Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömän aitiyspäivärahat?

Vierailija
17.03.2010 |

Miten menee työttömän äitiyspäivärahat? Minulla kun on sellainen tilanne, että minut mitä todennäköisimmin irtisanotaan ja minun pitäisi saada 4kk:n irtisanomis ajalta kai normi palkka. Sattumoisin n. neljän kuukauden päästä olisin jäämässä myös äitiyslomalle.

Mutta kuinka käy äitiyspäivärahojeni? Minkä mukaan ne lasketaan? Minulla on myös 2-vuotias tyttö, joten voinko saada hänen aikanaan maksettujen äippärahojen perusteella myös nyt? Vai miten työttömien kohdalla on asian laita?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta en oikein ota tolkkua.

Vierailija
2/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on 4kk irtisanomisaika, olet kai ollut jo kauankin samassa työssä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhteeni on kestänyt yhteensä kahdeksan vuotta, mutta...

en kertonut ihan kaikkea, sillä olen parasta aikaa vielä hoitovapaalla ja aikomukseni on palata hetkellisesti töihin ennen kolmannen lapsen syntymää.

Viimeksi olin töissä neljä vuotta sitten eikä työnkuvaani ole enää olemassa.

Vierailija
4/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kksen jälkeen kun työsuhde päättyy, niin työttömän äitiyspäiväraha voidaan laskea viimeisten 6kk:n tulojen mukaan (siis siitä päivästä taaksepäin 6kk kun työt loppui)

TAI

kun kaksi lasta kolmessa vuodessa, niin äitiyspäiväraha aiemman mukaan (tosin tarkistetaan indeksillä)

TAI

työttömän äitiyspäiväraha on vähintään 87% (muistaakseni) työttömyyspäivärahasta.

Todennäköisesti kannattaa lasketuttaa 6kk tulojen mukaan, ja tuo kaksi lasta kolmessa vuodessa tulo voi kans tulla hyvin kohdallasi kyseeseen. yleensä päätöksen saa sen mukaan, mikä tuottaa suurimman äitiyspäivärahan.

Vierailija
5/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos se 6kk:n työssäolo täyty, niin tulot voidaan huomioida myös lyhyemmältä ajalta ja muuttaa vuoden tuloiksi, josta lasketaan äp-raha.

Vierailija
6/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen ollut nyt 6kk lomautettuna ja sit kuukausi irtisanomisajan pidän lomat ja sit ennen äitiyslomaa n.kuukausi työttömänä.

Vierailija
7/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen ollut nyt 6kk lomautettuna ja sit kuukausi irtisanomisajan pidän lomat ja sit ennen äitiyslomaa n.kuukausi työttömänä.

niin eikös se vastaa työtöntä.

Vierailija
8/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ton 6kk jälkeen yksi kuukausi töitä, tai kohdallani pidän lomana, ja sit alkaa työttömyys.

mä olen ainakin niin tyhmä että en tajua kelan sivuja, ainakaan kunnolla.

no olen tässä menossa kelaan täyttämään lappuani.

Vierailija
9/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän halusinkin saada selville, että päiväraha voidaan laskea juuri saatujen työtulojen mukaan, vaikka jäänkin heti työttömäksi. (Tuohon ei jää kuin muutama päivä väliin, jolloin saisin työttömyyskorvausta enkä irtisanomisajan palkkaa).

Äsken en tuntunut löytävän mitään tietoa Kelan sivuilta, mutta nyt löysin tällaisen esimerkin "Maritan äitiysraha alkaa 1.7.2010. Hän voisi päivärahaa varten esittää 6 kk:n tulonsa ajanjaksolta 1.1.–30.6. Koska hän on ollut työttömänä 1.4.–30.6., työttömyysaika ohitetaan ja 6 kk:n aikaa jatketaan ajalle, jona hän on ollut työssä.". Minun tapauksessa minulla on vain esittää neljältä kuulta palkka, tuskin neljän vuoden takaisia tuloja enää otetaan huomioon.

Tai sitten jos saisin saman mitä edellisestä lapsesta, sekin passaisi.

ap

Vierailija
10/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Kelasta selvisi, että voin hakea tukia joko tuon irtisanomisajan palkkani perusteella, joka tosin on vain 4kk tai sitten niiden samojen tulojen mukaan, joiden mukaan sain edellisetkin tuet.

ap

Vierailija
11/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on työttömän/hoitovapaalla äp-raha? Suunnitteilla toinen lapsi, mutten tiedä vielä palaanko työelämään välissä.

Vierailija
12/12 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta: "Jos sinulla ei ole työtuloja, saat vanhempainpäivärahaa 22,04 euroa arkipäivää kohden."

Meillä on ennestään jo kaksi lasta, enkä heidän välissä käynyt töissä. Jos nuorimmaisesi on alle kolme vauvan syntyessä, voit hakea samojen tulojen perusteella kuin edellisen lapsen kohdalla.

ap