Kuka saa lukea mun potilastiedot?
Eli näkeekö esim. terveydenhoitaja mun aikaisemmat diagnoosit? Nuorena tuli oltua pätkä suljetulla osastolla ymsyms, jotka haluaisin jo unohtaa. Mutta vieläköhän ne tiedot roikkuu siellä kaikkien nähtävänä? :-/
Kommentit (29)
Olin Aurorassa, kiitos sulle vastauksesta. Selvis tämäkin asia... Ei se nyt minua niin hirvittävästi vaivaa, mutta onhan se kiva jos ei joka ihminen nyt näe noita kun on sen verran vanhoja juttuja. :-)
mutta kyllä joka talon sisällä myös tarkkaillaan ja tehdään pistokokeita kuka noita tietoja käyttää.
Kiva, kun pystyin auttamaan! Totuus on se, että niitä papereita ei saa, vaikka niitä osaisi pyytääkin. Ja eihän se th edes osaa, kun ei tiedä! Eikä todellakaan saisi niitä, vaikka pyytäisi (oikeastihan se on joskus jopa ongelma IRL)
t. Se 14- jne
"eli kukaan sinua terveydenhullon puolella hoitava EI NÄE psyk. puolen papereitasi."
Ei oo ihan totta. Oon istunut tk-lääkärissä useamman kerran, kun lääkäri avannut mun mt-puolen paperit. Meidän kunnassa ainakin mt-paperit näkyvät myös tk-lääkäreille. Mutta th:t eivät saa auki. Näkevät vain, että ko. paperit olemassa. Sisältöä eivät pääse lukemaan.
Asuttiin silloin yhdessä paritaloyhtiössä, jossa asui espoon yhdessä terveyskeskuksessa työskentelevä labarotoriohoitaja. Kertoi ihan estotta ihmisten diagnooseja, yhdellä naapurilla oli kuulemma ollut vakava masennus, yhdellä abortteja väkivaltainen mies ja sitä ja tätä.
muutettiin pois sieltä mutta on jäänyt harmittamaan
että olisi pitänyt käräyttää se hirviö. Antoi siis sellaisen kuvan, että oli onkinut ne tiedot jostain itse.
siirrytty sähköiseen potilastitojärjesjestelmään, mutta siitä huolimatta vanhat paperit ovat edelleen kansioissa. Esim. OYS:ssa psykiatriset paperit ovat eri kansiossa, koskapa sairaalakin on eri. Eli vanhoja paperisia tietoja ei kukaan estä lukemasta, jos ne tilattu plk:lle tai osastolle, missä olet hoidossa.
Sen sijaan uudemmat löytyvät sähköisestä tietojärjestelmästä ja sinne toki pääsee sairaanhoitaja ja lääkäri lukemaan vaikka naapurinsa tiedot tilaamatta mitään papereitä. Tietojärjestelmään pitää kuitenkin kirjautua omilla tunnuksilla ja sinne jää merkintä, mitä tietoja olet katsellut.
Itse olen sairaanhoitaja ja menossa parin kuukauden kuluttua leikkaukseen, mikä saattaa kiinnostaa työkavereita. Ajettelinkin pyytää noin kuukausi sairaalasta pääsyn jälkeen tiedot siitä, että ketkä ovat 'papereitani' käyneet sähköisesti lukemassa. Jotenkin epäilen, että ainakin pari juorukelloa tulee näin käräytettyä.
Sinusta ei olisi lakimieheksi (eivät käräytä toisiaan)
muka kiinnostaisi työkaverin kohdunpoistot ym.
gynekologiset? sori, kun kyselen tyhmiä..