Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Jeesukselle nauraa?

Vierailija
18.03.2010 |

Olen miettinyt, että vaikka uskon Jeesuksen sovitustyöhön kristinuskon mukaan, niin onko outoa, että jotkut Jeesus-vitsit naurattaa.

Esimerkiksi Monty Pythonin Brianin elämä on huippu, enkä ymmärrä miksi jotkut uskovat vetävät siitä herneet nenään. Siinä tosin ei mielestäni Jeesuksesta pahaa sanota, ihmisiä vain pilkataan. Entäs "Jeesus tulee -oletko valmis?" lauseesta väännetty "Jeesus tulee, ota koppi" on mielestäni hauska. Viimeisenä esimerkkinä Fingerpori-sarjakuvassa on kohta, jossa Jeesus esittelee housuja miehelle ja toteaa, että "olen sovittanut nämäkin puolestasi". Uskovat ovat loukkaantuneet kuulemma, mutta en sitten varmaan ole oikeasti uskova. Ei minua suoranainen pilkka kuitenkaan huvita, nuo olivat omia esimerkkejäni siitä, mitkä minua ovat huvittaneet, vaikkei tiettyjen piirien mukaan varmaankaan "saisi"

Kaikki kommentit kiinnostaa, ateistit ja uskovat, antakaa palaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä sano tätä pahalla, olen saanut kristillisen kasvatuksen ja on asioita joita en myöskään siedä. Esimerkiksi ap:n mainitsema " Jeesus tulee, ota koppi" on hauska, mutta siitä lisää väännetty " Jeesus tulee, syljetkö vai nieletkö?" on mauton ja vihastuttava.

Mitään asiaa en kuitenkaan pitäisi niin pyhänä ja tabuna, ettei siitä saisi hyväntahtoista leikkiä laskea. Johan ei siis mennä liiallisuuksiin!

Vierailija
2/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kenekään uskoa ei pilkata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota syljetkö/nieletkö -juttua. Rienaavaa, sanoisin. Mutta miksihän tuo kopin ottaminen hymyilyttää eikä omatunto edes soimaa.

Muistin juuri vanhan vitsin pohjattoman optimisesta ihmisestä, joka löysi hyvää kaikesta mahdollisesta. Lopulta joku kyllästyi ja kysyi, että keksitkös saatanasta hyvää sanottavaa. Hetken mietittyään vastaus kuului "on se ainakin ahkera". Uskon Saatanan olemassaoloon ja silti tuo on hauska.

South Parkissa seikkailevat saatana ja Jeesus ovat hieman mauttomia, Simpsoneissa Jumala taas on hauska tyyppi. Jeesus istuu yksinäisen ja hieman traumatisoituneen näköisenä keinussa ja Jumala sanoo:"Maa, mikäs paikka se olikaan? Ai niin, poikani kävi siellä kerran. En tiedä mitä hänelle siellä tapahtui, mutta hän ei ole sen jälkeen ollut entisensä" Oikeat uskovaiset eivät varmaan repeile tuollaiselle tai edes katso Simpsoneita... t. ap

Vierailija
4/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syljetkö vai nieletkö" on alatyylistä ja mautonta jopa ateistin mielestä.

Vierailija
5/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pilkkaa ketään. Enkä veistele Jeesus-vitsejä kellekään. Joskus vain on mielestäni hauskoja sattunut kohdalle. -ap

Vierailija
6/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä saa, ja pitää nauraa. On eri asia pilkata, kuin nauraa. Moniin ihan todellisiinkin asioihin voi ottaa kantaa huumorin avulla, ja mielestäni kirkko on tässä jäänyt vähän jälkeen.

Uskoisin, että tämä tosiuskovaisten nihkeä suhtautuminen Jeesushuumoriin juontaa siihen, että he uskovat taustalla olevan pilkkaa uskontoa kohtaan.

Omat vanhempani ovat tosiuskovaisia (ihana nimitys, mutta miten sen nyt sanoisi, ei kiihkouskovaisia kummiskaan..) ja voivat kyllä joillekin Jessevitseille nauraa ihan vedet silmissä, kuitenkaan en ensimmäisenä heille niitä olisi kertomassa. Ihan ekana en kertoisi mustalaisille mustalaisvitsejä, vaikka tiedän myös monen mustalaisen näille nauravan. Tai neekerivitsit... Niin, paljon on kiinni siitä mikä vitsin kertomisen ajatus on.

Vierailija
7/12 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Vierailija
8/12 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä saa, ja pitää nauraa. On eri asia pilkata, kuin nauraa. Moniin ihan todellisiinkin asioihin voi ottaa kantaa huumorin avulla, ja mielestäni kirkko on tässä jäänyt vähän jälkeen.

Uskoisin, että tämä tosiuskovaisten nihkeä suhtautuminen Jeesushuumoriin juontaa siihen, että he uskovat taustalla olevan pilkkaa uskontoa kohtaan.

Omat vanhempani ovat tosiuskovaisia (ihana nimitys, mutta miten sen nyt sanoisi, ei kiihkouskovaisia kummiskaan..) ja voivat kyllä joillekin Jessevitseille nauraa ihan vedet silmissä, kuitenkaan en ensimmäisenä heille niitä olisi kertomassa. Ihan ekana en kertoisi mustalaisille mustalaisvitsejä, vaikka tiedän myös monen mustalaisen näille nauravan. Tai neekerivitsit... Niin, paljon on kiinni siitä mikä vitsin kertomisen ajatus on.

Minusta tuntuu että meillekin nauretaan ja pidetään koomisina koko ajan. Ei tässä maailman menossa muuten mitään järkeä olisi

Vierailija
9/12 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumori kuuluu ehdottomasti uskontoon. Hyvän maun mukainen huumori kohdistuu mielestäni mieluummin ihmisten uskonnollisuuteen kuin Jumalaan/ Jeesukseen/ Allahiin jne. Hyvällä huumorilla ei pyritä loukkaamaan ja siinä asetutaan myös itse naurunalaiseksi.

Vierailija
10/12 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huumori ei loukkaa kenenkään elämänkatsomusta, vaan on juuri ton tyylistä kuin esimerkit Fingerpori-huumorista. Toi nielemis- juttu sensijaan oli ällö, ei mitenkään humoristinen vaan typerä ja mauton.

Vierailija
11/12 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnoille saa ja pitää nauraa! Tabuja pitää koetella huumorin keinoin.

Vierailija
12/12 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellainen sovi HErrojen herralle ja Jumalan perijälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän