Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana röntgen-kuvassa?

Vierailija
18.03.2010 |

Iski huoli, saatan olla raskaana (on ainakin yritetty) nyt n. viikko ovulaatiosta. Onkohan mitään toivoa, onko kellään kokemusta raskaudesta ja röntgenistä? Thorax-kuva ja vatsan päällä essu, auttaako asiaa mitenkään?!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siirrät kuvausta, jos vaan millään mahdollista. Ja teet testin heti kun mahdollista.

Vierailija
2/7 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olishan se parempi, mutta kuvat siis otettiin jo... :(

Keuhkokuumeen takia otettiin kuvat, eli vähän "pakkorako" kuville. Onko mitään mahdollisuuksia enää saada tervettä vauvaa?!

Surettaa ja ahdistaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt, että olin raskaana, kun mun virtsatiet kuvattiin. Ei siis edes mitään suojuksia ollut lantion alueella, kun röntgen otettiin juuri sieltä. Olin silloin 6. viikolla raskaana. Terveen tytön sain.

Vierailija
4/7 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa suurempi kuin saada sairas. Ennen aikaan vauvoja kuvattiin rontgenillä, joskus 70 -luvulla vielä.

Vierailija
5/7 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teratologinen tietopalvelu

Teratologinen tietopalvelu

Avoinna arkisin klo 9-12

puh: (09) 4717 6500

(normaalihintainen puhelu)

Jos olet saanut H1N1-rokotteen raskauden aikana, soita Teratologiseen Tietopalveluun. Keräämme tietoa sen käytöstä raskauden aikana. Rokotetta pidetään turvallisena ja viranomaiset suosittelevat sitä raskaana oleville.

Teratologinen tietopalvelu on valtakunnallinen puhelinpalvelu, joka antaa tietoa teratogeeneistä.

Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, joilla on haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen tai kehittyvään sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin tai isän käyttämät lääkkeet, äidin infektiot, sekä erilaiset kemialliset tai fysikaaliset ympäristöaltistukset.

Teratologinen tietopalvelu vastaa myös imetyksen aikaista altistumista koskeviin kyselyihin.

Teratologiseen tietopalveluun voivat ottaa yhteyttä raskautta suunnittelevat, tai jo lasta odottavat äidit ja isät, terveydenhuollon ammattihenkilöt, apteekit ja viranomaiset sekä tiedotusvälineet. Palvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon, eikä määrää lääkkeitä.

Palvelun ollessa suljettuna ota yhteys omaan neuvolaan tai äitiyspoliklinikkaan.

Teratologisen tietopalvelun toimialaan eivät kuulu:

Palvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon, eikä määrää lääkkeitä.

Työolosuhteiden turvallisuuden arviointi

Työssä tapahtuvaan altistumiseen liittyvät riskit kuuluvat ensisijaisesti omaan työterveyshuoltoon.

Yleinen raskauden ja imetyksen aikainen ravitsemusneuvonta

Yleinen lääkeneuvonta (esim. lääkkeiden yhteis- ja haittavaikutukset)

Vierailija
6/7 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus, että juuri röntgen-kuvan takia vauvalle tulisi jotain, on pieni.

Tämä ei nyt riitä tietenkään perusteluksi tuolle väitteelleni, mutta anekdoottina vain:

Minusta itsestäni on röntgen-kuva, kun olen KOHDUSSA.

1970-luvulla otettiin nimittäin sikiöstä röntgen-kuvia (asennon ja äidin lantion selvittämiseksi kai).

Olen kaikinpuolin terve.

Vierailija
7/7 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, hirmuinen helpotus!

Tosi paljon kiitos vastaajille, nyt on taas vähän helpompi hengittää! (Mitä nyt siis keuhkokuumeeltani kykenen...):)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme