Au Pairin palkka
Paljonko Aupair saa palkaa per viikko & montako tuntia?
Kommentit (9)
Mutta yleensä työntunteja on 6h/ viitenä päivänä viikossa.
Palkkaa saa minimissään 250€/kk yleensä 300€/kk ja esim. Sveitsissä minimi on 400€/kk.
Palkan lisäksi moni maksaa kielikurssin (mihin menee joko vähän jos esim. "kansanopistossa" tai paljon jos em. ei ko. maassa ole) ja usein perhe maksaa myös lennot. Lennot maksetaan aika usein niin, että aupair maksaa itse tulolennon ja perhe sitten esim. 1-3 kuukauden päästä maksaa sen aupairille ja huolehtii paluulennon kun se on ajankohtainen.
Jos on tyo vain 3 x/viikko + satunnaiset viikonloput, paljonko maksetaan?
niin siltikin palkka minimissään 250e!
Ja työajat kannattaa sopia etukäteen. Yleensä aupairille on ihan sama mitkä päivät on töissä, mutta jos ja kun tutustuu paikallisiin nuoriin jne. niin ehkä haluaa enemmän viikonloppuvapaita, koska sosiaalinen elämä silloin vilkkaampaa mitä esim. maanantaisin kun ihmiset koulussa jne.
au pairin viihtyvyyteen vapaa-ajallaankin. Esim. just maksaa kielikurssia, jolta voi saada kavereita. Ja muistaa, ettei se au pair ole orja, ei kaikkea voi teetättää, vaikka pienen korvauksen maksaakin. Tuo on nimittäin halpaa lastenhoitoa, vaikka tietysti au pairille kuuluu ne ruuat ja eläminenkin. Kelastahan voi saada yksityisen kodinhoidontukeakin! Ja tietty siis au pairin sopimuksessa voi kotitöitäkin olla, muttei mahdottomia kannata vaatia.
Aupair on ensisijaisesti lastenhoitaja, ja kotityöt eivät hänelle kuulu. Kuitenkin _pieniä_ kotitöitä voi hänen olettaa hoitavan, esim. silloin tällöin pesevän koneellisen pyykkiä, täyttävän/tyhjentävän tiskikoneen, huolehtivan päivällä lapsille ruuan, kattavan illalliselle pöydän jne.
Eli ns. kevyitä kotitöitä joita voi lasten hoidon ohessa tehdä, ei mitään viikkosiivousta imuroimisineen ja moppailuineen ja vessan jynssäilyineen, ei koko perheen pyykkihuollosta vastaamista, ei joka päivä kaikkien aterioiden valmistamista jne. jne.
Aupair on vähän kuin pph, eli hän tekee suunnilleen samat hommat, ei ole mikään kodinhoitaja!
ja etukäteen sopikaa työajat ja vapaat. Mikäli joskus tarvitsetkin ylimääräistä apua, maksat siitä pientä extraa tai muuta kivaa. Itse olin au pairina nuorena ja mikäli perhe halusi minun joskus katsovan lapsia lauantai iltana. antoivat he siitä 10e lisää palkkaa ja hommasivat parempaa naposteltavaa. Se oli mielekästä ja suostuinkin mielelläni näihin ylimääräisiin "keikkoihin". Kielikurssin perheet yleensä maksavat ja hyvä niin, sillä siellä tapaa muita nuoria.
Ainakin pari vuotta sitten minimitaskuraha kuukaudessa tais olla 251e (tms). Ja tunnit sopimuksen mukaan, n. 20-30. Jos enemmän, niin kyllä sitten sitä taskurahaakin enemmän. Ja tietty tehtävätkin varmaan vaikuttaa siihen taskurahaan.