Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen alkoholinkäytöstä, mikä vaimon mahdollisuus puuttua?

Vierailija
14.03.2010 |

Mieheni juo paljon, liikaa. Menee yksi viinipullo illassa (tai iso 6päkki) arkena, viikonloppuna (pe&la) kaksi. Yleensä ei ole "kännissä" mutta selvästi hiprakassa siinä vaiheessa kun lapset jo nukkumassa. Noin kerran kuukaudessa ei pysty töihin kun on krapula.

Tätä on jatkunut nyt noin kaksi vuotta, pidempäänkin mutta alkoi pikku hiljaan, eka 1 - 3 pientä olutta / ilta. Nyt jo tätä rataa.

Kauanko äijän terveys voi kestää tätä? Mitä jos koittaa lopettaa, kuoleeko siihen? (kohtaukset tms.?)

Miten voin vaikuttaa? Minä tai viina? Vai miten. Kaksi lasta on, jotka rakastavat isäänsä varauksetta, eivätkä tiedä tätä ongelmaa. Ovat alle kouluikäsiä. Pian varmaan ymmärtävät. Miksi isä on aina väsynyt, aamuisin.

Mitä mä teen? Rakastan miestä. Ei ole räyhääjä humalassa, kuin joskus harvemmin. Muutoin kunnon mies, tekee töitä, ei suhaa naisissa, baareissa, urheileekin ja rakastaa lapsia ja minuakin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta määrät olivat 1-4 per arki-ilta ja 7-10 annosta pe ja la iltoina. Tämän lisäksi perskännit silloin tällöin baarissa. Mun mielestä tossakin oli todella paljon liikaa. Tästä keskusteltiin pari vuotta. Tai siis käytännössä viikonloput vähintäänkin oli aikamoista tappelua koska mies ei nähnyt mitään ongelmaa. Perustelin asiaa hänen terveydellää, lihomisella, esimerkkinä lapsille jne. Lopulta mies lupasi että hän ostaa vain yhden pullon viiniä per viikonloppu.

Tällä on nyt menty lähes vuosi; nykyisin mies juo ehkä kahtena arki-iltana viikossa 1-4 annosta ja pe ja la iltoina tuon yhden viinipullon puoliksi. Lisäksi hän juo loppuun viinit joita ruoanlaitosta tai vieraiden jäljiltä jää. Jos joskus ostan pullon viiniä koska haluaisin itse juoda lasin per ilta niin mies kyllä tyhjentää tuonkin pullon. Eli edelleen hän on aika perso alkoholille mutta kai tässä on parempaan menty. Otti silti päähän viime lauantaina kun mies joi iltapäivällä pari-kolme lasia pullosta joka oli jäänyt lihapadan valmistuksen jäljiltä ja sen jälkeen kun lapset oli menny nukkumaan alle tunnissa koko pullon viiniä. Normaalia? Ehkä ei.

Vierailija
2/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuinka toteutan näitä ilman että lapset kärsii... enemmän kuin nyt siis. Eli jos on esim. miehen vuoro huolehtia toinen lapsista ajoissa päiväkotiin (hänellä terapia) niin saattaa olla että nukkuu pommiin krapulassa tai valvottuaan tissutellen. Annanko lapsen myöhästyä ja miehen selitellä?

Olen peitellyt miehen juomista palauttelemalla hänen pullojaan kun vieraita tulossa, olen osallistunut juomiseen ottamalla lasillisen kun hän tyhjentää pullon, ja olen valehdellut hänen puolestaan että on kipeenä kun on joutunut jäämään pois esimerkiksi perhejuhlista kankkusen takia. Nolottaisi itseänikin kertoa miehen henkilökohtaisesta ongelmasta "kaikille".

