Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pika-apua järkyttäviin menkkakipuihin.

Vierailija
21.03.2010 |

Mikä auttaa?

Soitan kohta ambulanssin, kun vaan sattuu eikä mikään auta.

Ei ole hyvä seisten, istuen, maaten. Buranakaan ei auta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumia kans kunnolla

Vierailija
22/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöpussi alavatsalle. Osta kaurapussi jatkossa, saat kuumennettua sen mirkossa. Makaa rauhallisesti, opettele tunniatamaan kouristus ja sen seuraukset. Silloin kipu on ennakoitavissa, eikä aiheuta hallitsemattomuuden tunnetta.

Jos 400mg buranaa, ota 2-3.

Kun kipu tulee, älä liiku vaan hengitä. Mene kivun yli, hallitse sitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litalgin suppona takapuoleen. Auttaa nopeasti

Vierailija
24/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on v armastikin endometrioosi. Kannattaa mennä lääkäriin ja selostaa kivut tarkemmin. Muista kertoa niiden ajankohta (vuodon alettua vai esim. viikkoa ennen) ja tuo, miten kovia ne ovat.

Mä en nuorena ja ujona osannut vääntää rautalangasta eikä lääkäri uskonut, että niin nuorella voisi olla endometrioosia. Se jäi sitten hoitamatta ja aikaansai vanhempana niin pahaa lapsettomuutta, että en enää pystynyt saamaan vauvaa.

Eli mene lääkäriin. Se voi olla joku akuutti puhjennut kysta, joka voi aikaansaada mm. vatsakalvon tulehduksen, tai sitten "vain" endometrioosi, jota voidaan ja ehdottomasti kannattaa hoitaa mm. ehkäisypillereillä.

Vierailija
25/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voi olla myös eräänlainen pms, jos oireet alkavat n kierron puolivälistä ja kestävät ehkä niin, että loppuvat n viikkoa ennen menkkojen alkua. Silloin se liittyy jotenkin keltarauhashormoniin. Mulle yksi lääkäri luuli, että oli endometrioosia ja määräsi hoidoksi keltarauhashormonia, ja silloin mä vasta olin todella kipeä 24/ aivan koko ajan. Eli kyllä sen syy pitää selvittää, että osataan hoitaa oikein ja niin, että hedelmällisyytesi säilyy, jos haluat äidiksi myöhemmin.

Vierailija
26/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikkimatolla makaaminen auttaa alaselän lukkokramppeihin hetkeksi. Kokeilepa. Kaduttaa itseäni pillerin lopettaminen, koska niiden aikana ei ollut mitään kauheita oireita.

Vierailija
27/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vauvafoorumillekkin kirjottanut niin koita nyt saada perseesi jotenkin muuten sairaalaan kuin ambulanssilla! IDIOOTTI!

Vierailija
28/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi burana 800 mg ja panacod kolmesti päivässä auttaa ihan ok. Myös litalgin voi auttaa. Noi lääkkeet lievittää mulla kipua sillein että pystyn seisomaan, kävelemäänkin rauhallisesti, eli melkein normaalia elämää. Menkää lääkäriin hakee reseptit ja toisaalta kannattaa tutkia ultralla ettei ole endoa tai kystiä.

Tää on sitä ihanuutta kun saa olla nainen, jos olisin varma etten halua lapsia niin olisin jo käynyt leikkaa kaikki noi kipua aiheuttavat elimet pois jo teininä.

Vierailija
29/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vauvafoorumillekkin kirjottanut niin koita nyt saada perseesi jotenkin muuten sairaalaan kuin ambulanssilla! IDIOOTTI!

Ketju on aloitettu 2010, että eiköhän ketjun aloittaja ole ongelmansa jo tavalla tai toisella hoitanut :D siitä idiootista siis...

Vierailija
30/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkankoukistajien venyttäminen auttaa mulla usein. Sitten laitan lämpöhauteita alavatsalle.

Reilu vuosi sitten kivut alko yltyä niin, että burana ei enää auttanu. Kävin lääkärissä  sitten viime keväänä ja tutkittiin asia, kaikki näytti ihan normaalilta ja lääkäri kirjotti reseptin panacodiin. Sitä en oo kokeillu kovinkaan, koska työssäni en voi olla kolmiolääkkeen vaikutuksen alaisena.

Mulla on ehkäisykapseli, en tiedä onko sillä vaikutusta asiaan (oli ollut kipujen yltyessä paikallaan noin 10kk, edellinen kapseli oli ollut 2v ja sen kanssa ei ollut tätä ongelmaa). Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia?

Vierailija
31/41 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkkeet eivät ole minulla auttaneet, punaviini kyllä.

