Käytetäänkö teillä vaippoja?
Oletko koskaan ajatellut tätä?
Suomessa syntyy vuosittain vähän vajaat 60 000 lasta. Näistä vauvaperheistä suureen osaan otetaan äitiyspakkaus, jossa yhteiskunta nykyään lahjoittaa vauvaperheeseen neljä kestovaippaa 3-6 kg painavan vauvan käyttöön.
Jos jokaisella vauvalla korvattaisiin YKSI vaippa päivässä kestovaipalla ensimmäisen kolmen kuukauden ajan, vanhemmat ostaisivat kaupasta 180 000 vaippapakettia vähemmän (kestot korvaisivat kuussa noin yhden paketin) ja kaatopaikoille päätyisi karkeasti ottaen _700 000_ vaippaa_ vähemmän vuosittain.
700 000 vaippaa on aika korkea pino ja se maatuu kai noin sadassa vuodessa.
Kommentit (16)
Eikö teidän kaaliin mahdu, että jotkut käyttää kertiksiä ja jotkut kestoja.
paljon teillä menee vettä ja sähköä päivittäin niiden rättien putsaamiseen. Viemäritkin kiittää.
Miten paljon menee vettä yhden kertakäyttövaipan valmistukseen! Ja miten paljon siitä syntyy jätevettä.
kestiksiäkään ihan puusta suoraan poimita. ;)
Ei vaikutusta lapsimäärällä tähän mielestäni.
Helpompaa vaippailua, kuin kestot villahousukuorella ei mielestäni olekaan! =)
Villakuori ei juuri hoitoa kaipaa. Imut on helppo pestä. Kertavaipoissa olisi mielestäni liikaa rasittavuutta, niitä pitäisi olla jatkuvasti ostamassa ja kotiin kantamassa. Meillä ei vaipat ole koskaan loppu!
Meidän kestoja ei poimita puusta, ei, mutta olen tehnyt niitä mm. isoisän vanhoista flanellipyjamista ja froteista ja vanhasta fleecepaidasta, eli nk. jätemateriaalista. Eli ilmasimateriaalia on poislukien ompelulangat.
Imuina käytän lisäksi harsopötkylää. Niitä käytetään ihan loppuun, mitä siitä, jos harsovaipassa on jo jossain kohdassa reikä? käytössä ei haittaa imuna pätkän vertaa.
pestän joka toinen päivä pyykkiä, 2 lasta ja kaksoset, ei tod.tulis mieleen ruveta rättejä peseem kertikset kunniaan. johan siinä pitäs sitten pestä joka päivä pyykkiä jotta vauvaoil ois puhtaat vaipat.se on mielstäni tuhlausta koska yritämme sähkölaskut ja vedenkulutuksen pitää minimissä.
olen kyllä pyrkinyt siihen sitten että ainakaan kauaa ei tarvitse vaippja lapsen käyttää, vanhemmat lapset 1v 10kk kuivia jo olleet.joten siihen kun moiettiin jonkin kestoilijan pesevän vielä kolmevuotiaan rättejä niin aika paljon mennyt vettä ja sähköä,ja taatusti tulee pesty useemmin eikä ne mene vain "muun pyykin" seassa.
te oikein uskotte, että eri vaippojen luontoa kuormittavat vaikutukset on oikeasti tutkittu muutakin kuin mutu-tuntumalla mammojen toimesta JA tutkimuksen tulos oli se, että kestot ja kertikset ovat molemmat ihan yhtä huonoja. Parasta olisi, jos lapset vain oppisivat mahdollisimman pian kuiviksi eikä tarvitsisi käyttää vaippoja niin pitkään.
Sitä en kyllä tutkimuksesta muista, oliko kestojen ja kertisten määrä/päivä sama. Kestojahan joutuu vaihtamaan useammin, kun ne nyt ei niin paljon nestettä ime kuin kertikset. Kestojen käyttäjät ovat minulle tämänkin tiedon kertoneet, ei ole omaa keksintöäni.
Sitä en kyllä tutkimuksesta muista, oliko kestojen ja kertisten määrä/päivä sama. Kestojahan joutuu vaihtamaan useammin, kun ne nyt ei niin paljon nestettä ime kuin kertikset. Kestojen käyttäjät ovat minulle tämänkin tiedon kertoneet, ei ole omaa keksintöäni.
Ei kertsitkään ole tarkoitettu että ne pidetään päällä koko päivän!!
Vai olisko teistä kiva olla sitten vanhuksena koko päivän siinä samassa kusivaipassa, kun sehän imee tosi hyvin?!?!?
ja lapsi onkin jo täysin kuiva vaikkei ole vielä edes 2v.
Mua ihmetyttää tämä vessahätäviestintä kielteisyys, koska moni äiti tietää koska vauva kakkaa tai pissaa, mutta silti käytetään vaippaa.
Ihmetyttää että ihmiset antavat vauvojen ja isompien lapsien paskoa ja kusta housuunsa, vaikka tietävät mitä tapahtuu.
Antakaa vauvojen olla ilman vaippaa ja housuja! Joo ja tiedän että teillä on kylmät lattiat ja pitää olla korviin asti turkki päällä, että vauva pärjää... mutta ne joilla on iso, uusi omakotitalo niin kyllä vauvat siellä ilman vaatteita pärjää...
jos lapsi viestii selkeästi (esim. nälkääkään ei kaikki vauvat viesti selkeästi) ja jos on mahdollisuus pitää lasta koko ajan silmällä. Meillä kun on useampia lapsia ja kotitöitäkin pitää tehdä, niin sais varmaan lattioita luututa.
13 makuuttaa lasta ihan koko yön samassa vaipassa... ei ole heräillyt öisin syömään, mutta pissaa kyllä enkä ole herättänyt vaipanvaihdon vuoksi. Ei ole kovin pahasti kärsinyt toiminnastani, ei ole tarvinnut käyttää sinkkivoiteita tai muita rasvoja.
mutta mua ei oikeesti inspaa alkaa tän kaiken muun härdellin lisäksi pestä jotain paskasia vaippoja!
Sen takia meillä käytetään pelkästään kestoja. Ei tulis mieleenkään käyttää kertiksiä.
Eikä niistä paljon työtä ole, se on vaan asenne kysymys.
lisäksi saat laskea ne vaippojen kemikaalit sinne luonnon kiertokulkuun josta ne päätyy lastemme juomaverteen..
JA sit valitetllaan lapsettomuutta ja muita ihme hormooniongelmia vaikak itse ajetaan niitä hormoonihäiritsijöitä sinne luontoon päivittäin....
mutta mua ei oikeesti inspaa alkaa tän kaiken muun härdellin lisäksi pestä jotain paskasia vaippoja!
paljon teillä menee vettä ja sähköä päivittäin niiden rättien putsaamiseen. Viemäritkin kiittää.
Miten paljon menee vettä yhden kertakäyttövaipan valmistukseen! Ja miten paljon siitä syntyy jätevettä.
ja meillä vaipat menee koneeseen muun pyykin mukana. Sitä pestään 2-3 koneellista päivittäin, koska lapsia on viisi. Härdelliä on meilläkin sen verran, ettei yhdet kestovaipat oikeasti tunnu enää yhtään missään. :)