Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen loma ja aamuvalvomiset vauvan kanssa

Vierailija
16.03.2010 |

Meillä on pieni vauva, parin kuukauden ikäinen. Mieheni tekee pitkää päivää töissä, yleensä on kotona seitsemän aikaan illalla. Välillä käy työmatkoilla yön yli. Hoidan siis vauvan aika pitkälti yksin (vauva menee nukkumaan ennen yhdeksää, iltatoimet siis alkavat jo kahdeksan jälkeen). Iltaisin ja viikonloppuisin mies toki on vauvan kanssa aika paljon, vaihtaa esim. vaippoja ja vaatteita ja pitää sylissä. Imetän vauvaa, joten olen melko kiinni hänessä kuitenkin, kotoa en uskalla lähteä puolta tuntia pitemmäksi ajaksi. Enkä oikein raaskikaan, kun miehen kanssa on niin vähän yhteistä aikaa. Viikonloppuisin hän käy urheilemassa 2½-3 tuntia päivässä, lisäksi arkisin pari kertaa ainakin. Hän treenaa maratonille, joka on hänen suuri haaveensa.

Minä nousen vauvan kanssa aamuisin, sillä olen sitä mieltä, että miehen pitää nukkua että jaksaa töissä. Samoin yöllä hoidan kaiken vauvaan liittyvän, 3-5 kertaa yössä. Viikonloppuisin mies nukkuu yleensä 8.30-9.30 asti, jos en mene herättämään- enkä yleensä mene, ellei ole pakko hakea vaippoja tms huoneesta. Vauva herää klo 5-6.30. Joskus viikonloppuna (ehkä kerran kolmessa viikossa) mies nousee vauvan kanssa oma-aloitteisesti 6.30 ja minä jään nukkumaan, mies tuo vain vauvan imemään tunnin välein. Muina viikonloppuaamuina minä saatan mennä miehen noustua vielä nukkumaan puoleksi tunniksi-tunniksi vauvan kanssa (koska vauvalla on silloin jo päiväuniaika eikä tahdo nukahtaa ilman minua).

Nyt miehellä on tulossa loma, pari viikkoa. Ehdotin, että heräisimme vuoroaamuin vauvan kanssa. Miespä ei heti luvannutkaan, kuten etukäteen luulin. Ei sanonut mitään, mikä tarkoittaa sitä, että ei käy. Kysyin vielä myöhemmin, ja mies sanoi, että eipä tiedä... kerroin, että minulle lomaa olisi se, että tiedän saavani nukkua joka toinen aamu pitempään. Mutta ei..

Onko teistä reilua vai ei? En tehnyt asiasta isompaa numeroa, ajattelin vain että olkoon.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuudelta kuulostaa... enemmän teillä olisi jaettua vanhemmuutta, jos olisitte erossa teillä olisi yhteishuoltajuus ja lapsi isällään "lakisääteiset". En voi ymmärtää tuollaista "isyyttä" ja "perhe-elämää".

Vierailija
22/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikaisesti. Neuvolassa kyllä sanottiin että on ihan normaalia että vauva syö näin usein. Yöllä siis ei syö tunnin välein! Neuvolassa todettiin vain että vauva syö oman rytminsä mukaan. Ei roiku tissillä vaan syö noin 5-15min mutta usein.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestelyltä...Vauvahan on kaksi kuukautta vanha... Jotain on pielessä, jos vauva syö tunnin välein.

Sitä kutsutaan lapsentahtiseksi imetykseksi. Meillä imetään välillä koko ajan, ei ole edes tuntia välissä eikä mitään ole vialla. :)

Vierailija
24/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-haluat valvoa myöhään miehen kanssa

-vaunutella yhdessä miehen kanssa viikonloppuisin

-et voi nukkua päivisin kun haluat olla miehen kanssa.

Jotain läheisriippuvaisuutta kenties.

