Ennen vanhaan puhuttiin, että jos räkä on vihertävää, on kyseessä
Kommentit (16)
Täällä lääkärit kysyvät aina minkälaista ja minkä väristä räkä on ja päättelevät siitä jotain. En nyt muista miten päin värit ja virukset menivätkään.
Täällä lääkärit kysyvät aina minkälaista ja minkä väristä räkä on ja päättelevät siitä jotain. En nyt muista miten päin värit ja virukset menivätkään.
ja siis belgialainen yleislääkäri kyseessä. :-)
Ja nimenomaan ennen vanhaan ei noin puhuttu. Kun itse olin lapsi, roikkui kaikilla lapsilla aina vihreä räkä nenästä eikä se ollut mitään muuta kuin nuhaa. Joitakin vuosia sitten kyllä puhuttiin, mutta ei taas enää. Mulla itselläni oli hiljattain kuuden viikon nuha ja ilmeisesti poskiontelotulehdus, räkäkin alkoi olla jo ihan ruskeaa, ja päätä, kasvoja ja hampaita särki, mutta itsestään se lopulta parani.
räkä ja kurkkulima vihreenruskeeta. Ei mulla mitään ihmeempää ole kuin allergiaa. Olen vaan kertakaikkiaan hirvee limaliisa. Voin sanoa, että wituttaa...
ja se vihreä tulee kahdesta eri bakteerista, joista toinen on keltainen ja toinen sinertävä
itsellä tuli pari viikkoa sitten vihreätä räkää mutta se loppui parissa päivässä ja tauti meni ilman lääkkeitä ohi. Ei kai bakteeritulehdus parane noin nopeasti itsekseen ilman kuuria?
loppuvaiheissa räkä muuttuu kirkkaasta vihertäväksi ja keltaiseksi ilman tulehduksiakin.
että ruskehtava on bakteeri, vihertävä virus, ja kirkas allergista... :-)
paksua vihreetä limaa. Sitten olin reilun viikon terveenä ja nyt taas samanmoinen. On tosi karua! Lapsi olit tossa välissä viikon kuumeessa, nuhassa ja yskässä.
Mietin, ett meniskö lääkäriin, jos mussa muhii joku, joka lannistuisi kuurilla!
-ap
Ei pidä paikkaansa. Myös virusflunssassa tai allergiassa voi tulla vihreää tai jopa verensekaista ruskehtavaa räkää.
Toinen perätön luulo on, ettei bakteeritulehdukset menisi ollenkaan ilman antibioottia ohi. Suurin osa esim. poskiontelotulehduksista menee ihan itsestään ohi muutamassa viikossa.
Nostetaan. Onko se niin, että vihreä kertoo aina bakteeritulehduksesta? Entä jos on muuten terve eikä nenä ole tukossa, tai valu?
Olen tätä kysynyt Mehiläisessä sekä lastentautien erikoislääkäriltä että korva-, nenä-, kurkkulääkäriltä ja kumpikin on kiistänyt moisen. Vihreä tai ruskea ei kerro mitään. Sen sijaan kirkas nestemäinen räkä saattaa kertoa allergiasta.