Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaisin kipeästi kommentteja lapsen käytöksestä

Vierailija
14.03.2010 |

Eli naapurissa asuu vuotta nuorempi poika ja hänellä on nuorempi siskokin. Äsken tämän pojan äiti antoi minulle suoraa palautetta, ettäminun lapseni haukkuu ja nimittelee näitä hänen lapsiaan. Leikkivät päivittäin yhdessä tuossa ulkona ja ovat hyviä kavereita.

Saan lapsestani ulkopuolelta vain ja ainoastaan hyvää palautetta, eskarista ei ole koskaan tullut mitään negatiivistä. Päiväkodissa lapsi ei ole ollut vaan kotihoidossa. Lähipiiriltä tulee pelkkää positiivista, pojan kanssa ei ole ollut ongelmia koskaan käytöksessä.

Nämä naapurit ovat suht uusia meille, asuneet tuossa muutaman kuukauden.

Lisäksi poika tekee sellaista, että valehtelee asioita. Tai siis jos esim. tulee riitaa jostain niin muuttelee asian niin ettei hän ole oikeastaan ollut syyllinen tai että se oli vahinko tms. Tiedämme miehen kanssa tämän ja siitä on pojalle sanottu, mutta pidän sitä kyllä "normaalina" toimintana tuon ikäiseltä. Eikö lapset yleensä "valehtele" asioita noin, että ne asiat kaunistuu ja näyttää omalta kantilta paremmalta. Tai liioittele tai muuttele ylipäätään asioita.

Ja poikani on sanonut, että myös tämä naapurin lapsi nimittelee, haukkuu ja tönii häntä. Kovin vaikea uskoa, että vain oma poikani olisi tuohon syyllinen, vaikka tämä äiti onkin kuullut siis vain minun poikani puhuvan näitä. Sanoinkin hänelle, että luultavasti hänen lapsensa ei teekään mitään typerää hänen nähtensä vaan tekee niitä vain kun tämä ei ole paikalla. Ja meidän 4v on tullut useasti itkien sisälle, kun häntä on nimitelty/kiusattu jotenkin.

Tämä nainen sanoi, että me olemme kohta suurissa vaikeuksissa pojan käytöksen takia. Minusta se kuulostaa tosi erikoiselta, koska tuo touhu on miusta ihan ns. normaalia lasten kahnausta ja kun tosiaan sieltä eskaristakin tulee vain pelkkää positiivista viestiä minulle.

Ja kun nämä uudet naapurit tulivat niin pojat yhdessä aloittivat sellaisen ohikulkijoille huutelun mitä oma poikani ei ole koskaan tehnyt, siihen puututtiin tietysti. Lisäksi poikani oppi tältä jotain rallatteluja mitä ei ollut aiemmin laulanut eli esim. "ekaluokkalainen kävelee kuin nainen" jne. Harmitonta siis, mutta tarkoitan vain että ei nuo nimittelyt vain meiltä tule.

Ja olen kuullut myös tämän naapurin lapsen huutelevan tuolla yhtenä päivänä esim "kuka on apina, kuka on apina" ja omat lapseni olivat sisällä eli eivät liittyneet siihen mitenkään.

En ymmärrä mitä pitäisi tehdä ja miten tuohon suhtautua. Puhuin jo asiasta pojan kanssa. Sanoo ettei enää tee sitä ja sanoo myös ettei hän ole ainut, joka on sitä tehnyt. Naapurin mukaan se on vain valehtelua, koska minun poikani valehtelee hänen mielestään niin paljon. Sovittiin nyt ettei pojat ulkoile yhdessä ellei ole aikuista pihalla.

Mutta siis... onko minun lapseni nyt tosiaan ihan tavattoman viallinen ja ollaanko tässä tosiaan nyt menossa johonkin suuriin vaikeuksiin kuten naapuri asian ilmaisi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja sitten poikani kuulemma tahtoo olla aina kaikessa paras ja voittaa aina kaiken. No sellainen hän onkin, mutta en pidä sitäkään epänormaalina käytöksenä. Oma veljeni oli tuossa iässä järjettömän huono häviäjä ja suuttui aina tulisesti, kun hävisi jossain tai oli jossain huonompi. IHan normaali aikuinen hänestäkuitenkin on tullut.

Vierailija
2/7 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kovi suurta ongelmaa ei voi olla, koska päivittäin tämä naapurin lapsi tulee hakemaan omaani leikkimään. Miksi hän hakisi kauheaa kiusaajaansa jatkuvasti ulos?

