Missä iässä tyttärenne eivät enää ole halunneet saunoa koko perheen kanssa?
Tai pojat?
Entä onko eroa siinä onko ydin- vai uusperhe; lakkaavatko uusperheellisten lapset aikaisemmin käymästä perheen yhteissaunassa isä/äitipuolen kanssa?
Meillä on nyt aivan juuri tullut ajankohtaiseksi, että vanhin lapsi, tyttö, ei enää halua saunoa muiden kanssa yhdessä. Lähinnä koskee isäpuolta ja omaa veljeä, pikkusiskojen tai äidin kanssa kehtaa vielä esiintyä alasti. Ikää on kohta 13v, joten se on tietysti ihan normaalia, en itsekään enää tuossa iässä saunonut isäni ja veljeni kanssa. Mietin vain, että oikeastaan tämä tulee aika myöhään. Miten muilla?
Kommentit (3)
Ja olen ollut tyytyväinen siihen, ettei kukaan ujostele omaa kehoaan. Nyt kuitenkin tyttö on selvästi muuttunut tässä suhteessa enkä missään nimessä halua hänelle tehdä asiasta ongelmaa. Murkkuiässä on oltava mahdollisuus yksityisyyteen.
ap
Poika lopetti saunomisen kokonaan 8-vuotiaana, tytöt yhteissaunomisen 9 - 11-vuotiaana. Nyt he ovat 18-, 16- ja 13-vuotiaita, eikä olla vuosiin saunottu yhdessä. Itselleni jäi lapsena kammo, kun mut pakotettiin saunomaan perheen kanssa vielä 15-vuotiaana, joten saunomisasian olen antanut omien lasten itse päättää.
Vanhin lapsi täyttää pian 15 ja keskimmäinen 13 ja kuopus 9 v.
Omassa lapsuudenkodissanikin saunoin siihen asti vanhempieni kanssa yhdessä kunnes muutin parikymppisenä pois kotoa :-)