Oletko aatelinen/tunnetko aatelisia?
Miten aatelisen elämä eroaa ei-aatelisen elämästä? Onko suvuilla esim. enemmän perinteitä tms?
Kommentit (38)
...eli sukunimeni puuttuu -nen -päätteeseen :)
Ei heistä kyllä mitenkään huomannut tuota aatelisuutta. Tavallisessa rivarinpätkässä asuivat, vaikka rahasta ei todellakaan olisi ollut puutetta.
mutta ei rikas. Ehkä siksi että hänen miehensä kuoli sodassa eikä sittemmin ollut tuomassa leipää taloon.
Mistään erityisemmistä aatelisperinteistä en ole hänen suunnaltaan kuullut.
kokoomusmielinen, mutta muuten ihan mukava.
Mistä voi tietää onko isän tai äidin puolella aatelisia? Toisen sukunimi on -nen loppuinen ja toisen ei. Molemmat on suomenkieliset.
Olen aatelinen ja tunnen muitakin. Arjessa sukutausta ei näy mutta sukujuhlat on aika komeita.Lapsuuden kesät vietin kartanossa tai ruotsalaisten sukulaisten linnassa, mutta molemmat on myyty ajat sitten. Mies on tavallista suomalaista duunarisukua, jolla on kyllä vaurautta paljon enemmän kuin meillä joilla ei ole enää muuta kuin sukunimi josta tulee mieleen historian henkilöt ja sotapäälliköt.
Intissä kun olin ryhmänjohtajana niin sain omaan ryhmään aatelispojan alokkaaksi. En enempää osaa sanoa mutta tällä pojalla oli muita selvästi vaikeampaa ottaa käskyjä vastaan ainakin jos nainen on käskijänä.
Oli sellainen aatelissukunimi joita on kuulemma useampi haara ja ainakin yksi niistä on sellainen että käyttää valtaa monessa pörssiyhtiössä. Yksi haara on vanhaa sotilassukua. En tiedä näytti kyllä että talous oli tällä kunnossa, mutta sinne RUKhonkin menemistä siis menemistä ei pääsemistä piti itsestään selvänä ekasta herätyksestä lähtien.
En siis tiedä oliko kumpaa haaraa tai jotain siltä väliltä. En pannut, oliskohan pitänyt.
Anoppi on mielestään vähintään aatelinen ja kuninkaallinen...Saabak kuningatar
Mitä ovat nämä "aatelisten jutut", joista vanhemmat suvun edustajat pitävät kiinni?
Ovat ruotsinkielisiä (eivätkö ne kaikki ole?), rikkaita, selvästi yläluokkaa. Suvussa paljon taiteilijoita ja tutkijoita. On paljon perinteitä, siis lähinnä paljon erilaisia juhlia :) Ovat hyvin mukavia ihmisiä, iloisia, kohteliaita ja suvaitsevaisia. Arvelisin että äänestävät rkp:tä tai jopa vihreitä.
-vaan mummon mummo rakastui renkiin ja tuli heitetyksi ulos kotoaan aateliskartanosta. Siitä alkoi köyhyys :)Komianhenkisiä ollaan silti, ja nyt jo omaisuutta taas kasassakin...sikäli kun se asiaan vaikuttaa
Tunnen yhden ärsyttävän aatelisnaisen joka on hipsteri. Media-alalla ja pappa betalar elämän. Ollaan niin ekoihmistä ja pestään hiuset hamppusaippualla mutta kuitenkin lennetään lentokoneella usean kerran vuodessa. Paasaa blogissaan ja face bookissa ympäristöasioista. Erittäin kapeakatseinen, on muiden yläpuolella omasta mielestään.
No hitto, mulla on sellainen sukunimi exän kautta. Perussavolaisia juntteja jotka brassailee jollai "aatelisuudellaan" kun ei muusta voi olla ylpeitä. Pohdin tässä että vaihtaisko nimen takaisin perus-Virtaseen, mutta toisaalta, pitäs uusia kaikki passit kortit jne., viittiskö. Vaikka exän sukulaiset ovat Suuressa Ylhäisyydessään vähän sitä mieltä ettei minulla olisi enää oikeutta käyttää tätä sukunimeä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 15:09"]
Olen aatelissukua, sukuni mukaan on nimetty katukin Helsingissä, mutta eipä se aateluus hirveästi näy, häät saatiin pitää ritarithuoneella mutta se kai onnistuu muutenkin nykyään. Sukukartanot ja suurin osa muusta mammonasta on jo vuosia sitten myyty (tai jouduttu luopumaan pelivelkojen maksuna....)
Jotain ihania sukukoruja on vielä, mutta minulle arvokkain perintö on se että sukuni tarina on kirjoissa ja kansissa ja tutkimusta tehty 1600-luvulle saakka, on tosi kivaa tietää mistä tulee.
[/quote]
Melkein kuin omasta kynästä. Ei eroa tosiaan arki varmaan mitenkään, ehkä nyt kaikilla ei ole sukutaulua seinällä jossa aikaisimmat merkinnät on 1500-luvulta. Ja juu, ollaan ruotsinkielisiä.
En ole itse, mutta tunnen suomalaisia ja ruotsalaisia. Ehkä nuo perinteet ovat se enemmän erottuva tekijä.
Tunnen yhden aatelismiehen, jolla suku erittäin vanhaa (aateloitu ennen 1700 lukua). Puhuvat suvussa ruotsia äidinkielenään, tietyt sukupiirteet ovat voimakkaat (kotkannenä, ja tummat värit esim. tumma tukka, heikkomahaisia (puuttuu mahasta jokin "kerros").
Tällä perheellä on taitelijijoita (suomen kultakaudelta mm) suvussa, arvostavat koulutusta ja urakeskeisyyttä, säästäväisyyttä ia hyvää omaisuuden hallintaa.
Hyvä kielipää myös suvussa yleistä, toisaalta panostavat myös kielten osaamiseen. Arvotaidetta kodissa, ja peritntöhuonekaluja, vaikka ovat muuten taviksia (ei enää kartanoa, pelkkä omistusrivari), toisaalta kuulin juuri että erään sukulaisen kuollessa pankissa eri pankkitileillä olisi maanut satoja tuhansia euroja, joista omaiset eivät tienneet mitään.
Ei sillä aatelisuudella Suomessa enää niinkään ole merkitystä. Ehkä hieman keskitasoa koulutetumpia/varakkaampia. Tai sitten ei. Jokatapauksessa elän kuten muutkin perussuomalaiset.. Terv. Sinivaaran suku ;) (Periytynyt Jägerhorn af Storby suvusta)
Mutta en suomalaisia. Ulkomailla aatelisille avautuvat kai vähän useammat ovet ja helpommin, mutta ainakin mun sukupolven edustajat jotka tunnen ei niitä etuja juuri käytä (vajaa 30v). Ei se oikein siis mitenkään näy. Mutta mitä olen ymmärtänyt, niin nämä vanhat suvun edustajat ainakin mun kavereilla pitää tiukasti kiinni joistakin aatelisten jutuista (siis 70v+). Mutta en siis tietty voi yleistää kun en tunne kuin pienen kourallisen ja samaa sukua.