Onko pienten koululaisten vanhemmat mitenkään etusijalla kesälomien jaossa koulun kesälomien aikana?
Minulla on 4 viikkoa lomaoikeutta ja olen ainoa töissä jolla pieniä lapsia. Nyt kävi niin, että minulle on "myönnetty" 1 viikko lomaa kesäkuussa ja toinen viikko elokuussa ja loppu lomaa tarjottiin sitten koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Muut saivat lomansa haluamilleen ajoille keskelle kesää. Lain mukaanhan kesäloman täytyy yhtäjaksoisesti kestää 2 viikkoa, eli tuollainen "kesäloma" on muutenkin jo laitonta. Lisäksi minulla yh:na muutenkin on vaikeaa saada hoitajaa kesän ajalle, mutta silläkään ei näköjään ole mitään merkitystä.
Kommentit (31)
Lomien ajankohdan päättää työnantaja tes-määräysten puitteissa. Ei siinä sun lapsilta pidä mitään kysellä.
pienten lasten vanhemmat?? Lapsettomat ja sinkut joustaa ja joustaa ja joustaa ja joustaa että lasten vanhemmat voi hoitaa lapsensa parhaiten. Olishan se oikeesti kiva kun sitä joustoa näkyis joskus toisinkin päin.. Tai että joku joskus edes uskaltaisi ajatella että lapsettomalla ja/tai sinkullakin on ihan oikeasti muutakin elämää, samalla lailla kuin niillä lisääntyneillä.
Muutenhan kesälomien sopiminen on melkoista sissisotaa joka vuosi eikä siitä lakiin ole muuta präntätty ku että se työnantaja viime kädessä päättää.
voi olla aina etusijallla lasten vuoksi! Mutta tuo sinun kuvailemasi loman jako ei myöskään ole hyväksyttävää, toivottavasti saat ilman riitoja muutettua lain mukaiseksi.
Saan aina heinäkuun lomaa, koska olen kahden pienen koululaisen yh. Sain jo silloin, kun nämä oli päiväkodissa. Muut pitää lomat pätkittäin kesäkuun alun ja syyskuun lopun välillä. Työnantajalla on itselläänkin pienet lapset ja tämä pitää myös sen heinäkuun lomaa. Olen siitä onnellisessa asemassa ettei muilla ole pieniä lapsia. Tosin joudun muun ajan kesästä tuuraamaan omien töiden lisäksi kesälomalaisia ja se tietää ylitöitä.
Tähän ongelmaan tuskin on mitään hyvää ratkaisua, koska kaikki haluavat pitää lomansa samaan aikaan ja se taas ei useimmissa työpaikoissa ole mahdollista. Lomat pitää jakaa oikeudenmukaisesti eli ei voi aina sama ihminen olla lomalla heinäkuussa, vaikka olisi omasta mielstään kuinka pätevä syy ja tarve. Milloin sinä ap viime vuonna pidit lomasi?
Jos olet monena vuonna pitänyt ns. parhaaseen loma-aikaan, eipä taida olla muuta mahdollisuutta kuin tyytyä osaasi mutta jos taas olet aina saanut jämäajat lomista ja ne tietyt samat tyypit parhaat ajat, voisit ottaa yhteyttä luottamusmieheen.
Monissa työpaikoissa kesälomakausi on toukokuusta syyskuuhun, ja kyllä se niin vain on että lomia pitää jakaa sinne huonoillekin ajoille. Ei se ole työnantajan huonoutta, vaan käytännön sanelema juttu.
Ihmettelen miksi muka pienten lasten äitien pitäisi olla parhaaseen aikaan lomalla joka vuosi? Miksei kesäkuu käy, onhan silloinkin koulusta lomaa? Ja lasten päiväkotiaikana ongelmaahan ei edes ole, päiväkodithan ovat aina auki. Jos oma päiväkoti ei ole niin joku päiväkoti kyllä on, se on kunnan velvollisuus.
Onneksi omassa työpaikassani kohdellaan kaikkia tasapuolisesti, jokainen vuorollaan saa olla heinä-elokuussa lomalla. Ei se ole muiden vika eikä ongelma, jos joku on hankkinut lapsia tai on yksinhuoltaja.
Ei ainakaan meidän yrityksessä. Jos sun lapset vielä päiväkodissa, silloin sulla ei mitään hätää, mutta jos lapset ovat ala-luokilla lomien järjestäminen aina vaan haastavampaa.
On kyllä tosi tylsää jos työkaverit ei voi joustaa omista lomistaan. Itse aikoinani ennen lapsia pidin lomia esim. touko- ja elokuussa. Silloinhan saa edullisia matkoja etelään. Nykyään olen kyllä itsekäs ja pidän lomani koululomien aikana. Mulla nääs 3 ala-aste ikäistä muksua...
Lapsia väännetään liukuhihnalta ja sitten yhteiskunnan pitäisi tarjota kaikki kultalautaselta.
Kyllä se hyvin toimeentuleva, menestyvä ja urheilullinen sinkkukin saa pitää lomansa koska haluaa. Yhryppyiset vauvaperheet eivät heitä määräile.
vain ma-pe ajalla ;-)
ei melläkääm ikinä töitä lauantaina ole, mutta lomaa kuluu silloiselta päivältä.
ei melläkääm ikinä töitä lauantaina ole, mutta lomaa kuluu silloiselta päivältä.
nykyään monessakaan paikassa. Laskemisperusteet on pikkuhiljaa muutettu niin, että lomaan menee vain ma-pe. Näin miehelläni yksityisellä ja minulla valtiolla.
Meillä (kunnan hommissa)tuli niin paljon valitusta siitä kun osa sai lomansa haluamanaan aikana ja osa ei, että pomomme päätti että kukaan ei saa lomaansa toivomanaan aikana. Eli jos henkilöistä A ja B jomman kumman pitää olla töissä ja A haluaisi loman heinäkuuksi ja B elokuuksi niin tällöin A:lle laitetaan loma elokuuksi ja B:lle heinäkuuksi. Tasapuolista on.
Ärsyttää kovasti työyhteisössämme, jossa aina ennen lomat on saatu sovittua kaikkia tyydyttävällä tavalla (koska voimme pitää puljua kiinni). Tämähän se muiden napaa juuri kaivoikin.