Melkein 11v tyttöni haluaa Facebookiin, mitä teen?
Kaikki kaveritkin kuulemma ovat jo siellä.
Kertokaas mammat miten asia oikeasti on? Ovatko kaikkien 10-11v lapset jo Facebookissa? Vai pidättekö kiinni 13v ikärajasta?
Kommentit (57)
tai katso salkkareita. Taidat kuvitella koko jutun.
miksi ylipäätään tuonikäisen pitäisi olla millään tavalla missään keskustelupalstalla?? Oli se sit facebook tai av?? Siis miksi? Ja ihan höpölöpöä sanoa että kyllä ne menee joka tapauksessa, siis ettekö te seuraa mitä lapsenne tekee?? Saako ne käyttää nettiä ominluvin milloin haluaa?? Joo, kaverilla joka tapauksessa käyttävät sitten, sanotte tietty, mutta pitääkö sitä ruokkia sitten vielä kotona?? Ettekö te luota lapsiinne, että ne uskoo jos sanotte että ei saa tehdä jotain? Siis LAPSIIN, nyt ei puhuta mistään teineistä! Ei ihme että lapset voi niin huonosti, kun vanhemmat antaa tehdä mitä vaan ihan luvan kanssa :((((.
ja kaiken maailman salkkarit.
Toisaalta täällä av.lla on sellainen meininki että lapset ei osaa mitään eikä niiltä voi vaatia mitään mutta toisaalta kaikki kauheudet ja aikuisuudet pitää jo pikkukakarasta lähtien tunkea silmiin ja mieleen.
Minusta täysin outoa ja ristiriitaista.ihmeen kauheudet? Onko Facebook kauheus? Ettekö tiedä, että lapsenne saavat käyttää koulussa nettiä? Opettaja ei usein tarkemmin valvo millä sivuilla oppilaat käyvät kunhan annettu tehtävä tulee tehtyä. Useimmissa kouluissa osa lapsista menee keskenään atk-luokkaan ja opettaja jää muiden kanssa luokkaan. Voin vain kuvitella, että siellä tehdään muutakin kuin käydään "sallituilla" sivuilla!
Kulkevatko lapsenne laput silmillä elleivät saa nähdä mitään realistista tästä maailmasta. Sääliksi käy sellaisten lapsia, joita kasvatetaan kuin kukkaa kämmenellä ja suojellaan kaikelta kauhealta, kuten uutiset ja Facebook! Hui kauhistus, lapseni kehitys häiriintyi kun hän näki uutiset!
Mietihän, miksi se että jotkut eivät anna lastensa katsoa mitä hyvänsä telkkarista tai netistä, saa sinut reagoimaan noin voimakkaalla vihalla?ainakin vihastuttaa siinä se, että kyseiset lapset joutuvat elämään ylisuojeltua elämää ja mihin se johtaa? syrjintään ja koulukiusaamisen ym. Se on pahempaa kuin uutiset, Facebook ja salkkarit!
miksi ylipäätään tuonikäisen pitäisi olla millään tavalla missään keskustelupalstalla?? Oli se sit facebook tai av?? Siis miksi? Ja ihan höpölöpöä sanoa että kyllä ne menee joka tapauksessa, siis ettekö te seuraa mitä lapsenne tekee?? Saako ne käyttää nettiä ominluvin milloin haluaa?? Joo, kaverilla joka tapauksessa käyttävät sitten, sanotte tietty, mutta pitääkö sitä ruokkia sitten vielä kotona?? Ettekö te luota lapsiinne, että ne uskoo jos sanotte että ei saa tehdä jotain? Siis LAPSIIN, nyt ei puhuta mistään teineistä! Ei ihme että lapset voi niin huonosti, kun vanhemmat antaa tehdä mitä vaan ihan luvan kanssa :((((.
ja kaiken maailman salkkarit.
Toisaalta täällä av.lla on sellainen meininki että lapset ei osaa mitään eikä niiltä voi vaatia mitään mutta toisaalta kaikki kauheudet ja aikuisuudet pitää jo pikkukakarasta lähtien tunkea silmiin ja mieleen.
Minusta täysin outoa ja ristiriitaista.ihmeen kauheudet? Onko Facebook kauheus? Ettekö tiedä, että lapsenne saavat käyttää koulussa nettiä? Opettaja ei usein tarkemmin valvo millä sivuilla oppilaat käyvät kunhan annettu tehtävä tulee tehtyä. Useimmissa kouluissa osa lapsista menee keskenään atk-luokkaan ja opettaja jää muiden kanssa luokkaan. Voin vain kuvitella, että siellä tehdään muutakin kuin käydään "sallituilla" sivuilla!
Kulkevatko lapsenne laput silmillä elleivät saa nähdä mitään realistista tästä maailmasta. Sääliksi käy sellaisten lapsia, joita kasvatetaan kuin kukkaa kämmenellä ja suojellaan kaikelta kauhealta, kuten uutiset ja Facebook! Hui kauhistus, lapseni kehitys häiriintyi kun hän näki uutiset!
Mietihän, miksi se että jotkut eivät anna lastensa katsoa mitä hyvänsä telkkarista tai netistä, saa sinut reagoimaan noin voimakkaalla vihalla?ainakin vihastuttaa siinä se, että kyseiset lapset joutuvat elämään ylisuojeltua elämää ja mihin se johtaa? syrjintään ja koulukiusaamisen ym. Se on pahempaa kuin uutiset, Facebook ja salkkarit!
ampumatapausta ei olisi ollut , tai kauppakeskuksen räjäyttämistä(eikö nämä ampuja sekä räjäyttäjä olleetkin koulukiusattuja) jos he olisivat saaneet vapaasti nauttia netin suomista iloista lapsesta lähtien?
Salasana äidin haltuun ja siellä käytäisiin yhdessä, valvotusti.
että jos annatte lastenne olla muilla chat-palstoilla tai habbossa, niin ei facebook ole sen pahempi. Toki jos kaikki tuollainen on teillä kielletty vielä 10-vuotiaalta, niin ei fb:täkään tarvitse sallia. Ihan samaan kategoriaan se kuitenkin menee, ehkä jopa turvallisempaan, koska sitä on aikuisen helppo valvoa kun on itse lapsensa kaveri.
Mun poika liittyi 11-vuotiaana, koska kaverit oli jo siellä. Juteltiin todella tarkkaan siitä keitä voi ottaa kavereiksi ja siitä, että jos vatsaan tulee jotain outoa siitä pitää kertoa. Yleensä poika vain pelaa farmvilleä ja vaihtaa muutaman sanan chatissa jonkun kanssa. Mä tsekkaan joka päivä pojan kaverilistan ja seinän - hän ei tietenkään näe minun seinääni vaikken siellä mitään sopimattomia kirjoittelekaan...
nätisti ja pitävät isin, äidin ja opettajat ym. kavereina ja pelaavat vaan farmvilleä, mutta mitä oon seurannut mieheni veljen tyttäriä (14v. ja 16v.) niin avautuvat Facebookissa kaikista dokausreissuistaan, laittavat hävyttömiä kuvia itsestään sinne, selittävät kuinka oli taas 'niiiin siistiii dokaaa viime pe....' ja tekevät kaikkia typeriä seksiaiheisia testejä ym. Eikä tuossa vaiheessa enää auta kun vanhemmat yrittävät kieltää je kertoa että facebookkia ei kannata käyttää noin. Tytöt parhaimmassa tapauksessa poistavat vanhemmat kaverilistalta ja käyttävät facebookkia sitten kavereiden luona tai koulussa jos kotona tulee tietokonekielto.
vai siinä että lapset dokaavat ja se on heidän mielestään mageeta?
sitä nuoremmat ei siellä saa olla. Piste.
keksityllä nimellä ja kaikki hänen kaverinsa ovat minunkin kavereita. Hän pelaa vain niitä pelejä mitä siel on
murkkuikäinen ei vielä tajua minkälaisia juttuja itsestään kannattaa levitellä nettiin ja millaisen kuvan itsestään antaa kaikille. Ja vanhempien valvonta ei välttämättä onnistu enää siinä vaiheessa niin hyvin.
