Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolaisten lasten pukeutuminen

Vierailija
17.03.2010 |

Olen tehnyt useiden perheiden lapsista saman havainnon. Vaatteet on väreiltään mustaa, harmaata, tumman ruskeaa tai tumman sinistä. Koskaan ei mitään iloisempia värejä heidän lastensa päällä näe.

Samoin koulureput noudattavat samaa värimaailmaa. Pojilla ei ole koskaan mitään tähtien sota, bionicle, spider man tai monsterauto-aiheisia koulureppuja. Vaan aina jotain kokoharmaata tai mustaa, hillittyä, hallittua.

Onko värien käyttö kielletty ja teemareput jne. Koulussa lapset kadehtivat toisilta näitä bionicle spider man jne. kamoja joita eivät itse saa.

Kieltääkö uskonto yllä mainitut asiat?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vl eivät katso telkkaria, eivätkä nämä spider manit ym ole tulleet niin tutuksi sitä kautta. Toisaalta, nuo örkit ym. ovat rumia aika monen mielestä (sekä vl että muiden), joten eivät niitä kaikki halua käyttää.

Asun paikkakunnalla, jolla on todella paljon vl-väkeä (itse emme ole) ja minusta tuntuu, että lapsilla on enemmän merkkivaatteita. Esim Espritin lastenvaatteissa ei ole örkin kuvia tai vaikkapa merkkiurheiluvaatteissa, jotka näyttävät olevan myös hyvin suosittuja.

Vierailija
2/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapset pukeutuu. Sen kerron, että Marimekkoa meillä ei ole ikinä ollut ensimmäistäkään vaatekappaletta, eikä sen enempää muuallakaan sisustuksessa. Tiedän yhden vl perheen jotka pukeutuvat Marimekkoon. Olen kuitenkin itse vl ja asun paikkunnalla jossa on meikäläisiä paljon.

Puen itse lapseni juuri niihin vaatteisiin, jotka ovat mielestäni kivan näköisiä sekä kohtuu laadukkaita. Minulle on yksi ja sama, mihin muut vl:t pukevat lapsensa tai mihin naapurini pukee. Ei vaikuta omiin vaatehankintoihin millään tavalla. Osaan elää omaa elämää, sekä tehdä ostopäätökseni ihan itse.

vl äiti kera 8 lapsen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vl-sisaruksia ja heidän lapsensa pukeutuvat kyllä ihan kuten muutkin. Ja kyllä sisarusteni lapsilla (osalla) on Spiderman- ja Bionicle-juttuja, kuten myös Hello Kittyä, Barbie, ym. juttuja.. Osalla taas ei..

Onpa outo aloitus..

Vierailija
4/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl perheillä aina hameet päällä? tiedän yhden perheen, joiden tytöt eivät ikinä käytä housuja. mikä suuntaus se on???

Vierailija
5/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

spiderman yms. juttuja.

Ei edes ekaluokalla. Eivät ole tykänneet kun niiden mielestä ne on olleet lapsellisia. Toki joskus päiväkodissa niitä käyttivät.

Ja käyttävät tummia värejä. Ja ei olla edes lestoja.

Ja kaikkein hankalinta tässä on, että esikoisen luokalla on paljon lessuja ja en edes tiedä, keitä ne lessuperheiden lapset on. Yritin luokkakuvasta katsoa, mutta en erottanut. Ei tiennyt lapsenikaan. Mutta sen tiedän, että yli puolet luokan lapsista on vanhoillislestadiolaiselta seudulta eli paljon heitä siinä luokassa on.

Ap. on taas aikansa kuluksi miettinyt aiheen, millä saisi mollata toisia. Hyvää päivänjatkoa vaan sinullekin. Yritä keksiä huomenna parempi aihe, millä voisit haukkua muita.

Vierailija
6/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissako olet tehnyt kirjanpitoa toisten vaatteista? Ei voi olla totta! Siihen kiinnittäisin huomiota jos jollakin olisi aina rikkinäiset ja likaiset vaatteet, mutta sinä seuraat muiden käyttämiä vaatteiden merkkejä ja mitä kuvioita niissä on!

Vierailija
7/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl perheillä aina hameet päällä? tiedän yhden perheen, joiden tytöt eivät ikinä käytä housuja. mikä suuntaus se on???

ja tykkää siksi käyttää hameita koska ne ei kiristä mahan kohdalta. Pikkusiskonsa käyttää hameita ja housuja niinkuin minäkin :) Tätä ei ole mitenkään "määrätty" Raamatussa :)

Vierailija
8/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa oli otsikkona tyyliin "suomessa saa vapasti pilkata kahta ihmisryhmää: romaneja ja vanhoillislestadiolaisia".

Eikö ole niin tota! Saa tälläkin palstalla tehdä mitä älyttömimmänm avauksen näistä ihmisisä, ja pääsääntöisesti vastaukset on tosi osallistuvia asenteeltaan.

Eläköön tämä ketju! Ja mieleen tulee se toinenkin, jossa joku äiti oli tk:ssa bongannut vanhoillislestadiolaiselta NÄYTTÄNEEN äidin, jolla oli mitä ilmeisimmin huono päivä, esikoinen ei saanut ihan kuningaskohtelua. Ja tästä hän terävänä tehnyt päätelmän, että vl-piireissäo n yleistä, että vanhempia lapsia sorretaan ja vain vauva saa huomiota :D (ja siis pointti oli, että hän ei edes tiennyt varmaksi, oliko tämä äiti vl vai ei).

Eli onneksi täällä löytyy myös ihmisiä, jotka oikeasti tajuaa, että ihmisiä sitä mekin ollaan eikä todellakaan joidenkin aivan ihme normien alla. (miettikää nyt oikesti; voiko joku ihan tosissaan kuvitella, että meillä olisi joku mystinen elin, jossa olisi säädetty määräys siitä, mitä vaatteita voi käyttää esim. alle kouluikäinen nassikka?)

Nonni.

Meillä lapset pitää varmaan aika tavallisia vaatteita: on väriä, kiiltoa ja kimallettakin. Ja jopa poikamme suursuosikki "mahakakkimies" on yllättävn monessa vaattessa, samoin puuhapete ja ja jopa dinosauruksiakin. (arvatkaa, repesinkö, kun hän eka kertaa hämähäkkimiestä päälleen pyyteli tällä tavoin).

Olen ehkä aika jäävi vastaamaan noihin tummiin vaatteisiin pojille, kun viiden tytön jälkeen mun on PAKKO myöntää, että ne tummat värit vaan on kivoja tälle meidän ainoalle miehenalulle pitkän pinkin vallankumouksen jälkeen syntyneelle :)

Mutta tosiaan, aivan takuulla on ihan sallittua käyttää muitakin värejä, mm sitä vaaleansinistä ;))

Olisi suorastaa kutkuttava koota lista niistä "säännöistä", joita joidenkin listalaisten mukaan meillä on :)

Vierailija
9/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua viisivuotiaan poikani pitävän mitään Spiderman/monsteri-vaatteita, koska ne ovat rumia ja sitovat jo aika pienet pojat tiettyyn pojan/miehen malliin. Suosin Marimekon, Me&I:n ja P.O.P.:n vaatteita.

Ei kai lapset vaatteiden värityksellä ole mitään tekemistä maailmankatsomuksen kanssa?

Lestadiolaisia kunnioitan suuresti.

Vierailija
10/38 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin isolla W:llä ;) Eli 97-vuotiaaksi, joten mäkin ehdin saada hyvän tujauksen vanhanmamman opeista. (Dementiasta mammalla ei ollut tietoakaan, järki leikkasi loppuun saakka.)

Mutta ei hänkään NIIN rajoitettua elämää elänyt, etteikö mekoissa olis väriä saanut olla. Sen muistan, että käsivarret ei saaneet näkyä, eikä polvet, eli kaikki mekot olivat pitkähihaisia, eikä mummolassa pidetty ikinä minimekkoja. (Oli ne muotia tai ei) Äitikin aikanaan teini-ikäisenä lähti kylille pitkässä hameessa ja sopivan mutkan takana vaihtoi lyhyempää päälle ;P Mamman mekoissa näkyi kuitenkin kukkakuosia yms. joten ei mulla mitenkään synkkäilmeisiä muistoja hänestä ole.

Housut (naisella) olivat jossain vaiheessa hänelle kauhistus, mutta vanhemmiten taipui siihen, että nuoret naiset käyttivät housuja. Shortseissa ei ollut sopivaa näyttäytyä, mutta niitäkin sai pitää jo siinä vaiheessa, kun mä olin pieni, kunhan ei lähtenyt pihasta mihinkään. Esim. 100m postilaatikolle oli jo liikaa, mamma tupsahti välittömästi portaille keppinsä kanssa ja karjaisi takaisin laittamaan vaatteet päälle, jos edes yritti. (Naapuri voi nähdä) Meikkaaminen ei ollut sallittua (eli teinit meikkasivat kylille mennessä matkan jälleen varrella ;D)

Vierailija
11/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä heillä on kaikkea iloista ja värikästä, hello kittyä yms.

Vierailija
12/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en minäkään pidä noista Tähtien sota ym. vaatteista. Ja kyllä tuntemani lestadiolaislapset pitävät iloisen värisiä vaatteita siinä missä muutkin. Koskaan en ole heillä mitään ankeita vaatteita nähnyt. Ja eikö noi mainitsemasi poikien vaatteet ne vasta ankeita olekin?

Vierailija
13/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tytöillä on monesti P.O.P:n vaatteita, ja sellaisia marimekko sekä retro -tyylisiä.

Se on totta, että mitään teemajuutuja ei ole, miksi olisi, kun useinhan ne liittyvät elokuviin ja tv -sarjoihin, joita nämä eivät katso.

Vierailija
14/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikien vaatteet on Suomessa aina niin synkkiä että ihan masentaa. Värien käyttö Suomessa on kiellettyä näemmä:(

Vierailija
15/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainitsemistasi vaateaiheista?? Ei ikimaailmassa suostuisi laittamaan lapselleni mitään star wars-, bionicle-, spiderman- tai monsteriautokuvallisia vaatteita. Enkä ole lestadiolainen. Uskovainen olen kyllä, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että nuo ovat rumia aiheita.

Vierailija
16/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näillä paikallisilla VL:llä ainakin on kaikkea väriä.

Pikkuset tytöt on usein kirkkaan punaisisaa, pinkeissä, keltaisissa jne.. Tyttöni luokkakaverilla taas on, kirkkaita värejä, farkkujen kanssa ja hello kittyä ym. ei poikkea pukeutumisellaan mitenkään muista.

pojilla on ihan normi vaattteita.

Vierailija
17/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet katsellut esim. koulureppuhyllystöjä, nuo teemat on aika vahvasti esillä. Onko se niin rumaa jos repussa on joku monsteriauton kuva? HUI.

t. ap

mainitsemistasi vaateaiheista?? Ei ikimaailmassa suostuisi laittamaan lapselleni mitään star wars-, bionicle-, spiderman- tai monsteriautokuvallisia vaatteita. Enkä ole lestadiolainen. Uskovainen olen kyllä, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että nuo ovat rumia aiheita.

Vierailija
18/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekan ruskeaa, tumman ruskeaa, mustaa ja harmaata, kuten ap sanoi. Esim. kesä tai välikausivaatteissa ei täällä näe vaalean sinistä tai vihreää vl-pojilla. Mustaa sen sijaan on edustettuna ihan kiitettävästi.

Vierailija
19/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekan ruskeaa, tumman ruskeaa, mustaa ja harmaata, kuten ap sanoi. Esim. kesä tai välikausivaatteissa ei täällä näe vaalean sinistä tai vihreää vl-pojilla. Mustaa sen sijaan on edustettuna ihan kiitettävästi.

Kyllä mun tuntemat vl-perheet pitää kaikkea muuta kuin mustia lastenvaatteita, lähinnä just Merimekkoa Me&I:t ym. Ja samaa mieltä olen minäkin, että noi Monsterit ja Bioniclet on aivan karseita vaatteissa, enkä minäkään niitä pojilleni osta!!

Vierailija
20/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun havainnot ei nyt perustuneet yhteen tapaukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi