Lasten kotihoidontuesta
Oletko saanut tukea äitiyslomalla vai vanhempainvapaalla?
Oma hakemus evättiin, pitänee odottaa vanhempainvapaata.
*Kaikesta kela säästääkin*
Kommentit (40)
tarkoituskaan saada äitiyslomalla. Se on hoitovapaan etuus. Perehdy asiaan vaikka kelan nettisivuilla tai soita sinne.
Tätä kysyin. Että onko joku saanut ennen kotiin jäämistä (siis vanhempainvapaalla, äitiyslomalla) tukea lasten hoitamiseen. Minä en saanut. Ja nimenomaan olen äitiysvapaalla, kohta alkaa vanhempainvapaa. Ja siis vanhempainRAHAkaudelta saa ilmeisesti kaikki, ei siis ole sama kuin vanhempainvapaa. Tälle ajalle on nimikin, kun ei palaa töihin. AP
Ensin äitiyspäiväraha 3kk, sitten vanhempainvapaa = vanhempainraha n. 6kk, sitten HOITOVAPAA, jolta ajalta voidaan maksaa kotihoidontukea.
Joko menee jakeluun? Jos ei mene, suosittelen keskustelun lopettamista, koska niin monet on jo kertoneet miten homma etenee.
Jos pieni = mitätön vanhempainraha, voidaan siltä ajalta maksaa kotihoidontukea alle 3-vuotiaasta lapsesta, mutta tämä ei siis todellakaan koske kaikkia.
vauvan (26.6 la aika) ja edellinen lapsi nyt 9kk. Eli saan sen pienimmän äitiysrahan ja kelalta tuli lastenkodinhoidon hakulappu, eli voin saada hoitolisää ja sen kuntalisän viel lisäksi kun saan niin pientä äitiysrahaa, mut tietenki miehenkin tulot huomioidaan hakemuksessa et ei sieltä kovinmontaa kymppiä taida saada. Et näin =)
Aaa, no niinpä onkin! :D
SOOORI, kato kun sielähän sanotaankin että vanhempainvapaallakin voi saada ja plaa, plaa..
Meni juu nimikkeet sekasin, hoitovapaalla tietty!
Mutta että jokkut tosiaan voi saada tukea.
Selkeni!! :D
AP
siis olin töissä ja lapsi kotihoidossa eli sain sen kotihoidontuen n250e.
Tehtiin vaan töissä uusi tuntisopimus ettei tarvitse koko päivää tehdä.
Pahoittelen että oli termit sekaisin.
Jankataan nyt oikein kunnolla. Seuraava lainaus on suoraan Kelan sivuilta:
Vanhempainpäivärahakauden aikana voidaan vanhempainpäivärahan määrästä riippuen maksaa perheelle kotihoidon tukea, jos perheen muu alle kouluikäinen lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa.
Ja koskee siis myös äitiyspäivärahakautta, kokemuksesta tiedän.
Olen itse juuri jäämässä kotihoidotuelta äitiyspäivärahalle ja äitiyspäivä-ja vanhempainrahapäätöksen yhteydessä sain kirjeen Kelalta, jossa kerrotaan näin:
Teille myönnetyn vanhempainpäivärahan johdosta tulee lasten kotihoidontuen määrää tarkistaa, koska kotihoidon tuki yhteensovitetaan vanhempainpäivärahan kanssa. Yhteensovitus tehdään niin, että laskennallisten hoitorahojen määrästä vähennetään teille maksettava vanhempainpäiväraha. Tämä erotus maksetaan hoitorahana. Vaikka hoitorahaa ei jäisikään maksettavaksi, voidaan tukena maksaa pelkkää hoitolisää, jos perheen tulot sen sallivat.
Eli todellakin ON MAHDOLLISTA saada yhtäaikaa vanhempainpäivärahaa (tai äitiyspäivärahaa) ja kotihoidon tukea, tuloista riippuen.
voit saada kotihoidontuen hoitolisä-osaa. Kuten tässäkin ketjussa on jo todettu.