Vierailija
32/41 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon melkeen 15, mulla ei itsellä oo oikeestaan koskaan menkkojen aikana kipuja. Mutta sitten kun ne joskis tulee niin halleluja saan huutaa hoosiannaa. Mulla esim. voi tuntua jopa jaloissa se kipu joskus kolottaa pohkeita ihan älyttömästi. Burana tehoaa tosi hitaasti mutta varsinki nyt kesällä meen ite lämpimälle partsille istumaan tuoliin sivuttain, tai silleen että jalat on käsinojan yli ja pidän kurkusta tai solisluista kiinni. Hellästi siis tietenkin en painele tai mitään mutta voi olla että liikuttelen eessun taassun kättä. Tosin mun toinen jalka on toisen penkin käsinojalla jotta voin levätä kättä siinä mikä myös helpottaa pohkeen kolotukseen.

Mulla näitä kipuja tulee niin harvoin etten osaa aina olla näiden kanssa. Oksentelua on tullut joskus menkkojen jälkeen n. 1-2vkn välein.

En tiedä mistä se johtuu mutta annan olla, oksentelulla saan sentään muut virukset pois.

Vierailija
33/41 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans 14 ja sattuu iha järkyttävästi.Nukkuminen ei onnistu eikä mikää auta ei myöskää särkylääkkeet.

Vierailija
34/41 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teen oon ottanu jo panadol zapp tonnin eikä auta yhtää ja 4 pv menkoista hiki virtaa ja välillä tulee kylmä en pysty olemaa paikoillaan kun tuntuu että alavatsa räjähtää kivusta.. tärisyttää itkettää sattuu eikä mikään auta. Mul on ollu menkat 3-4 vuotta ja vast lähiaikoina on tullu niin että neljäntenä päivänä tulee kaikki järkyttävä kipu

Vierailija
35/41 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja sitten menet kontallesi ja teet "kissavenytyksiä" eli köyristät selkääsi ja venytät selkääsi kuin kissa. Hitaasti ja rauhallisesti ja yrität rentoutua. Ei tääkään kipua pois vie, mutta pahimmat kouristukset ja saatat säästyä oksentelulta. Lämmin suihku auttaa myös, mene sinne suihkuun tekemään noita venytyksiä.

Ja sitten lääkäriltä kunnon lääkkeet huomenna.

Terveisin eräs, jota lääkärit ei lapsena uskoneet. Makasin kylppärin lattialla oksentamassa päivän joka kuukausi...

Ohis Jos menkat tai endometrioosi aiheuttaa oksentelua, ei siinä kipulääkkeet auta. Ap- menkkakipuihin pitää ottaa ennakoivasti ja säännöllseti kipulääkettä, jotta kipulääke auttaa. Varaa gynekologille auki ja saat helpotusta vaivoihisi. Tavalliselle lääkärille turha mennä.

Vierailija
36/41 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoivat e-pillerit.

Vierailija
37/41 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:48"]

Oon 14 vee ja kauheet menkkakivut mitä voin tehä ku särkylääkkeet ei auta :/

Ensinnäkin kun tietää, että menkat ovat alkamassa ja kun varmasti tiedät, missä vaiheessa ne menkkakivut alkaa, niin ala syömään jo etukäteen särkylääkettä. Siinä on joku sellainen juttu, että pitäisi ottaa etukäteen, tarpeeksi iso määrä. Esim. mulla kivut tulevat vasta toisen päivän loppupuolella ja kolmantena päivänä. Voit käydä terveydenhoitajalta tai vaikka apteekista kysymässä, mikä voisi olla se sopiva annostus sun ikäiselle. Ja sen lääkkeen pitää olla TULEHDUSkipulääkettä, kuten esim. burana. Toinen vaihtoehto on hakea koululääkäriltä tehokkaampia särkylääkkeitä. Miranax on yleinen tulehduskipulääke menkkakipuihin. Toinen on muistaakseni Litalgin, joka on kylläkin lihasrelaksantti.

Koululääkäri kyllä lähtee tyrkyttämään sulle ehkäisypillereitä, mutta sano niille ei kiitos (jos todellista tarvetta niille ei ole). Muutama särkylääketabletti kuukaudessa on pienempi paha kuin joku 21 tablettia. Ja mulla kun käytän Miranaxia, sitä menee yhden menkkaviikon aikana maksimissaan 1,5 tablettia. Se on niin tehokasta. Ja kun pakkauksessa on 30 tablettia, niin voit laskea siitä, että 2 tabletin kuukausivauhtia lääkettä riittää silti pitkäksi aikaa.

Särkylääketabletin vaarallisuutta ei voi rinnastaa e-pilleriin. Noissa on erilaiset riskit ja ongelmat.

Vierailija
38/41 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 14 vee ja kauheet menkkakivut mitä voin tehä ku särkylääkkeet ei auta :/

Kokeile camomilla teetä. Itsellä lievittää hyvin, kovia menkkakipuja.

Vierailija
39/41 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää gynekologille ja kertokaa vaivanne.

Erillaisia lääkkeitä löytyy. Kysykää traneksaamihappoa.

Vierailija
40/41 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 11v ja ihan hirveet menkka kivut ei pysty liikkumaan ja suihku ja burana ei auta. AUTTAKAAAAA!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi