Käytettiinkö 70-luvulla pyjamia/yöasuja lapsilla?
Kysymys nyt kaikille jotka jotain muistatte tai tiedätte 70-luvusta...
Tämä juontuu nyt siihen, että mieheni mielestä pyjamat on jotain "herrasväen juttuja" eikä tavallinen rahvas sellaisia käytä. Mutta mun miehen lapsuus on ollut ihan kamala. Väkivaltaa, alkoholismia yms yms joten saattaa johtua siitäkin. Mun mielestä taas 70-luvulla oli kyllä kaikilla pyjamia.... Meillä ei ole sisaruksiakaan joilta kysyä, joten kysymme teiltä, miten on???
Kommentit (39)
Itse asiassa sekä minulla, äidilläni ja - isälläni oli samanlaiset nilkkapituiset, raidalliset Marimekon yöpaidat! Siitä on kuvakin. :D
alastiko ne lapset sun miehen mielestä nukku?
menisi varmaan huutonetissä hyvin kaupaksi vaan enpä tiedä mihin päätyivät.
Yöpaitoja mulla myös oli monia.
sekä mieheni että minun käsitykseni siitä että hänellä oli aika kamala lapsuus. Päivävaatteissa siis nukkui hän...
Mulla on edelleen tallessa molempien isoäitieni itse tehdyt pitsikoristellut yöpaidat 1900-luvun alusta. tavallisia maatalon tyttöjä olivat kumpikin.
Oli yöpukuja, pyjamia jne. Eikä tosiaan vaan "herrasväellä", miehelläsi on tosiaan ollut ihan erityisen ankea lapsuus...
Sellainen mitä tänä päivänäkin on tyttöjen yöpaidat. Oli vanhemmillanikin yöasut. Äidillä mekkomainen pitkä yöpaita ja isällä tavallinen pyjama. Puuvillaa nuo oli.
Oli minulla tavallisia pyjamiakin talvella pitkähihainen paita ja housut.
sekä mieheni että minun käsitykseni siitä että hänellä oli aika kamala lapsuus. Päivävaatteissa siis nukkui hän...
Meillä tehtiin lapsena niin, että illalla vaihdettiin puhtaat vaatteet ylle, niillä nukuttiin ja oltiin seuraava päivä. Samaa tapaa olen noudattanut omillakin lapsillani. Ehkä he jossain vaiheessa sitten tajuavat lapsuutensa ankeuden.
Yön nukut vaatteet päällä ja aamulla sitten samoilla ryppyisillä kuteilla töihin?? Anna mun kaikki kestää...
onhan erillisiä yöpukuja tosiaan ollut iän kaiken, mullakin on pari mummon vanhaa 1920-luvulta ja hän oli sentään piian avioton lapsi eli ei tosiaankaan herrasväkeä...
ja talleesa myös pari omaa lapsuuden 70-luvun yöpukua, eli kyllä niitä on sillloinkin käytetty.
Olin niin laiska, etten viitsinyt laittaa erikseen yöpukuja, saatoin nukkua jopa collegepaidassa.
Jossain vaiheessa oma tapani alkoi nolottaa ja siirryin yöasuihin.
Meillä tehtiin lapsena niin, että illalla vaihdettiin puhtaat vaatteet ylle, niillä nukuttiin ja oltiin seuraava päivä. Samaa tapaa olen noudattanut omillakin lapsillani. Ehkä he jossain vaiheessa sitten tajuavat lapsuutensa ankeuden.
Yön nukut vaatteet päällä ja aamulla sitten samoilla ryppyisillä kuteilla töihin?? Anna mun kaikki kestää...
Riippuu vähän mitä seuraavana päivänä aion pukea päälleni. Jos aion olla trikoopaidassa, niin saatan olla siinä samassa, jossa nukuin.
Siis t-paidassa ja pikkuhousuissa. Pojat ehkä pelkissä alushousuissa.
mm. just sellaisia Marimekon pitkiä raitapaitoja.
Isä nukkui kalsareissa, äidillä oli yöpaitoja
mistä johtuu mutta mieheni ei vaihda juuri koskaan 3v tytölle yöpukua eikä puhtaita pikkareita illalla.
aina saa olla muistuttamassa. on kyllä -70 luvulla syntynyt mutta en usko sen aiheuttavan.
Nyt kun ihan mietin noista yli 70-vuotiasta asiakkaistani monet "hienosto" vanhat miehet käyttää pyjamaa mutta rahvaat nukkuu alusvaatteissa. Naisilla on kyllä pitkät yömekot suurimmalla osalla. "hienoilla" tietysti rimpsuisemmat.
Oikeasti...
Nukkuessahan hikoileekin vaikka kuinka.
minulle on myös eräs läheinen sanonut, että erityisesti miehellä yöpuku tai pyjama on herrasväen asia. "Alempi" miesväki nukkuu kalsareissa kuulemma.
vaikka sitten alusasua. niin 70-luvulla kuin nytkin