Ja isompia nahinoita on sovittu niin, että aikuiset on paikalla jne mutta aina kun tämä naapurin poika on ollut se ns. syyllinen niin selitys on ollut se että hän sanoi kuitenkin sen olleen vahinko. Eli ei se ole niin iso juttu, ku kerran poika sanoo sen vahingoksi. Ja äsken kun muistutin asiasta niin kuitattiin sillä, että meidän poika valehtelee.

Puhuin äsken seurakunna kerhossa töitä tekevän naisen kanssa ja hän piti tuota ihan normaalina käytöksenä ja tiettyyn ikävaiheeseen kuuluvina kokeiluina. Lasten normaalina kinana jne. Ja tuntee lapseni ja on saanut eskarista myös viestiä, että hän käyttäytyy sielläkin kuin mallioppilas. Ja sen sama viesti olen minäkin saanut. (Seurakunnan työntekijöitä käy siis välillä eskarissa jotain tekemässä ja ne viestit tulleet siitä.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kukaan ei tahdo kommentoida? :(

Vierailija
4/7 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että pidä poikasi puolta, mutta tosiaan ei ihan kaikkea lapsen kertomaa pidä uskoa. Taitaa siellä naapurissanne asua aika sinisilmäinen äiti jos kaikki oman lapsen satuilut uskoo.

Meillä hiukan samanlaista ollut, joskin nykyään hiukan vähemmän, kun pojat jo isompia.

Aina kun meidän ja naapurin pojalle tuli riitaa, kääntyi se meidän pojan syyksi ja aina minäkin sain vihat päälleni. Vaikka olisin ollut pihalla vieressä kuulemassa, miten tilanne kehittyi, ei naapurinäiti silti uskonut, että hänen lapsessa olisi ollut mitään syytä.

Kuulostat fiksulta ja ajattelevaiselta äidiltä, taitaa olla pikemminkin naapurinne menossa poikansa kanssa vaikeuksia kohti, jos tuolla suhtautumistyylillä jatkaa.

Vierailija
5/7 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juttelemassa erään toisen naapurin kanssa, jolla on myös hyvin samanikäinen poika. Sanoi, että tuo naapurin poika tekee ihan samanlaisia juttuja kuin meidänkin poika. Samassa veneessä siis ovat. Ja sanoi, että kun tuo naapurin poika ei ole ulkona niin meidän poika on tosi mukava ja kohtelias ja huomioi heidän lapsensa hienosti. Kuulemma jos pelaavat poliisia ja roistoa niin heti, kun tämä naapurin poika joutuu poliisiksi niin leikki loppuu jne. Eli ihan yhtä lailla tahtoo olla paras ja voittaa aina. Kuulemma myös leikkikentällä tuuppii, mutta kun tästä on puhuttu tuon pojan äidin kanssa niin kieltää sen "poika sanoi ettei tönännyt niin ei se tönännyt". Ja poika varmasti kantelee kaikesta mahdollisesta kotona, koska on huomannut että saa päänsilityksiä ja kaikki uskotaan.

PItää tosiaan ottaa uudelleen puheeksi tämä.

Vierailija
6/7 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollaista nelivuotiaiden kesken sattuu.

Poikasi käytös ei ole ollut koko ajan kovin hyvää, mutta ei ole naapurinkaan lasten. Molempien olisi syytä puuttua lastensa tekemisiin tiukasti eikä ajatella vain että "pojat on poikia" tai että "muut ne vaan, ei meidän lapset".

Vierailija
7/7 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistajakin on.

Mua siis todella kyrsii noi säätäjä vanhemmat. Uskoo omaansa, niin silloin lapsesi on vain se huutelija/ syyllinen.

Joo omani kanssa huutelee ja kaveri huutelee takaisin.

Pojat on 6v. vanhoja ja kiva, kun kaverin lapsen äiti ei ole mikään säätäjä.

Mulla sellanen linja, että pysyn kaukana noista säätäjä äideistä. Ei niiden lapsella sitten kavereita olekkaan ja pian ne äiditkin huomaa sen.

On nimittäin varaa toimia näin, koska mun pojalla on ryysistä ihan ovelle asti. On suosittua seuraa ja myös tytöt tykkää.

Meillä täällä paljon eskarilaisia, joten sattuu ja tapahtuu kokoajan.

Ovat aika mahdottomassa iässä. Varsinkin 4- 6v. pojat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan