Miten lyhennetään klo seitsemääntoista asti?
Kommentit (14)
sanoisin minä, mutta ei ole varmaa tietoa ;)
Mistä ne :eet tai :äät yhtäkkiä tulisivat..?
tuota ei voida sanoa "kello seitsemäntoista asti", joten ":ään" on turha.
klo 17 asti TAI klo 17:ään. Ensiksi mainittu lienee tavallisempi normaalissa kielenkäytössä, kutsuissa, kirjeissä tms. mihin nyt tuollaista kirjoittaisit.
Klo. 17 asti sanoisin minä, mutta ei ole varmaa tietoa ;) Mistä ne :eet tai :äät yhtäkkiä tulisivat..?
klo on itsessään lyhenne. seitsemääntoista lyhennetään 17:ään. Ilmeisesti et ole ollut äidinkielen tunneilla.
Johan se äikän tunnilla opetettiin, että toista-loppuiset numerot (11-19) taipuvat JÄLKIMMÄISEN numeron mukaan, koska toista-sana ei taivu. Siitä tulee siis -ään-pääte, kun 7 taipuu seitsemään.
-tuleva äikänope
ei tarvitse kirjoitettuna taivuttaa, jos jälkimmäinen sana kertoo jo taivutusmuodon.
Klo 17 asti
tai
Klo 17:ään
koska ehdottamasi vaihtoehto on vähän tårta på tårta.
onkin ruotsi, sen takia lisäsinkin ettei ole varmaa tietoa. Olin kyllä äidinkielen tunneilla siis, mutta suomea en silloin opiskellut..Aina sitä oppii uutta näköjään :)
t.3
Eihän siinä seuraava sana 'asti' kerro taivutusmuotoa!
Oikein on klo 17:ään asti.
lyhentää klo 17:ään asti. Mikäli lause- ja asiayhteys eivät vaadi selkeintä merkintätapaa, voidaan kyseinen ajanilmaus kuitenkin kirjoittaa klo 17 asti. Merkintätapa voi riippua siis kontekstista. Esim. esitteessä tai ilmoituksessa sopisi hyvin olla jälkimmäinen vaihtoehto.
äikänope, valmis ja virassa, menee silittämään nyt huomiset työvaatteet
"kello seitsemääntoista asti" = "klo 17:ään asti"
"kello seitsemästätoista asti" = "klo 17:stä asti"
eli ään/stä pitää olla mukana.
ollut mikään vaihtoehto, vaan oikea vastaus.
Kuten monella muullakin täällä. Klo 17 asti: ei numero kerro taivutusmuotoa, vaikka sen voikin arvata. Kelvannee tuo silti epävirallisiin yhteyksiin.
Sijamuotoa ei tarvita esim. seuraavassa tapauksessa: 7 prosentilla
Että 11 vastatkoon sellaisiin joista tietää.
-8