Kuka muu toimii näin päiväkotilastenne pukeutumisen kanssa :)
Valitsen jokaiselle päivälle vaatekokonaisuudet huolella. lapsia on kolme ja kaikilla on viikon jokaisena päivänä eri vaatteet, ei ikinä samoja vaatteita kuin edellisenä päivänä. Asukokonaisuudessa vaatteet sopivat tyyliltään ja väreiltään toisiinsa (sukkia myöten).
Nautin lasten vaatteiden kanssa "pelaamisesta". Se on vastapainoa raskaalle työlleni. Huomasin juuri, että kaikilla lapsillani on aivan järjettömät määrät vaatteita :) mm. pitkähihaisia trikoopaitoja 40kpl., t-paitoja 30kpl., hameita 10., mekkoja 20., collegehousuja 20., farkkuja 10 yms.
Vaatteet toki kiertävät kaikilla lapsilla (kaikki tyttöjä), mutta vähemmälläkin toki pärjäisi :)
Olenko ainoa laatuani? ja en ole lastenvaateblogisti!
Kommentit (30)
a)mulla olis tyttöjä
b)mulla ei olis poikaa, joka saa raivarin jos ehdotan väärän väristä paitaa.
Minunkin lapsella on n. kolme kertaa enemmän vaatteita, kuin olisi tarvetta. Tämä lapsi käyttää n. kolmea eri trikoopaitaa ja kaksia eri housuja.
Vaatteita on siksi paljon, kun tälle nuoremmalle ostin "oman vaatekerran" ja myöhemmin löysin isoveljen vanhoja järjettömän kasan mummolan varastosta. Kaikkee ei voi muistaa.
Vähän katson, että kutakuinkin passaavat yhteen (tai voi mieskin ottaa vaatteet valmiiksi ja värisilmä toimii silläkin). Vaatteita on noin vähän yli viikon varoiksi, eli kerran viikkoon tarttee pesukoneen pyörittää kolmisen koneellista (+lakanat) En ole vaatefriikki, yleensä ostan netistä alesta laatuvaatteita, mutta oisko esim trikoopaitoja se 7/lapsi jne.
juu, en todellakaan ole noin tarkka. Koitan vähän katsoa kuopuksne kanssa, että vaatteet sopisi edes jotenkin yhteen, ja olisi siisitit ja puhtaat. Isommat lapset katsovat itse vaatteensa. Mutta en ole ikinä jaksanut olla noin tarkka, ja toisaalta taloudellinen tilanne on aikanaan estänyt sen, että niitä sopivia vaatteita olisi ihan noin paljoa kaapeissa :)
Jos lapsissa olisi tyttöjä enemmän kuin tuo yksi, niin ehkä katsoisin vähän enemmän, tuo ainoa tyttökin on jo esiteini. Ja muuten en jaksa ihan hirveästi noiden vaatteiden kanssa pelata, aamulla yleensä katson vaatteet pinoon kuopusta varten.
ja säähän sopivat. Kyseessä siis 6 ja 9 vuotiaat tytöt. Pukeutuminen on jo nuorilla lapsilla tapa ilmaista itseään ja persoonallisuuttaan. Lapsilla on hyvin erilainen värisilmä kuin aikuisilla eivätkä he useinkaan halua pukeutua sävy sävyyn vaan pikemmin värikkäästi ja jopa hieman hassusti.
Lisäksi en osta koskaan vaatteita ilman, että lapset ovat mukana ja ilmaisevat halunsa saada uusia vaatteita. Olen huomannut, että vaatteista on paljon enemmän iloa silloin, kun lapsi on saanut itse valita ja sovittaa vaatteensa. Tällä tavalla pärjätään myös paljon vähemmillä vaatteilla, lapset eivät nimittäin itse älyä tarvitsevansa 20 mekkoa vaan ennenminkin pyytävät uusia vaatteita silloin, kuin huomaavat edellisten käyvän pieniksi.
Sanottakoon vielä, että rakastan vaatteita ja lasten vaatteet ovat minusta erityisen ihania!
Meillä myös lapset (9v ja 5v) valitsevat itse vaatteensa ja meidän yhteinen harrastus on kirppiksillä kiertely. Sieltä saavat ostaa vaatteita aina, kun kiva löytyy. VAatteita on ihan sopivasti, 5-v sais olla enemmänkin, kun tykkään, että vaatteet ovat aina puhtaat eli vaihdamme herkästi, jos vähänkin likaantuu.