Kotihoidontuen perusosaa ei voi saada - kuten on jo todettu, eikä myöskään kunta- tai sisaruslisiä.
saada vaikka molemmat vanhemmat olisivat kokopäiväisesti töissä. Kunhan vaan lapsi on alle kolmevuotias, eikä ole kunnallisessa hoidossa. Ihan sama kuka hoitaa, joko vanhemmat vuorotellen tai vaikka mummi tai joku muu joka ei halua palkkaa. Kotihoidon tuen saa muuten mummulle maksaa palkkana ihan suoraakin.
Ja ap:lle joka on ihan sekaisin: kotihoidontukea äitiys-ja vanhempainvapaan aikana saa vain superpienituloiset, siis sellaiset, joiden äitiys- tai vanhempainraha on PIENEMPI kuin kotihoidon tuki (noin 300 euroa yhdeltä alle kolmivuotiaalta, vauvasta ei mitään.) Käytännössä pitänee olla useampi alle kolmivuotias vauvan lisäksi, että tuota saa.
Kotihoidon tuen lisäosaa saa enintään 160 euroa jos on se alle kolmivuotias kotona, ja ihan minimitulot. Mitä enemmän tuloja, sitä vähemmän saa, ja useimmat eivät saa lainkaan.
siinä on kyse hoitolisäosuudesta, ei perusosasta, ei sisarusosasta, eikä kuntalisästä. Hoitolisä-osuudesta.
Ei mitään Kelan säästämisiä. Kannattaisi tutustua Kelan nettisivuihin...
Tietenkään kahta etuutta ei voi saada yhtä aikaa.
Lastenhoidontukea saa kun lapsi ei ole hoidossa, vaan kotona!
Meillä on vauva ja alle 3- vuotias lapsi, mutta kai sitten vasta vanhempainvapaalla saa tukea lapsen kotonahoitamisesta?
Ap
Minä olen ollut 2kk sairaslomalla ja lapset on ollut kotona olen saanut kotihoidon tuen, mutta nyt kun äitiysloma alkaa loppuu kotihoidontuki.... En ymmärrä niiden "logiikkaa", mutta eivät maksa kahta etuutta yhtä aikaa....
ei saa kotihoidontukea.
Kas kun samaan huusholliin ei makseta kahta etuutta.
Sen tajuan, ettei vauvasta makseta hoitotukea, mutta kun ottaa alle 3- vuotiaan tarhasta äitiyslomalla niin siitä ei tueta?
Eli vasta vanhempainvapaalla saa lastenhoidosta tukea? Mielenkiintosta.
Ap
Tietenkään kahta etuutta ei voi saada yhtä aikaa.
esim opintotukea ja kotihoidontukea voi :) ihan naurettavaa kyllä ettei vanhempainpäivärahoja ja kotihoidontukea voi saada yhtä aikaa, koska se kotihoidontuen kriteeri on ettei lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa...
mitenköhän muuten sellaisessa tilanteessa menee jos kotihoidontuki on haettu miehelle siihen saakka että lapsi täyttää kolme ja töistä on myönnetty hoitovapaa, sijainen palkattu määräaikaisena ym ja nainen tuleekin raskaaksi ja saa uuden lapsen ennen kun tuo hoitovapaakausi on loppu? voiko kela pakottaa työnatajan ottamaan työntekijän takaisin?
Lue nyt hyvä ihminen vastaukset ennen kuin jankkaat lisää.
Et saa vanhempainvapaalla sen kummemmin sitä kotihoidontukea.
Ja opintotuki kai sitten katsotaan eri asiaksi. Sitähän saa opintojen perusteella.
Äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaalla ei saa kotihoidontukea. Eikä myöskään työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea saa täysimääräisinä vaan ne "kumoavat" toisensa.
ei vanhempainrahakausi!