% vaan ruotsalaisten tutkimusten mukaan, joten jos jotain menee pieleen, niin jos vaan rahat riittää, niin vaihda endodontille.
Itseltäni on yksi hammas jouduttu poistamaan ja sen seurauksena vielä sain hermovaurion, josta kärsin nyt koko ikäni. En enää koskaan mene juurihoitoon ei-spesialistille.
Mulla on menossa juurihoito ja toisen hoitokerran jälkeen lääkäri huomasi kuvasta, että sinne on saattanut jäädä neulan osa. Ei ollut aivan varma, mutta näin epäili. Jos neulan pala sielä tosiaan on ja se haittaa hampaan paranemista, pitää hammas poistaa. Seuraavalla hoitokerralla sitten vissiin tulee selvyys tähän. Toivon vaan, ettei siä oo mitään neulaa ja ettei ainakaa tarvis poistaa hammasta. Ottais nimittäin hiukkasen päähän, jos kaks juurihoitokertaa oon käyny läpi ja maksanu niistä, ja nyt sit poistettas koko hammas ja se kaikki olis ollu ihan turhaa...
Tulehdus oli niin paha, että olin vähällä menettää koko hampaan. Voimakkailla antibiooteilla se saatiin sitten kuitenkin lopulta kuriin, mutta sain pahan antibioottiripulin ja olin täysin voimaton reilun kuukauden. Uusi juurihoito oli pakko tehdä ilman puudutusta, koska hammas keikkui valtavan märkäpaiseen päällä. Tämän kokemuksen jälkeen en ole pelännyt kipua hammaslääkärillä, koska sen enempää ei voi sattua ja siitä selvisin.
No sain kitenkin massiivisen tulehduksen. Hyksin päivysttyksestä sain suosituksen hankkiutua ekspertin vastaanotolle Helsingin Yrjönkadulle, missä se saatiin pois. Eskpertti on yksi parhaista Suomessa ellei paras,joka on erikoistunut juuri tuollaisiin toimenpiteisiin, ja viimein ultraäänellä metalli saatiin pois ja hammas säästyi.
Näitä tapahtuu kaiken aikaa. Jos juurihoito onnistuu muuten, anna olla siellä ja jos tulee oireita niin hakeudut spesialistille (endodontologian erikoislääkärille), ja saavat ronkkia sen vaikka mikroskoopin avulla sieltä pois.
Jos tulee oireita, saat ajan tietysti päivystyksen kautta nopeammin.
t. alan opiskelija
No voi itku!! Juuri tulin juurihoidosta ja sen neulan kärki katkesi sinne kanavaan. Lääkäri vaan totesi näin käyvän joskus ja toivottavasti ei ala vaivata..
Juuri eilen juurihoidossa Hammaslääkärin instrumentin kärki katkesi hampaan sisälle.
HL väitti palan olevan pieni!
Röngten kuvassa nähtiin terän palan olevan ainakin 3 mm metriä pitkä
Käskettiin ottamaan yhteyttä, jos alkaa vaivaamaan!
Ottamaan yhteyttä mihin? kehen?
Kaupungin Hammmaslääkäri, joten yhteys siihen suuntaan tapahtuu vain ajanvarauksen kautta.
Minulla on kokemusta, julkisella puolella juurihoidossa neula katkesi juureen ja hammaslääkäri ei saanut sitä pois, ensin hän sanoi että kunta ei kustanna erikoishammaslääkärillä käyntiä mitä kunnassa ei ole vaan itse pitää maksaa jos haluaa mennä erikoishammaslääkärille ketä voi koittaa ottaa neulan palan juuresta pois jollain erikois laitteella, kuitenkin ehkä puoli vuotta myöhemmin säännöt muuttui ja hän antoi lähetteen erikoishammaslääkärille että siellä voisivat koittaa yrittää saada sen pois, koska erikoishammaslääkäri oli toisessa kaupungissa en mennyt sinne vaan neula oli juuressa noin vuoden kunnes koko hammas lohkesi niin sanoin että voivat vetää pois koko hampaan. Muuten neula juuressa ei mitenkään vaivannut.
Käsittääkseni on aika yleistä että niin voi käydä että juurihoidossa neula katkeaa juureen, itselläni myös on käynyt niin kerran, neula juuressa ei kyllä ole vaivannut mitenkään.
Minulla on kaksi kertaa katkennut neula hampaaseen, molemmat poistettiin, toinen heti ja toinen myöhemmin.
Tampereella Peltolammin hammashoitolassa tapahtui mulle, pari vuotta myöhemmin hammas jouduttiin poistamaan tulehduksen takia.
Valitettavan yleinen komplikaatio juurihoidoissa (joskin useimmiten sen riski on minimoitavissa), varsinkin jos hampaan juuri on kovin käyrä. Jos ja melko varmasti kun se neula on katkennut sinne juuren sisälle, ei se neula itsessään siellä tunnu eikä mitään isompaa tulehdusta aiheuta, eli älä siitä ainakaan huoli. Enempi on merkitystä sillä, mihin kohtaan juurikanavaa neula on katkennut ja estääkö se juurihoidon loppuun tekemisen niin, että kyseistä kanavaa ei tukoksen vuoksi saada kunnolla puhdistettu mikrobeista. Jos näin on (tämän tiedon voit saada vain hoitavalta hamamslääkäriltäsi), on olemassa riski, että hampaan juuren kärjessä ilmeisesti parhaillaan oleva tulehdus ei parane kunnolla, ja hammas voidaan joutua poistamaan myöhemmin, jos neulaa ei saada poistettua kanavasta. Valistuneimman mielipiteen saat hammaslääkäriltäsi, etkä satunnaisilta palstalaisilta, jotka eivät aiheesta kovinkaan paljoa ymmärrä.
t. toinen hammaslääkäriopiskelija
olen tehnyt hammashoitajan töitä. Neuloja joskus jää. Ei niistä pitäisi haittaa olla. Lentokoneiden hälytysjärjestelmä voi joskus hälyttää koska neula on metallia.