Välillä koittaa vähentää ja on itsekin sitä mieltä että "pitäisi ottaa vähemmän", mutta ei myönnä että ei VOI olla ottamatta, vaan selittää että ottaa vain siksi kun haluaa (siis että ei ole riippuvainen mielestään). Minusta on riippuvainen ja pahasti, jos talossa on alkoholia niin juo niin kauan että on se loppuu. Tai että sammuu.

pelasta miestä pulasta johon hän viinan takia

joutuu, älä osallistu juomiseen, älä peittele muille hänen juomistaan, älä valehtele hänen puolestaan, älä kustanna sitä (pidä omat rahat), ts. älä mahdollista hänen juomistaan. Miehen pitää itse ja yksin kantaa sen seuraamukset. Ja kyllä ne lapset sen juomisen tietää, lapsilla on supertarkat tutkat, ne huomaa ihan kaiken. Jos laitat kovan kovaa vastaan - minä tai viina - ole valmis toteuttamaan se. Sinulla pitää olla valmiina paikka jonne lasten kanssa menet tai suunnitelma miten saat miehen ulos kodistanne. Pelkkä sanallinen uhkailu on ihan hyödytöntä, samoin nalkutus. Tuskin mies noilla määrillä mitään kohtauksia saa jos lopettaa. Mutta hänen pitää itse haluta lopettaa, itsensä takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopia tipattomasta kuukaudesta. Jos kerran VOI olla juomatta, ei ole mitään syytä, miksi ei haluaisi näyttää sitä sulle kuukauden ajan. Jos taas sitten osoittautuu, ettei pystykään niin ehkä se kertoo hänellekin jotain...

Lasta et voi laittaa kärsimään. Mut niille sukulaisille älä enää peittele. On oikeasti ihan hvyä, että sukulaiset tietävät, mistä on kyse, sillä sori nyt, mutta joko toi tilanne muuttuu tai sitten te joudutte eroamaan.

Sun mies ei tule saamaan kohtauksia sen takia, että loepttaa - ei vielä noilla määrillä - mutta se tulee saamaan kohtauksia sen takia että juo, jos jatkaa tota. Ne määrät vaan kasvaa ja jos teillä on jo tilanteita, joissa mies ei pysty hoitamaan sovittuja juttuja, viemään lasta hoitoon tai osallistumaan juhliin niin sä et voi sen kanssa kauaa elää. Tuo tilanne ei ole ainoastaan sitä, että sä joudut hoitamaan kaiken, vaan ennen pitkää mies haittaa teitä. Pahasti. Ennen pitkää se paskoo housuihinsa sukujuhlissa, oksentaa julkisesti, puhuu paskaa kovaan ääneen jms. Et sä voi pitää lapsia sellaisen lähellä. Sun on silloin pakko jättää se. On hyvä, että sukulaiset tietävät, miksi, eivätkä esim syytä sua avionrikkojaksi.

Mua ei niinkään huolestuttais 6 pullo akaljaa illassa, vaikka paljon sekin on jos joka ilta juo, vaan se, että tosiaan mies jättää sovittuja asioita hoitamatta juomisen takia. Se kertoo pahasta prioriteettiongelmasta.

Vierailija
4/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt vastaavassa tilanteessa ja meillä keskustelut eivät auttaneet; miehellä ei ollut ongelmaa mielestään. Erosimme ja vasta eron jälkeen mies on itse puhunut hänellä olevan alkoholiongelma. Yhdessä eläessä peittelin tilannetta sukulaisilta kertoen lähes oikeita syitä miehen juhlista tai kyläilyistä pois jäännille, lapsen vuoksi siedin tilannetta. MIKÄ VIRHE! Onneksi nimenomaan LAPSEN VUOKSI viimein erosin! Lapset kyllä ovat tietoisia tilanteestanne, isänsä muuttumisesta, hyvinkin tarkasti.

Osoita miehellesi selvästi että hän toimii vääriin. Puhu hänen kanssaan asiallisesti ja rauhallisesti joka kerta kun hän vie itsensä alkoholin vuoksi pois lapsilta ja vaikuttaa teidän kaikkien elämään (vaikka olisi kuinka hiljainen ja kiltti humaltuessaan). Määrät ovat jo nyt suuria jatkuvassa käytössä ja todennäköisesti tulevat lisääntymään kun miehesi ei tuosta määrästä enää saa tavoittelemaansa tunnetta/tilaa. Jos miehesi ei halua lopettaa/vähentää tai hakea ulkopuolista apua siihen ellei yksin onnistu niin harkitse mitä haluat lapsillesi ja sinulle elämässä.

Vierailija
5/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo määrä olisi viikossa ok. Miehesi on alkoholisti, kerro se hänelle ja sano, että nyt on lopetettava, heti!

Vierailija
6/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvosta ja kommenteista. Otta on että tuntuu että juomamäärät kasvaa koko ajan, eikä mies vaikuta humaltuvan yhtään enempää kuin aikaisemmin, eli aika sietokyky on jo kehittynyt. Kauhea ajatus että tämä on yhteiselämämme lopun alkua. Itse koitan ajatella että lapset ei vielä kärsi tilanteesta, en tiedä olenko väärässä. Jos olen väärässä niin silloinhan suhde pitäisi päättää heti.

Eniten juuri tällä hetkellä pelkään että menee kankkusessa rattiin ja onkin vielä humalassa ja jotain pahaa tapahtuu...

sopia tipattomasta kuukaudesta. Jos kerran VOI olla juomatta, ei ole mitään syytä, miksi ei haluaisi näyttää sitä sulle kuukauden ajan. Jos taas sitten osoittautuu, ettei pystykään niin ehkä se kertoo hänellekin jotain... Lasta et voi laittaa kärsimään. Mut niille sukulaisille älä enää peittele. On oikeasti ihan hvyä, että sukulaiset tietävät, mistä on kyse, sillä sori nyt, mutta joko toi tilanne muuttuu tai sitten te joudutte eroamaan. Sun mies ei tule saamaan kohtauksia sen takia, että loepttaa - ei vielä noilla määrillä - mutta se tulee saamaan kohtauksia sen takia että juo, jos jatkaa tota. Ne määrät vaan kasvaa ja jos teillä on jo tilanteita, joissa mies ei pysty hoitamaan sovittuja juttuja, viemään lasta hoitoon tai osallistumaan juhliin niin sä et voi sen kanssa kauaa elää. Tuo tilanne ei ole ainoastaan sitä, että sä joudut hoitamaan kaiken, vaan ennen pitkää mies haittaa teitä. Pahasti. Ennen pitkää se paskoo housuihinsa sukujuhlissa, oksentaa julkisesti, puhuu paskaa kovaan ääneen jms. Et sä voi pitää lapsia sellaisen lähellä. Sun on silloin pakko jättää se. On hyvä, että sukulaiset tietävät, miksi, eivätkä esim syytä sua avionrikkojaksi. Mua ei niinkään huolestuttais 6 pullo akaljaa illassa, vaikka paljon sekin on jos joka ilta juo, vaan se, että tosiaan mies jättää sovittuja asioita hoitamatta juomisen takia. Se kertoo pahasta prioriteettiongelmasta.

Vierailija
7/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin sitä ei tapahdu, kukaan muu ei voi vaikuttaa asiaan mitenkään.

Olen itse alkoholistin lapsi ja jouduin seuraamaan isäni retkahtelua lähes koko lapsuuteni. Välillä oli tosin monta alkoholitontakin vuotta, mutta tosiaan niin kauan kuin isä ei halunnut parantua, mikään ei muuttunut.

Äitini pahin virhe oli, että mahdollisti isäni juomisen peittelemällä ja salailemalla.

AP: toivotan sulle todella paljon voimia!

Vierailija
8/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti oikeassa.

Tavallaan koitan salailla lasten takia asiaa muilta, ja lapsilta itseltäänkin, en todellakaan ole vihjaissutkaan lapsille että isällä olisi jotain "hätää".

Mies ei yleensä koskaan ota muualla liikaa kuin kotona, joten kauheasti salattavaa ei olekaan. Mitä nyt nuo krapulajutut, jos sattuu arkena olemaan "kipeenä" tai silloin kuin on jotain sovittua menoa.