Et halua päästää miestä yksin vauvan kanssa vaan haluat olla koko ajan miehessä kiinni.

Ja tuota ihmettelen, että jos sinua väsyttää niin miten et muka pääse nukahtamaan illalla. Olisiko kuitenkin niin, että haluat vahtia, mitä mies tekee illalla, etkä uskalla mennä nukkumaan.

Hiukan itsenäisyyttä kehiin ja yritä tehdä itse jotain yksinäsikin.

Vierailija
25/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä vauvan rytmi on ihan normaali.

Miehen ajatukset taas kuulostavat aika oudoilta. Siis kuka rakastava vanhempi edes suostuu siihen, että näkee lastansa vain puoli tuntia päivässä?

Jos työt eivät jousta, niin usein eivät jousta, niin sitten on syytä harrastusten joustaa. Mun mielestä on täysin kohtuutonta, että jos miehellä on noin vähän vapaa-aikaa, hän käyttää siitä vielä harrastuksiin noin ison osan. Olkoon vaikka kuinka tärkeä haave, mutta voisiko se nyt odottaa vaikka vuoden kunnes teidän lapsi on edes vuoden ikäinen ja kykenee pitämään mielessään isänsä, jota näkee vain puoli tuntia päivässä.

Kysypäs mieheltä mikä hänen asioiden tärkeysjärjestys on? Perhe ei ole taatusti ykkösenä.

Anteeksi kovat sanat, mutta mä olen sivusta seurannut useampaa tällaista "isää". Olen hyvässä duunissa isossa firmassa ja moni mun kolleegoista on just näitä isiä, joiden on pakko tehdä pitkää päivää ja lapsiansa sitten näkevät viikonloppuisin, jos silloinkaan. Sitten sitä erkaantuu perheestään ja vaimostaan ja muutaman vuoden kuluttua on avioero edessä.

Samaan aikaan naispuoliset johtajat onnistuvat saavuttamaan samat tavoitteet, tekemään normaalia työaikaa ja pitämään vielä perheen kasassa.

Vierailija
26/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

herääminen miehen loma-aikana on vähintäänkin kohtuullista, nostat nyt vain kissan pöydälle!

Meillä oli vähän samankaltainen tilanne aikanaan. Itse en osannut nukkua päivällä, vaikka olin kuinka väsynyt. Mies on myös ollut aina hyvin aamu-uninen. Lopulta hänkin näki, kuinka väsynyt ja pahantuulinen olin, joten meillä siirryttiin vuorotteluun. Meillä tehtiin niin, että mies heräsi aamulla vauvan kanssa ja minä sain nukkua tunnin pidempään. Sen jälkeen, kun minä heräsin, mies meni tunniksi tai kahdeksi nukkumaan.

Ja liikenteeseen päästiin kuitenkin ajoissa, koska vauva heräsi aina kuudelta aamulla. Pidä pintasi!

Vierailija
27/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen sanoo, että ei osaa nukkua illalla aikaisten, eikä päivällä niin se on ok.

Mutta jos mies on aamu-uninen niin se ei ole ok. Miehen pitää herätä aikaisten, että nainen saa toteuttaa omaa unirytmiään.

Milloin mies toteuttaa sitä?

Olen seurannut niin paljon näitä perheitä, missä mies nousee yöllä syöttämään vauvan, että äiti saa nukkua. Nousee aamulla, että äiti saa nukkua. Tekee töistä tullessa ruoan ja siivoaa, että äiti saa keskittyä vauvanhoitoon ja harrastaa ja toteuttaa itseään.

Eipä se ihme ole, että miehet niin paljon jättävät perheensä kun lapset ovat pieniä.

Vierailija
28/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen sanoo, että ei osaa nukkua illalla aikaisten, eikä päivällä niin se on ok.

Mutta jos mies on aamu-uninen niin se ei ole ok. Miehen pitää herätä aikaisten, että nainen saa toteuttaa omaa unirytmiään.

Olen seurannut niin paljon näitä perheitä, missä mies nousee yöllä syöttämään vauvan, että äiti saa nukkua. Nousee aamulla, että äiti saa nukkua. Tekee töistä tullessa ruoan ja siivoaa, että äiti saa keskittyä vauvanhoitoon ja harrastaa ja toteuttaa itseään.

Eipä se ihme ole, että miehet niin paljon jättävät perheensä kun lapset ovat pieniä.

Ja vielä se, että jos ihminen todella on väsynyt, se nukkuu kyllä!

Vierailija
29/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työelämässä. Jos pitää mennä klo 7 töihin niin voi sitä vikinää. Pakko myöhästyä joka aamu kun ei vaan ole tottunut menemään illalla aikasten nukkumaan. Kun sisäinen ääni sanoo, että maailman ja toisten on elettävä mun rytmin mukaan.

Nämä on varmaan niitä äitejä, jotka soittaa kouluunkin, että mun NIcopetteri ei voi tulla klo 8 kun se on tottunut aamulla nukkuun pitkään, eikä osaa mennä illalla ajoissa maate.

Vierailija
30/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet ovat sellaisia, että eivät tee jos ei ole pakko.

Meillä 3 lasta ja onneksi ymmärsin jo ensimmäisen vauva-aikana, että ihan itse on jokaisen huolehdittava omista eduistaan ja omasta hyvinvoinnista. Jos kaipaan omaa aikaa, otan sitä. En kysele lupaa tai odota kehoitusta mieheltä. Jos olen erityisen väsynyt ja haluan nukkua aamulla, sanon miehelle, että "ajattelin nukkua huomenna pitkään, sinä nouset lasten kanssa, saat sitten itse nukkua sunnuntaina". Ei ole mitään ongelmaa.

Jos sinä ap jäät odottamaan, että mies tajuaa jonain päivänä alkaa ajatella sinun etuasi ja hyvinvointiasi, saat odottaa ja kauan.

Vierailija
31/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen pitää herätä yöllä vauvan kanssa ja myös aamulla vauvan kanssa. Eikä todellakaan siitä, että äiti ja nico-petteri ei jaksa herätä kouluun. Kyse on siitä, että vauva herää vielä monta kertaa yössä ja tämän lisäksi aikaisin aamulla. Miksi isä ei loma-aikanaan voisi jakaa aamuheräämisiä äidin kanssa?! Uskomatonta kärjistämistä!!!

Vierailija
32/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko unirytmi häiriintyy. Itse väsyin esikoisen vauva-aikana niin, että nukahtelin milloin minnekin istuma-asennossa jne, mutta kun piti mennä nukkumaan, en saanut unta. Uni ei tullut illalla, ei päiväunilla ja kaiken huipuksi heräilin keskellä yötä enkä saanut enää unta.

Arvaa miltä tuntuu olla aamusta iltaan horroksessa väsymyksen vuoksi ja samaan aikaan kärsiä unettomuudesta?

Vierailija
33/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen pitää herätä yöllä vauvan kanssa ja myös aamulla vauvan kanssa. Eikä todellakaan siitä, että äiti ja nico-petteri ei jaksa herätä kouluun. Kyse on siitä, että vauva herää vielä monta kertaa yössä ja tämän lisäksi aikaisin aamulla. Miksi isä ei loma-aikanaan voisi jakaa aamuheräämisiä äidin kanssa?! Uskomatonta kärjistämistä!!!

kun aina jonkuu idiootin pitää vääntääkääntää asioita ja viimenään vaahtoo täysillä asiasta mikä ei edes liity ap:n kirjotukseen. kun viittittäis sen verran kunnioittaa että luettais viesti mihin vastataan ja jos ei oo mitään järkevää kommentoitavaa niin pidettäis mölyt mahassa.

