HORMONIKIERUKKA: Mitä haittoja ja hyötyjä?
Kokemuksia? Itsellä runsaat kuukautiset (Hb tosi alhainen tästä syystä), aikuisiän akne. Nyt ristiriitaiset tunteet otanko vai en. Niin ja onko syöpäyhteyttä?
Kommentit (39)
niin lyhyiksi, että ne ovat kohdunkaulan sisällä, joten eivät tunnu miehelle. Minulla on lyhennetty kahdesti, kun ensimmäinen lääkäri jätti ne juuri sojottamaan liian lyhyinä taipuakseen ja liian pitkinä, että tuntuu. Kävin yksityisellä, kokeneella lääkärillä, joka lyhensi ne niin ettei tunnu ollenkaan, sormellekaan vaikka kuin kaivelis. Tosin huono puoli on se ettei tiedä onko paikallaan. Paitsi, että mä tiedän olostani, kuukautisista ym. Mutta paras kai ois, jos ne ois tosiaan jätetty niin pitkiksi, että kiertyvät kohdunsuulle, eivätkä töki. Mutta mistäs sen kokemattomana tietää. :/ Mutta vaatikaa sitä lyhennystä, ja jos ei muka onnistu, vaihda lääkäriä. Kyllä onnistuu.
ei pms-oireita, ei lihomista, ei haluttomuutta. Ei mitään valittamista.
kuukautiset oli ennen kierukkaa 30 päivän välein ja "normaalin" runsaat. Eli side riittää pariksi tunniksi. Tai keskikokoinen tamponi. Sitten tulee läpi/ohi.
Aknea ei ole eikä mitään sellaisia ihojuttuja. Ei ennen kierukkaa eikä sen jälkeen.
Otin kierukan koska en halunnut tulla pariin vuoteen raskaaksi. Pillerit voisin unohtaa ja kondomi on tyhmä.
Asennus ei sattunut. Olen synnyttänyt kaksi lasta alateitse. Se nipisti vain ihan vähän. Olin kyllä ottanut särkylääkettä tuntia ennen asennusta.
Kierukan laiton jälkeen vuosin ensin kaksi kuukautta runsaasti, päivittäin. Sitten se muuttui tiputteluksi joka kesti vielä neljä kuukautta. Sitten se loppui onneksi ja alkoi normaalit kuukautiset 3-4 viikon välein.
Nykyään kuukautiset kestää 7-12 päivää ja on sellaista ruskeaa tai mustaa kökköä. Punaista verta näkyy äärimmäisen harvoin. Tulee pelkkää tummaa kökköä.
Eli hyvät puolet: en ole tullut raskaaksi koko aikana. Ei ole kuukautiskipuja. Ennen kierukkaa vatsaa nipisteli jonkin verran. Tuo kökkö ja ruskeat riekaleet on miellyttävämpää kuin juokseva veri.
Huonot puolet: 6 kk vuotaminen kierukan laiton jälkeen. Se on myös huono asia, että kuukautiset saattaa tulla nykyään useammin kuin ennen.
kokonaan pois. Sain ne runsaisiin kuukautisiin ja vuotohäiriöhin. Ekat kuukaudet oli vuotoje, ja alkoi jo ärsyttää. Sen jälkeen ei ole kuin pelkkää hyvää sanottavaa. Vuoden päästä vaihdan uuden. Halut palasi, mieliala piristyi ja muutenkaan en muista koko asiaa yleensä. Olisi pitänyt ottaa jo aiemmin...
vaikka miten yritin laihduttaa. Poiston jälkeen paino tippui nopeasti ja helposti. Lisäksi kierto oli 2 viikkoa tiputtelua, 2 viikkoa taukoa ja taas alusta.
Hyötynä oli se, että mun hiukset kihartui(!). Poiston jälkeen kyllä valitettavasti suoristuivat takaisin tikkusuoriksi.
Olin siis se 1/10 000 tai 1/100 000 joka sen saa. Hyviä puolia ei kerinnyt olla kuntuo migreeni kerran viikossa vei kaiken huomion. Kaksi kuukautta jaksoin, sitten otettiin pois eikä migreeniä ole sen koomin ollut.
laitto ei sattunut enempää kuin normaali gynekologitarkastus. Ekat 3 kuukautta pientä tiputtelua (melkein joka päivä pakko pitää pikkuhousun suojaa). Tämä oli tosin jo tiedossa, että yleensä ekat kuukaudet on vuotoa.
Nykyisin kuukautiset 6 viikon välein ja selviän hyvin pelkillä pikkuhousun suojilla. Ei PMS-oireita, ei painonnousua eikä mielialavaihteluja. Olen ollut todella tyytyväinen!
Onkohan normaalia, että vuodot jäävät pois Mirenan laiton jälkeen, mutta alkavat uudelleen? Minulla oli tilanne kuten monella muulla. Muutama eka kk tiputtelua. Sitten loppui vuoto kokonaan. Mutta nyt puolentoista vuoden jälkeen on taas alkanut vuoto. Ymmärtääkseni se on kuukautisvuotoa ja toistuu noin kk välein. Ei runsasta. Juuri sellaista ruskeaa mömmöä enimmäkseen. Verta harvemmin. Mietin, että pitäisikö mennä tarkistuttamaan tilanne, kun vuodot alkoivat uudestaan.
ja vain positiivista sanottavaa. Ekan asennuksen jälkeen 2kk tiputtelua lähes päivittäin, sitten vuodotonta kierukan poistoon asti. Ei kipuja, lihomista, haluttomuutta (päinvastoin, ehkäisy kunnossa-> halut isommat), aknea tms. Tokan asennuksen jälkeen tiputtelua vain kuukausi, sitten vuodotonta (kierukka ollut nyt 1,5v). Suosittelen.
Asentaminen sattui paljon ja olin sen jälkeen kipeä pari päivää (en ole synnyttänyt). Muutaman päivän tiputteluvuoden jälkeen kuukautiset jäivät muutamassa kuukaudessa käytännössä kokonaan pois. PMS-oireita tulee joskus (turvotus, rintojen arkuus) ja joskus nipistelee kohtua, muttei mitään verrattuna aiempiin "toimintakyvyttömyyskipuihin". Lihoin jonkin verran, mutta kas kummaa, en pistänyt sitä kierukan syyksi, ja kilot ovat tippuneet oikein nätisti, kun otin itseäni niskasta kiinni. Seksi on loistavaa, spontaania, jes!
Minulla oli hormoonikierukka kuusi vuotta, unohdin poistaa ajoissa;). Miehelle tehtiin sterilisaatio, niin poistin omani. Olen kuin eri ihminen nyt, mieskin sanoo että olen tullut takaisin:). Voisi sanoa että elämä oli tasapaksua kuusi vuotta. Mikään ei innostanut niinkuin ennen ja seksi vähiten. Ei tehnyt mieli ja ryhdyin seksiin vain miehen takia. Nyt kun kierukka pois ihmettelen miten elämä maistuu, kostun helposti ja seksi mielessä usein. Päivittäin nyt ollut seksiä, mies innoissaan. Joten voisi sanoa että kärsin kuusi vuotta tasapaksua elämää, jos olisin sen tiennyt olisi jäänyt laittamatta. Toinen huono puoli että sattui älyttömästi laitto vaikka kolme synnytystä takana, vertakin tuli laiton yhteydessä. Tiputteli 6 kk. Muuten ei fyysisiä vettäkin, kurjin toi seksin puute.
Anteeksi kirjoitus virhe, kirjoitan puhelimesta. Tarkoitin että "muuten ei fyysisiä Oireita",
ei "vettäkin", puhelin arvailee sanoja:).
mitän muuta hyvää ei sit ollutkaan :D
oliko kipuja?
mitän muuta hyvää ei sit ollutkaan :D
Onko kierukalla mitään vaikutusta PMS-oireisiin?
Mulla ollut hormonikierukka nyt reilun vuoden. Laittaminen sattui kamalasti (ei synnytyksiä takana), alavatsa kivut kesti 3päivää..
+Kuukautisia ei ole ollut koko vuoden aikana, pientä tiputtelua vaan satunnaisesti.
+helppo
+ei menkkakipuja
-haluja ei juurikaan enää oo ja yhdynnät sattuu
-limakalvojen kuivuus :/
-näppylät kasvoissa
En haluais ottaa pois, mutta sivuoireet haittaa mua ainakin.
onko kukaan kuollut tähän? saanut veritulppaa kuten yasmin ehkäisypillereissä...
kuolleet tuskin kertoo itse. Onko tämä turvallinen?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2012 klo 21:42"]
Minulla oli hormoonikierukka kuusi vuotta, unohdin poistaa ajoissa;). Miehelle tehtiin sterilisaatio, niin poistin omani. Olen kuin eri ihminen nyt, mieskin sanoo että olen tullut takaisin:). Voisi sanoa että elämä oli tasapaksua kuusi vuotta. Mikään ei innostanut niinkuin ennen ja seksi vähiten. Ei tehnyt mieli ja ryhdyin seksiin vain miehen takia. Nyt kun kierukka pois ihmettelen miten elämä maistuu, kostun helposti ja seksi mielessä usein. Päivittäin nyt ollut seksiä, mies innoissaan. Joten voisi sanoa että kärsin kuusi vuotta tasapaksua elämää, jos olisin sen tiennyt olisi jäänyt laittamatta. Toinen huono puoli että sattui älyttömästi laitto vaikka kolme synnytystä takana, vertakin tuli laiton yhteydessä. Tiputteli 6 kk. Muuten ei fyysisiä vettäkin, kurjin toi seksin puute.
[/quote]
Melkein kun mun tarina, paitsi että ongelmat jatkui vaihdettua toiseen ehkäisyyn. Just kävin nappasemassa renkaan pois ja aion olla hetken ilman ehkäisyä. Katsotaan jos omatkin halut seksiin ja ylensäkin kaikkeen palaisi. Enkä olis enää niin ärtynyt
niin lyhyiksi, että ne ovat kohdunkaulan sisällä, joten eivät tunnu miehelle. Minulla on lyhennetty kahdesti, kun ensimmäinen lääkäri jätti ne juuri sojottamaan liian lyhyinä taipuakseen ja liian pitkinä, että tuntuu. Kävin yksityisellä, kokeneella lääkärillä, joka lyhensi ne niin ettei tunnu ollenkaan, sormellekaan vaikka kuin kaivelis. Tosin huono puoli on se ettei tiedä onko paikallaan. Paitsi, että mä tiedän olostani, kuukautisista ym. Mutta paras kai ois, jos ne ois tosiaan jätetty niin pitkiksi, että kiertyvät kohdunsuulle, eivätkä töki. Mutta mistäs sen kokemattomana tietää. :/ Mutta vaatikaa sitä lyhennystä, ja jos ei muka onnistu, vaihda lääkäriä. Kyllä onnistuu.