Ja voiko alkoholisti koskaan parantua, eikö aina kulman takana odota joku retkahdus...

Jos sanon että minä tai viina, mies laittaa korkin kiinni avatakseen sen muutaman viikon kuluessa uudestaan, näin ainakin uskon. Sitten perheeni on hajalla, ja en tiedä kumpi on lapsille suurempi vahinko.

Niin kauan kuin sitä ei tapahdu, kukaan muu ei voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Olen itse alkoholistin lapsi ja jouduin seuraamaan isäni retkahtelua lähes koko lapsuuteni. Välillä oli tosin monta alkoholitontakin vuotta, mutta tosiaan niin kauan kuin isä ei halunnut parantua, mikään ei muuttunut. Äitini pahin virhe oli, että mahdollisti isäni juomisen peittelemällä ja salailemalla. AP: toivotan sulle todella paljon voimia!

Vierailija
9/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisu on se, että sinäkin alat juomaan. Niin yllätät miehesi iloisesti, eikä mieskään ahdistu.

Vierailija
10/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkastuisikohan miehelle, ettei juominen kannata monestakaan syystä, joista terveys on varmaan ihan päällimmäisenä? Luulisi, että hän haluaa elää terveenä ja nähdä lastensa kasvavan.

Monikaan ei tule ajatelleeksi että alkoholi on mm. todella paha syöpien aiheuttaja. Kaiva vähän faktaa esim. webistä, tehkää yhdessä juomatestejä jne.

Vain sinä itse tiedät, miten paljon sinun kannattaa joustaa lasten ja perheen takia.

Tue miestäsi minkä jaksat, kerro että rakastat häntä, mutta juominen (noin suurissa määrin) on väärin sinua ja lapsia (ja miestä itseäänkin) kohtaan.

Älä syyllistä itseäsi, ei ole sinun syysi että mies juo tai että hän ei pysty raitistumaan. Voit vain tukea, mutta et voi tehdä päätöstä hänen puolestaan.

Vierailija
11/14 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenhan juonutkin, kuten kerroin yllä. En vain pysty vetelemään sellaisia määriä kuin mies, joten olen aina tilanteessa että mies juo reilusti enemmän kuin minä, on enemmän hiprakassa ja sekös sitten ilahduttaa ja ketä.

Ja jonkun tietysti olisi hyvä olla pirteässä tilassa huolehtimaan lapsista ja lapsiperheen arjesta muutenkin.

ratkaisu on se, että sinäkin alat juomaan. Niin yllätät miehesi iloisesti, eikä mieskään ahdistu.

Vierailija
12/14 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa juo. Häneltä katoaa hermot. Alkoholi tekee pidemmän päälle käytettynä hermoheikoksi. Sitten ilmenee aivan ihmeellisiä raivokohtauksia ihan tyhjästä tai pienistä asioista.

Vierailija
13/14 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyliin: Joko minä tai pullo.

Vierailija
14/14 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelasta miestä pulasta johon hän viinan takia joutuu, älä osallistu juomiseen, älä peittele muille hänen juomistaan, älä valehtele hänen puolestaan, älä kustanna sitä (pidä omat rahat), ts. älä mahdollista hänen juomistaan. Miehen pitää itse ja yksin kantaa sen seuraamukset.

Ja kyllä ne lapset sen juomisen tietää, lapsilla on supertarkat tutkat, ne huomaa ihan kaiken.

Jos laitat kovan kovaa vastaan - minä tai viina - ole valmis toteuttamaan se. Sinulla pitää olla valmiina paikka jonne lasten kanssa menet tai suunnitelma miten saat miehen ulos kodistanne. Pelkkä sanallinen uhkailu on ihan hyödytöntä, samoin nalkutus.

Tuskin mies noilla määrillä mitään kohtauksia saa jos lopettaa. Mutta hänen pitää itse haluta lopettaa, itsensä takia.