Vierailija
34/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen erityisen väsynyt ja haluan nukkua aamulla, sanon miehelle, että "ajattelin nukkua huomenna pitkään, sinä nouset lasten kanssa, saat sitten itse nukkua sunnuntaina". Ei ole mitään ongelmaa. Jos sinä ap jäät odottamaan, että mies tajuaa jonain päivänä alkaa ajatella sinun etuasi ja hyvinvointiasi, saat odottaa ja kauan.

Meillä esikoisen ollessa vauva kun sanoin miehelle, että "ajattelin nukkua huomenna pitkään, sinä saat nousta vauvan kanssa, saat sitten itse nukkua sunnuntaina" mies vastasi, että ei kuule sovi. Sama jos sanoin meneväni ottamaan päivätorkut, koska olin kovin väsynyt. Kyseessä oli koliikkivauva, joka itki päivät ja yöt.

Joten eipä se aina ole niin ongelmatonta :). Meillä vaati pitkään ja hartaasti keskustelua ja selittämistä ja vaikka mitä, että mies oppi, että minulla on oikeus nukkua, jos minua väsyttää.

Normaali keskustelu noihin aikoihin meni mallilla "mä voisin ottaa pienet torkut kun olen nyt niin väsynyt, että nukahdan kohta pystyyn". Mies: "mä olen kyllä kanssa kuule väsynyt". Minä: "jos sä sit vaikka nukut ensin ja mä sitten". Mies: "ei kait sitä nyt päivällä nukuta". Ja minäpä en siis nukkunut yölläkään, koska lapsi itki yöt noin kahteen asti.

Nyt, liki 15 vuotta myöhemmin, saan nukkua päivätorkut, jos on tarpeen. Tosin edelleen mies on hapan aiheesta ;-).

Vierailija
35/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi: ei ainakaan sitä, että ensin marttyyri ja sitten oiva lyömäase, kuten joku tuolla ehdotti. On kyllä ihme, jos tuolla reseptillä saa onnellisten perhe-elämän.

Tästä sitten:

Jos nainen sanoo, että ei osaa nukkua illalla aikaisten, eikä päivällä niin se on ok. Mutta jos mies on aamu-uninen niin se ei ole ok. Miehen pitää herätä aikaisten, että nainen saa toteuttaa omaa unirytmiään. Milloin mies toteuttaa sitä? Olen seurannut niin paljon näitä perheitä, missä mies nousee yöllä syöttämään vauvan, että äiti saa nukkua. Nousee aamulla, että äiti saa nukkua. Tekee töistä tullessa ruoan ja siivoaa, että äiti saa keskittyä vauvanhoitoon ja harrastaa ja toteuttaa itseään. Eipä se ihme ole, että miehet niin paljon jättävät perheensä kun lapset ovat pieniä.

Tarkoitus tässä lienee, että mies toteuttaa sitä omaa unirytmiään joka toinen päivä, kuten nainenkin. Miksi muuten tämä kirjoittaja ryhtyy kesken viestin puhumaan "miehestä" ja "äidistä"? Mies ja nainen? Äiti ja isä? Ihan niin kuin kyse olisi vain äidin lapsesta?

Vierailija
36/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

touhuaa niiden kanssa. Kohtuutonta vaatia vielä hoitamaan vauvaa jos päivittäin menee isojen kanssa.

Vierailija
37/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap hoitaa päivät vauva + hoitaa yösyötöt yksin ja herää aamulla kukonlaulun aikaan??? Miksi ap: n pitää olla vauvassa kiinni 24/7 ja miehellä on oikeus ottaa yöt ja aamut itselleen?

Miksi miehiltä odotetaan niin paljon vähemmän kuin naisilta? Tämä teema toistuu jatkuvasti täällä naisista (?) koostuvalla palstallakin!

touhuaa niiden kanssa. Kohtuutonta vaatia vielä hoitamaan vauvaa jos päivittäin menee isojen kanssa.

Vierailija
38/38 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorimpaa hoitaa äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan