Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä isoisäsi ovat kertoneet sinulle talvisodasta?

Vierailija
16.03.2010 |

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat kuolivat, kun olin alle kouluiän.

Isäni ja hänen siskonsa ovat kertoneet evakkoajasta, jolloin olivat lapsia/nuoria.

Vierailija
2/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli niin nuori, ettei j outunut sotaan.

Toinen ei suostunut puhumaan halaistua sanaa sodasta ennen kuolemaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut sodassa?

Vierailija
4/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaarini ei onneksi ehtinyt sotaan lainkaan. Toinen oli mukana jatkosodan viimeisenä vuonna aseisiin kutsuttujen alaikäisten 17-vuotiaiden joukossa. Eikä ollut innokas puhumaan mitään, varsinkaan lapsille. Mummoni on kyllä kertonut, miten evakkomatkalla ajoi lehmiä.

Vierailija
5/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuoli jo ennen talvisodan alkua, ja toinenkin oli liian vanha sotaan. Isäni kyllä oli käynyt armeijan jo ennen sotaa ja oli sekä talvi- että jatkosodassa mukana. kaksi isäni veljeä haavoittui vakavasti ja invalidisoituivat osittain. Nuorin isän veljistä kaatui jatkosodan alussa. Kaksi enoani oli mukana jatkosodassa, mutta talvisotaan olivat liian nuoria.

Isä ei kamalsati kertonut, sen toki että paras ystävä lapsuudesta kuoli heti ensimmäisenä päivänä rintamalla, metrin päähän. Siloinhan joukko-osastot koottiin saman seudun mieheistä.

Vierailija
6/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sääli venäläisten hevosia, koska niillä oli jotain sellaista rotua jolla ei ollut mitään mahdollisuutta selvitä.

Vierailija
7/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät joutuneet sotaan, molemmilla oli terveydellisiä ongelmia.

Vierailija
8/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sankarihaudoilla oon pienestä pitäen käyny "katsomassa" isoisiäni

Vierailija
9/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole viitsinyt kysyäkkään, en halua nostattaa huonoja muistoja mieleen.. Kertoo jos haluaa..

Vierailija
10/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänkin myös aikuisiällä. Oli radiosähköttäjänä. En tajunnut lapsena kysellä paljon. Ei varmaan ollut taisteluissa tai mitä ne radiosähköttäjät tekikään. Äiti sanoi että kaikki kylän pojat alkoholisoituivat sodassa, siellä keiteltiin paljon viinaa.

Vierailija
11/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinenkin kuoli kun olin vain 2 v

Vierailija
12/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sen sijaan oli pikkutyttö kun evakossa tulivat Karjalassa, on kertonut miten siviilien junia pommitettiin ja pakenevia ammuttiin lentokoneista. Tätini kuolema oli ihan millien päässä.

Vierailija
13/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuoli v.89 eli olin 11.. tiedän, että oli kaukopartiossa ja käsittääkseni räjäytteli vihollisen puolella asevarastoja jne... Kopio sotilaspassista on mullakin muistona :)

Toinen isoisä sen verran nuorempi ettei sodissa ollut, isoäiti evakkona tullut.

Vierailija
14/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari vuotta vanhemmalle veljelleni on kertonut paljonkin. Mä olen tyttö, joten mua pitää hieman suojella maailman pahuudelta.

Vierailija
15/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vammautui sodassa ja kuoli vammoihinsa myöhemmin. Toinen pärjäsi sodassa hyvin, mutta kuoli n. 5-kymppisenä.

Vierailija
16/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat olivat kyllä rintamalla. Toinen ukkini piti kunniamerkkejään seinällä kera Mannerheimin kuvan, toisella kunniamerkit olivat laatikossa. Molemmat isoisäni kuuluivat suojeluskuntaan ja isoäitini olivat lottia. Hekään eivät puhuneet juuri sota-ajasta, mutta valokuva-albumeissa on paljon armeija/sota-ajan kuvia.

Vierailija
17/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että näin meillä.Mummo kyllä kertoo kun ei ole pappa kuulemassa.

Vierailija
18/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodassa oli, kapteenin arvon sai. Sai myös kranaatinsirpaleen päähänsä ja sen kanssa eli vanhaksi. Juurikaan ei sodasta jutellut, taisi olla liian kipeät muistot.

Vierailija
19/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat kuolivat jo 40-luvulla. Mutta isoisäpuoli kuoli kyllä vasta kun olin parin vuoden ikäinen..

Vierailija
20/23 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen ei puhunut mitään paitsi kun tuli vanhaksi ja alkoi dementoitua niin ne muistot tuli taas ja vaari alkoi huutaa yöllä painajaisissaan.

Toinen ei myöskään juuri puhunut, mutta aina kun tuli jostainpäin sotauutisia tai muuten puheeksi se, huokaisi jotain sen kaltaista, että "ei se mitään sankariseikkailua ole se sotiminen, vaan kurjaa ja säälittävää ja kaikkia omiakin sääntöjään rikkovaa sähläystä"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi