Taaperon ruokailut ulkomailla.
Kysymys teille pienten lasten kanssa matkustaneille.
Olemme matkailleet vauvan kanssa ja kuskanneet nan-jauheet Suomesta mukaan, mutta miten toimisin nyt puolitoistavuotiaan ruokailujen ja juomien kanssa?
Lennoille ym. ajattelin ottaa 2dl:n hylamaitoja ja purkkiruokia mukaan. Mutta entä perillä? Onko joku tehnyt määränpäässä lapselle maidot maitojauhesta? Aivan joka ruokailua varten ei olla menossa ravintolaan ja koska matka on vain neljän vuorokauden mittainen, en perillä jaksaisi käyttää kamalasti aikaan ruokakaupoissa juoksemiseen. Kohdekaupunki on Lissabon.
Vinkeistä kiitollinen.
Kommentit (22)
Ollaan ostettu ihan maitoa ulkomailla kaupasta tuomn ikäiselle sekä pullovettä. Ruokia oli muutama sellainen "vauvanruoka-ateria" mukana ja sitten paikallista ruokaa sai syödä niiden lisäksi.
Ihan voi antaa tavallista maitoa ja ruokaa tuon ikäiselle. Ravintolassa, itsetehtynä, miten vain muutenkin syötte.
Me mentiin vuoden ikäisen kanssa Roomaan. Otin viikon matkalle ihan kaiken ruoan mukaan. Aamu- ja iltapuurot, välipalasoseet, lounaat ja päivälliset. Ja maidot. Oli naurettavan helppoa. Lapsi oli rattaissa kaiket päivät, nukkui päiväunet rattaissa, välillä juoksenteli. Kaikki ruoka säilyi huoneenlämmössä (ja +30 asteen lämmössä..) pilaantumatta ja lapsi söi tuttuja ruokia hyvällä ruokahalulla. Me taasen voitiin miehen kanssa mennä ihan mihin tahansa ravintolaan syömään, ei tarvinnut kertaakaan etsiä mistään marketista jotain suuhunpantavaa lapselle.
Kaipa joka maasta löytyy myös lastenruokia, mutta ne ovat joka maassa erilaisia.
Mä en ymmärrä näissä nestejutuissa neuvoja "selvitä lentoyhtiöltä". Eihän se lentoyhtiö turvatarkastuksista vastaa hyvänen aika sentään...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:40"]
Kylläpä täällä porukka retostelee, kun ollaan niin kansainvälisiä, ettei mitään omia tarvitse viedä mukana. Kyllä minäkin aion ottaa ainakin maidon vuoden ikäiselle tyttärelleni Suomesta mukaan, koska halua pelata varman päälle. Itse olen lapsena saanut melkoiset vatsavaivat espanjalaisesta maidosta. Aikuisillakin menee herkästi maha sekaisin noista maitotuotteista ulkomailla, niin että enpä ajatellut kokeilla josko saataisiin pikkuisen maha kunnolla kuralle. Ei huvita pilata lomaa tuollaisella, kun voi viedä täältä takuulla sopivaa maitoa. Puurojauhetta otan myös koska se on helppo valmistaa. Muuten syödään kaikki samaa ruokaa. Voi olla että muutaman purkin otan sapuskaa varoiksi. Olen matkustellut pienten lasten kanssa ennenkin ja isompi vaíva minusta on ollut jos joku on loppunut niin lähteä etsimään paikallisia tuotteita, kuin että kaikki on heti käsien ulottuvilla näppärästi saatavilla.
[/quote]
Ok, ota sitten. Me olemme matkustaneet 32 vuotta lasten kanssa ilman ongelmia. Nuorin reissussa on ollut 3kk ja tietty rintamaidon varassa mutta vuoden ikäisestä jo ihan perusravinnolla. Maitoa ei ole pakko juoda päivittäin - sen voi korvata nektareilla tai vedellä. Ei lapsi kuole maidon puutteeseen viikossa parissa... Koskaan ei myöskään olla ostettu purkkiruokia maailmalta vaan ihan normiruokaa muussattu lautasella
taaperoita, ihan maitojauheesta olen maidot heille tarvittaessa tehnyt. Muuten ovat syöneet ihan tavallista ruokaa matkoilla.
Meillä on taaperot syöneet matkoilla ihan tavallisia ruokia ja juomia. Toisaalta, jos haluat antaa purkkiruokia niin ota ihmeessä ainakin osa täältä mukaan. Niitä voi olla hankala löytää ja ovat yleensä ihan erilaisia kuin täkäläiset eikä meidän lapset ole niitä oikein syöneet. Mikä se varsinainen ongelma oli?
Itse en ole koskaan kuskannut lastenruokia mukanani muuta kuin sen ihan ensimmäisen päivän taroeiksi. 'Isot' lapset voivat jo juoda paikallista maitoa ja syödä samaa ruokaa kuin muutkin. Ja Lissabonissa jos missä on hyvä ruoka eikä ainakaan liian maustettua pienillekään lapsille.
niitä maitopurkkeja viedä lentokoneeseen? Ihan oikeasti kiinnostaa, vai tarkoititko että ostat ne sieltä kentältä?
joku syy siihen, että 1.5-vuotias käyttää erikoismaitoja? Meillä molemmat ovat syöneet ihan samaa ruokaa kuin muu perhe tuon ikäisinä.
Lennolle saa periaatteessa viedä vain tietyn määrä nesteitä, mutta lasten ruoka on poikkeus. Sitä voi kyllä joutua maistamaan portilla. Selvitä kuitenkin lentoyhtiöltä.
Joillain yhtiöillä on lastenruokapurkkeja, joita tarjoavat. Samoin lämmittäminen vesiahuteessa onnistuu.
Maitoa saa kaupasta ja ravintoloista, ja lapsi pärjää vähemmälläkin loman ajan. Maitojauhe on tietysti näppärä, jos tarvitsette iltamaitoa tms. hotellilla. Vedenkeittimen saa varmaan respasta, ja pulloveteenkin voi tehdä.
Menomatkalla voi olla vähän enemmänkin tavaraa mukana, kunhan se käyttää ennen paluuta. Jääpähän sitten tilaa ostoksille matkalaukkuun.
Meillä on taaperot syöneet matkoilla ihan tavallisia ruokia ja juomia. Toisaalta, jos haluat antaa purkkiruokia niin ota ihmeessä ainakin osa täältä mukaan. Niitä voi olla hankala löytää ja ovat yleensä ihan erilaisia kuin täkäläiset eikä meidän lapset ole niitä oikein syöneet. Mikä se varsinainen ongelma oli?
Eli siis miksi taapero ei voi syödä samaa kuin aikuisetkin ulkomaillakin?
Olisi ainakin mitä syödä, eikä pöpöt jyllää, eikä tarvitse mitään etsiäkään. 4 vrk on lyhyt aika ja ruokia ei tule kovin kauheasti mukaanotettavaksi.
Olin itse 1,5-vuotiaan kanssa viikon matkalla ja mukanani oli purkitettuina aamu- ja iltapuurot (tuttelipuuroja), lasipurkki ruuat lounaalle ja päivälliselle ja lisäksi mukana oli muksu leikki-ikäisen maitojuomaa purkki/päivä. Pullotettua vettä tarjosin lisäksi mukista ja hotleeissa aamiaisella ja illallisella lapsi söi myös leipää. Hyvin onnistui. Pinoa oli tosin matkalaukussa reilusti mennessä, mutta ei mennyt lisämaksua, onneksi!
Ei mulle olisi tullut kanssa edes mieleenkään ottaa mukaan mitään valmisruokia saati maitojauhetta ellei kyseessä ole allergialapsi.
Jos olette nyt keväällä menossa, niin siellä saa aivan ihania tuoreita vihanneksia. Lissabonissa vielä hyvät kalat ja äyriäisetkin.
Iskukuumennettu hylamaito säilyy hyvin matkalla. Taidan kokeilla miten tuon tavallisen maitojauheen ja veden sekoitus maistuu-se olisi kaikista helpoin tapa tarjota maito matkalla.
Lapsemme syö kyllä sitä mitä itsekin, mutta purkkiruokaa otan silti varalle. Ja iltapuurot hotellille.
