Te joilla menee 1 lapsen vaatteisiin tyyliin alle 50e/vuosi, miten ihmeessä???
Vai saatteko kaiken jostain ilmaiseksi?
En käsitä..
Itse yritän olla säästäväinen, mutta väkisin uppoaa rahaa ja paljon:
- talvihaalari ja keväthaalari oltava erikseen. Talvihaalari maksaa vähintään sen 30 euroa ja keväthaalari 20 euroa, jos tahtoo kunnolliset
- talvihanskoja vähintään kahdet, vähintään maksaa 5 euroa/pari, lisäksi kevät/välikausihanskat ja sormikkaita.
- kuravaatteet kunnolliset ja kumisaappaat. Kurapöksyt maksaa _vähintään_ 10 euroa ja sadetakki yleensä enemmän, kumpparitkin on 10 tietämillä kuten myös kurahanskat.
- kenkiä: vähintään 1 talvikengät kuoma-tyyppiset tms, maksaa vähintään 10 euroa kunnolliset, sandaalit vähintään 10 euroa, lenkkarit noin 10 euroa
- uimapuku maksaa vähintään 1-2 euroa, villasukat ja villahaalari yleensä 10 euron paikkeilla vähintään yhteensä, monot ja luistimet vähintään 5 euroa / pari. Tossut päiväkotiin/kouluun, vähintään pari euroa.
- jotain juhliin sopivaa vaatetta, yleensä min. 5 euroa/asu, tytöt tarvii myös siistit sukkikset ja pojalla oltava erikseen paita ja housut.
- alusvaatteita: vähintään 5 alushousut lienee oltava, nekin maksaa yleensä 1 euroa/kpl, sukkia vähintään 5 paria
- jotain jumppatunnille sopivaa: verkkarit+t-paita tai sortsit, vähintään 5 euroa/asu yleensä.
- t-paitoja/aluspaitoja oltava vähintään 5 kpl ja kyllä nekin vähintään 0,50 euroa maksaa yksi
- pitkähihaisia vähintään 5 kpl, 1 euro/kpl vähintään
- pitkiä housuja vähintään 3 kpl, yleensä min 2 euroa/pari siistit.
- päähineitä: erikseen talveen ja kesään, vähintään 1-2 euroa/kpl.
- sukkahousuja/pitkiksiä, yleensä väh. 1 euro/kpl ja vähintään kolmet pitää olla.
Ja kun kaikkea ei aina löydä alesta/käytettynä oikeaa kokoa. Itse mm. metsästin vuoden kurahousuja alesta löytämättä ja lopulta piti ostaa kalliit uudet noin 20 euroa maksavat. Jne.
Kommentit (26)
isot säkilliset heidän lasten vanhoja vaatteita ja urheiluvälineitä jollain pienellä könttähinnalla.
Kirpparilta ostan farkkuja ja mekkoja.
Usein kiertelen kaupoissa ja pengon aletankoja, niissä myydään usein loppueriä sikahalvalla.
Ostan varastoon seuraavia kokoja.
Nytkin ostin uusia kesäsandaaleja 1€/pari
Tammi-helmikuussa saa ostaa kesävaatteita muutamalla eurolla.
Meillä 1v5kk poika ja vaatteisiin on mennyt koko tuon elämän aikana alle 50 e. Ostetaan kaikki käytetynä kirpparilta, huuto.netistä tms. Maailma on täynnä hyväkuntoista käytettyä tavaraa, joten miksi pitäisi ostaa uutena???
ei löydy kunnollista kirpparia... Meillä ei ole mitään kunnollista kirpparia. Ainoastaan yksi koko kaupungissa ja hinnatkin sen mukaisia. Mutta kun oltiin hiihtolomalla reissussa ja kävin kirpparilla, niin sain muovikassillisen vaatteita 1,50€ ja ne oli todella siistikuntoisia!! Itselleni löysin kolmet farkut 7€. Mä kierrän aina kaikki mahdolliset alet ja silti rahaa menee hurjasti lasten vaatteisiin. Ja kaikki mahdollinen kierrätetään sisarukselta toiselle. Mutta kun kaikkea ei voi edes perheen sisällä kierrättää... Ovat niin erikokoisia... Toisella putoo housut jalasta ja toisella kiristää... Onneksi sentään tyttöjen vaatteita saadaan ihanilta kummeilta, mutta ei noita poikien vaatteita juuri mistään enään saa... Kyllä paljon menee vaatteisiin vuodessa rahaa. Täytyskin ihan ruveta laittaan ylös ja katsoon kuinka paljon!
vaikka ostamme tosi paljon kirpputoreilta. Toisaalta emme saa mitään sukulaisilta tai lahjoina. Kirppiksiltä ostamme vain tosi priima kenkiä jos sellaisia löytyy, muuten laatukenkiä uusina. Ulkokamppeet ovat aina kosteussuojattuja ja sisävaatteet siistejä.
en kyllä millään pärjäis 50e/vuosi. Eihän tolla pärjää edes joka kuukausi. No, lapsi on vasta 6kk ja nyt tulee jo neljäs koko käyttöön, eli kait se on vauvalla vähän eri asia. Just ostin kirppikseltä aika monta vaatetta kevääksi/kesäksi. Korkeintaan kaksi kokoa isompaa uskaltaa ostaa, kun eihän tollasen pienen lapsen kasvua voi ennustaa. Esim. kuvittelin, että 62-vaatteet olisivat menneet vähän pidempään vielä. Niin mistäs tiiän, jos 68:kin menee nopeasti ohitse ja tarvitaankin jo keväällä 74-vaatteita? Olen siis ostanut kesävaatteita tuossa koossa, kirppareilta, huutiksesta ja tilannut netistä. Sekä aleja aina kiertelen. Aleista löytää oikeasti halvemmallakin kuin kirppareilta. Kun en osta kuin oikeasti hyväkuntoista vaatetta sieltä. Jos on nukkainen, en todellakaan käytä lapsellani. Huutiksessa on se huono juttu, että jotkut luokittelevat selvästi nukkaisen tai tahraisen hyväksi. Minä pistäisin korkeintaan johonkin vaatekeräykseen.
Juu, ostin sit tytölle alesta halvalla alunperin kalliin välikausipuvun. Siihenkin meni se 25e. Sit tarvis lisäks ne tumput ja töppöset, kosteussuojattuja. Hinnat alkavat 10e/pari. En ole kirppiksiltä löytänyt noita vauvoille, kun on vaikea löytää kaupoistakaan. Eli jo kevät-ulkoiluvarustus tekee ainakin 50e, pipoja olen jo hankkinut. Ja siis eihän tuo yksi puku edes riitä. Saatiin kyllä sellainen kevytvanupuku kaverilta vai olisko meillä kaksikin sopivaa. Ja hienomman takin ostin kans sekä sen kanssa ulkoiluhousuja kaks paria.
Juu, ei oikein kannattais kuitenkaan ehkä ostaa niin paljon etukäteen, kun mulla tuli nyt esim. sellainen ongelma, että mekot ja hameet ei enää ookaan niin käteviä, kun pieni jo liikkuu. Mistäs mä olisin voinut etukäteen tietää, että missä koossa alkaa hakea konttausasentoa? Nyt on sit pitänyt metsästää housuja hoikalle tytölle. Niitä ei ennenstään paljon ollut, kun just mekot oli helpoimpia, monet housut kun valui jalasta pois.
No, ehkä sitä sit isomman lapsen kanssa on helpompaa. Mut onhan se hirveesti kaudesta ja ilmoistakin kiinni, et minkälaista vaatetta tykkää ja on järkevää pukea lapselleen. Mä olen sellainen, että joka säälle ja joka tilaisuuteen on löydyttävä asut ja yhteensopivat sellaiset.