1-v kuopus ei vielä valitse itse ja hänellä on vaatteita ihan hirmu määrä, kun ollaan saatu sukulaisilta. Mutta hänellekin valitsen mukavan tuntuiset vaatteet, mielellään värikkäät :)
ja kyllä heilläkin _aina_ on väreiltään sointuvat vaatteet päällä. Ihan minimiä minusta...
mutta lapsille se ei kelpaa.
Olemme päätyneet jonkinlaiseen kompromissiin. Farkkuja ja "siistejä housuja" en enää tyrkytä, saavat mennä päiväkotiin veluurihousuissaan, kunhan värit sopii yhteen.
Siitä en tingi että joka aamu laitetaan puhtaat vaatteet. Rikkoutuneet ja tahraiset (jos tahroja ei siis saa pois) heitän armotta roskikseen.
Riisuin osan vaatteista pois matkalla vaikka oli pakkasta. Ne vaatteet hiersivät niskasta ja saumoista liikaa.
Päiväkodin tädit sitten säälivät minua ja pukivat ylleni 60-luvun kirpparikamaa. Tämä tapahtui 82. Kuulin kuinka haukkuivat äitiäni, kun ei osaa pukea lastaan talvenvaralle (säälivät myös köyhyyttämme) :D En viitsinyt mainita vaatteista repussa sillä ne tuntuivat niin ahdistavilta ylläni.
Nykyäänkin pukeudun lähinnä vanhoihin verkkareihin, koska uudet vaatteet ärsyttävät ihoani ja ahdistavat. En ole koskaan välittänyt pukeutumisesta.
T: 11cm mies
hän haluaa vain mukavat vaatteet, värillä tms. ei väliä. 3 v tyttö puolestaan haluaa vain ja ainoastaan mekkoja päälleen (yritän ostella käytännöllisiä lyhyitä tunikamallisia, etteivät olisi liian hankalia pk:ssa).
Kyllä nyt katson sen verran että värit ei kauheasti riitele keskenään, mutta joskus on pakko laittaa vähän epäsopivampaa, jos on kiire eikä käteen osu kuin yhdet sopivankokoiset sukkahousut.
Saavatko lapset päättää itse mitään? Hehän niiden retkujen sisällä joutuvat olemaan koko päivän!
Meidän poika rakastaa spiderman-paitaansa ja laittaa sen muidenkin lasten ihailtavaksi mielellään päiväkotiin. Mahtaako ap:n lapsilla olla mitään tällaista päällepantavaa, josta lapset itse nauttivat? Varmaan muistat itse sen olon lapsuudesta, kun sait jotain päällesi, joka susta oli aivan ihanaa, vaikka vain kaulaketjun. Mikä fiilis koko päiväksi!
No onhan se mahdollista jos olit jo eskarilainen.
Tuolloin aika monet kulkivat eskarimatkansa itsekseen.
Riisuin osan vaatteista pois matkalla vaikka oli pakkasta. Ne vaatteet hiersivät niskasta ja saumoista liikaa.
Päiväkodin tädit sitten säälivät minua ja pukivat ylleni 60-luvun kirpparikamaa. Tämä tapahtui 82. Kuulin kuinka haukkuivat äitiäni, kun ei osaa pukea lastaan talvenvaralle (säälivät myös köyhyyttämme) :D En viitsinyt mainita vaatteista repussa sillä ne tuntuivat niin ahdistavilta ylläni.
Nykyäänkin pukeudun lähinnä vanhoihin verkkareihin, koska uudet vaatteet ärsyttävät ihoani ja ahdistavat. En ole koskaan välittänyt pukeutumisesta.
Kotivaatteet saa valita vapaasti, arkivaatteet valitsen minä joskin tytön mielipidettäkin kuunnellaan (saatan esim. kysyä kumpi paita kahdesta, tai jos sanoo ettei halua jotain niin sitten vaihdetaan jne). Arkivaatevalinnoissa dominoin koska se on nopeampaa ja pystyn paremmin pelaamaan pyykkien mukaan (mitä puhtaana, pesussa, minkä värisiä kohta pestään jne.). Eikä lapsi valita, tietty sitten kun alkaa enemmän kiinnostua vaatteista niin mielipiteitä kuunnellaan.
Lapsella on kohtalaisen paljon vaatteita, mutta syy on lähinnä se etten halua pestä joka päivä pyykkiä :D
En vain pysty laittamaan räikeästi keskenään riiteleviä vaatteita lasten päälle. :D Mutta sen verran lepsu olen, että päiväkotiin laitetaan mukavia, aika nuhjaisiakin vaatteita, koska ovat siellä kovassa käytössä. Muuten lapset pukeutuvat siististi ja tyylikkäästi.
Ainakin vanhimmalle lapselleni on jo periytynyt taipumukseni estetiikkaan. On tarkka siitä, että kylään lähtiessä on "hienot" vaatteet päällä. :)
hanki turhaan liikaa vaatteita. Joka päivä on puhtaat vaatteet, mutta joskus rikkinäisiä. Ja nekin ovat kyllä tarhaan lähtiessä vielä ehjiä. Mutta 5-vuotias poika kuluttaa vaatteita ihan sikana, etenkin housunpolvet on todella kovilla. Samoin sukat on kertakäyttökamaa. Joten en todella osta ylenmäärin paitoja tms. kun rahaa palaa jo housuihin ja sukkiin jatkuvasti aika paljon... Ja toinen poika on kasvamassa myös tarhaikään...
No onhan se mahdollista jos olit jo eskarilainen.
Tuolloin aika monet kulkivat eskarimatkansa itsekseen.Riisuin osan vaatteista pois matkalla vaikka oli pakkasta. Ne vaatteet hiersivät niskasta ja saumoista liikaa.
Päiväkoti sijaitsi 300 metriä kodistamme.
Meillä vaatteiden valinta menee käytännössä niin, että kysyn lapsilta edellisenä iltana mitä he haluaisivat huomenna laittaa päiväkotiin päälle. Jos tyttö valitsee jonkun mekon, minä valitsen siihen sopivat sukkikset ja paidan. Tyttö valitsee siihen itse korut joita haluaa käyttää. Eli meillä lapset tekevät sen ensimmäisen valinnan...ja minä rakennan asun loppuun. lapset ovat monesti tässä mukana. Haluan opettaa lapsille siistiä ja tilanteisiin sopivaa pukeutumista. ja hyvin on alkaneet opit mennä perille :) Kohta ei äidin tarvitse puuttua vaatevalintoihin ja tytöt kulkee kivoissa asukokonaisuuksissa :)
Ostan vain sellaisia vaatteita, jotka oikeasti silmää miellyttää. Lapset on yleensä aina mukana ostoksilla ja saavat sanoa oman mielipiteensä. Printtipaitoja meille ei osteta...ainoastaan yöpuvuissa printit on ok!
ap.
Valitsen illalla valmiiksi seuraavan päivän päiväkotivaatteet. Katson, että vaatteet sopivat yhteen pikkupöksyjä myöten. PK:n joka päivä puhtaat vaatteet, kotona saatetaan pitää samoja pari päivää silloin kun pysyvät puhtaana (eli harvoin :) ). Saatan kysyä, haluavatko lapset mekon vai housut, tai minkäväriset vaatteet he haluavat. Isompi saattaa toivoa jotain ihan tiettyä vaatetta.
Sen sijaan tukkapampulansa ja miten hiukset laitetaan (letit, saparot, ponnarit) saavat itse päättää, niiden väreistä en jaksa nipottaa enää.
Vaatteita on aika paljon, lähinnä kirppareilta, huutiksesta ja alesta ostettuja. Pyrin ostamaan nättejä ja laadukkaita, mutta käytännöllisiä lastenvaatteita. En suostu silittämään pk-vaatteita! Nättejä senkin vuoksi, että siten loputtomasta pyykkihuollosta tulee itsellekin mukavampaa.
Tytöt 2 ja 4.
Tuntomerkit täsmää tarkasti.
Se on sitä kapinaa sitten! Teinit osaa bongata juuri sen jutun, jota et ole heidän antanut fanaattisella mielipiteellä tehdä! Lycka till tulevien Karjala-mainospaitoihin tai pupunkuviin pukeutuvien teinitytsyjen kanssa!
Printtipaitoja meille ei osteta...ainoastaan yöpuvuissa printit on ok!
ap.
a)mulla olis tyttöjä
b)mulla ei olis poikaa, joka saa raivarin jos ehdotan väärän väristä paitaa.
Minunkin lapsella on n. kolme kertaa enemmän vaatteita, kuin olisi tarvetta. Tämä lapsi käyttää n. kolmea eri trikoopaitaa ja kaksia eri housuja.
Vaatteita on siksi paljon, kun tälle nuoremmalle ostin "oman vaatekerran" ja myöhemmin löysin isoveljen vanhoja järjettömän kasan mummolan varastosta. Kaikkee ei voi muistaa.