Koneeseen olen tähän asti kyllä saanut ottaa lapsen vuoksi ylimääräisiä nesteitä. Koskaan en ole tarvinnut maistaa mitään.
ap
Ollaan reissattu paljon kolmen lapsen kanssa, ja meillä on käytäntönä ollut että kun lapsi syö kotiruokaa niin ei olla pahemmin otettu purkkiruokia mukaan. Sama koskee maitoa. Just noita Hyla-tölkkejä ollaan kuljetettu matkassa (saa viedä lentokoneeseen!!!), määränpäässä ollaan sitten ostettu ihan tavallista maitoa mitä säilytetty minibaarissa! :)
Kannattaa muuten hankkia minikokoinen "kylmäkassi" jonne voi laittaa nokkamukin/tuttipullon kun lähtee hotellista, siinä pysyy maito hyvänä muutamia tunteja, jos ei jaksa reissuun raahata niin paljon niitä hyla-tölkkejä.
Toinen mitä suosittelen ainakin etelänmatkoille on ne Valion minikokoiset mustikkakeittopurkit, ovat hyvä juotava jos maha menee lapselta sekaisin (silloin ei maito välttämättä oikein sovi).
Lissabonissa en ole ollut, mutta uskoisin että sieltä saa ihan hyvin purkkiruokia jos ravintolaruuat ei tunnu maistuvan. Välimeren maissa on se hassu juttu että siellä lisätään suolaa alle 1-vuotiaidenkin soseisiin, mutta 1,5v:llähän se nyt ei haittaa mitään.
Ollaan matkustettu myös jonkinasteisissa "kehitysmaissa" (ruokaoloja ja -hygieniaa ajatellen) (Egypti, Belize, Bolivia...), niihin ollaan otettu purkkiruokia isommillekin, koska vatsatautiriski on monesti aika suuri, ja ainakin jos vatsatauti iskee ja ruoka sattuu maistumaan niin purkkiruoka on ärtyneelle mahalle turvallista. Monesti niitä ruokia on matkalaukullinen!! Kannattaa huomioida että monet lentoyhtiöt ei suostu kuljettamaan yli 32 kg painavia laukkuja, kannattaa punnita kotona. Purkkiruuista ja maidoista tulee nopeasti uskomattoman paljon painoa!!
No voihan sitä nyt tietenkin ottaa muutaman hyla-tetran mukaan jos siltä tuntuu. Vaan saa siellä portugalissakin maitoa, sen kun tilaa ravintolasta.
Ja kai se lapsi voi lomalla juoda vaikka vettä tai mehuakin?
nimittäin tuota maitoasiaa: Euroopan maissa on maitoa saatavilla tosi hyvin, monesti tosin on helpompi löytää iskukuumennettua maitoa kuin tuoretta, mutta iskukuumennettu maistuu aika tavalla samalle kuin tuore (ainakin kaikille meidän lapsille on kelvannut). Ja iskukuumennetussa on se hyvä puoli että säilyy huoneenlämmössä. Monesti ovat litran tölkkejä tosin, ei niitä 2dl joita saa Suomesta.
niitä maitopurkkeja viedä lentokoneeseen? Ihan oikeasti kiinnostaa, vai tarkoititko että ostat ne sieltä kentältä?
Saa viedä tietyn määrän turvatarkastuksen läpi. Mutta kannattaa ostaa vasta tarkastuksen jälkeen, ne kaikki saa viedä koneeseen.
Keski-Euroopassa löytyy helposti kaupasta hyla-maitoa ihan tavallisissa litran purkeissa.
Kylläpä täällä porukka retostelee, kun ollaan niin kansainvälisiä, ettei mitään omia tarvitse viedä mukana. Kyllä minäkin aion ottaa ainakin maidon vuoden ikäiselle tyttärelleni Suomesta mukaan, koska halua pelata varman päälle. Itse olen lapsena saanut melkoiset vatsavaivat espanjalaisesta maidosta. Aikuisillakin menee herkästi maha sekaisin noista maitotuotteista ulkomailla, niin että enpä ajatellut kokeilla josko saataisiin pikkuisen maha kunnolla kuralle. Ei huvita pilata lomaa tuollaisella, kun voi viedä täältä takuulla sopivaa maitoa. Puurojauhetta otan myös koska se on helppo valmistaa. Muuten syödään kaikki samaa ruokaa. Voi olla että muutaman purkin otan sapuskaa varoiksi. Olen matkustellut pienten lasten kanssa ennenkin ja isompi vaíva minusta on ollut jos joku on loppunut niin lähteä etsimään paikallisia tuotteita, kuin että kaikki on heti käsien ulottuvilla näppärästi saatavilla.