# 32 tai jotain sinne päin...
sen, että 10-vuotiaan liittyminen facebookiin ei ole mikään iso juttu. Siinä vaiheessa kun valvonta tosiaan vielä toimii. Ehkä se on joskus jopa hyvä että tätä sosiaalista mediaa on harjoiteltu ennen murkkuikää vanhempien kanssa, niin lapsi osaa vähän varoa sitten isompanakin mitä sinne laittaa.
murkkuikäinen ei vielä tajua minkälaisia juttuja itsestään kannattaa levitellä nettiin ja millaisen kuvan itsestään antaa kaikille. Ja vanhempien valvonta ei välttämättä onnistu enää siinä vaiheessa niin hyvin.
# 32 tai jotain sinne päin...
Syy miksi saattaa olla aikuisia kavereita voi olla esimerkiksi se,että meillä lapsillakin voi olla aikuisia ystäviä,saattaahan sinullakin olla lapsia ystävinä.Esimerkiksi:itselläni on yli ppuolet kaveresta aikuisa,sillä he ovat mukavaa ja aikuismaista juttelu seuraa ja pidämmw samoista asioista,ei minuakaan aina kiinnosta jutella siitä,mitenkoulu menee ja mitä joku luokkalaiseni on tehnyt.Ja minähän olen juurikin 13 vuotias facebookin käyttäjä jolla niitä aikuisia on kaverilistallaan.
Enkä todellakaan pidä sitä pahana - miksi pitäisi?
Tiedän keitä lapseni kavereina on, on myös sovittu että ketään muita kuin ne jotka hän tuntee irl ei kaveriksi oteta.
Netiketti on käyty läpi ja me vanhemmat tiedetään aika tasan tarkkaan mitä hän siellä fb:ssa puuhaa.
Ei mun mielestäni mitään ongelmaa - eikä näköjään muidenkaan yhtä modernien vanhempien mielestä. On lapsella sen verran monta samanikäistä kaveria siellä.
ja olen luokanopettaja alakoulussa. FB on hyvä tapa "vakoilla" oman lapsen elämää. Pysyy paljon paremmin kartalla millaisia kavereita lapsella on. Oman lapseni voisin antaa muodostaa profiilin, jos saisin tarkistaa säännöllisesti mitä lapsi/nuori tekee internetissä. Internet on nykypäivää ja lapset oppivat siellä tulevaisuudessa tarvittavia taitoja. Vanhempien tehtävä on tehdä lapselle selväksi mitä internetissä saa tehdä ja mitä ei. Asia ei ole minulle vielä ajankohtainen kun lapseni ovat alle kouluikäsiä, mutta minun mielestäni FB ei ole oikein käytettynä mikään vaarallinen paikka. Tiedän, että oman luokkani 12-13-vuotiaat (6. luokkalaiset) oppilaat ovat lähes kaikki Facebookissa, myös todella fiksujen vanhempien (ei minun luokkani oppilailla kenelläkään olekaan mitään huonoja vanhempia) lapset. Olen sanonut koulussa oppilaille, että FB ei ole sallittu alle 13-vuotialle, joten en hyväksu ystävikseni omia oppilaitani, mutta en todellakaan pidä huonoina vanhempina niitä, jotka sallivat lastensa olla siellä, koska tiedän, että vanhemmat valvovat aika tarkkaan lastensa toimia.
Oikeesti? Ketä ikäraja voi vähänkään kiinnostaa? 13- On aivan liian suuri ikäraja. Ja jos pelkäät pedofiilejä netissä niin lapselle voi kertoa vähän näistä henkilöistä.
Ihan oikeesti. Vakoilla omaa lasta???
Alkuperäinen kysymys oli vuodelta 2010. Niin on ajat muuttuneet ettei 11-vuotiaat edes enää halua facebookkiin. Instat, kikit, snapit yms. on suositumpia.
ilmoitan valvojalle!